W ostatnich dniach został opublikowany projekt ustawy zmieniającej przepisy ustaw o PDOP oraz PDOF. Obecnie spółki komandytowe są transparentne podatkowo, co oznacza, że nie są podatnikami podatków dochodowych, a dochód osiągnięty przez taką spółkę alokuje się odpowiednio i opodatkowuje na poziomie wspólników. Dochód taki jest więc opodatkowany jednokrotnie (tak jak …
Czytaj więcej »Powrót wojowników! Założyciele firm rodzinnych znów u sterów, jaka jest zatem rola kolejnego pokolenia?
Jedna z najważniejszych cech wyróżniających firmy rodzinne od wszystkich pozostałych to marzenie o długowieczności. Na początku przedsiębiorczego działania tworzymy firmę dla realizacji celów biznesowych, ale z czasem pojawia się wizja utrzymania jej na dłużej, dla kolejnych pokoleń! I ten sposób myślenia jest charakterystyczny dla firm rodzinnych – niezależnie od kultury, …
Czytaj więcej »Jak efektywnie zarządzać kosztami pracy
Obecnie jednym z priorytetów dla wielu firm w Polsce, także firm rodzinnych, jest efektywność operacyjna. Kluczowym elementem tego obszaru są kwestie związane z kosztami pracy. Warto więc zwrócić uwagę na to, w jaki sposób zatrudniamy i rozliczamy osoby na różnych stanowiskach i czy wiążą się z tym dodatkowe obowiązki lub …
Czytaj więcej »Sukcesja w firmach rodzinnych – zgłoś się po wsparcie!
Sukcesja to jedno z największych wyzwań, z jakim muszą mierzyć się polskie firmy rodzinne. Szacuje się, że blisko 30% z nich ma ponad 20 lat, a tylko 39% właścicieli rodzinnych biznesów deklaruje wolę ich przekazania w ręce następców. Niestety świadomość znaczenia sukcesji dla przyszłości firmy i wiedza nt. zasad jej …
Czytaj więcej »Firmy Rodzinne w Wielkopolsce
Szanowni Państwo! Przedsiębiorstwa rodzinne odgrywają istotną rolę ekonomiczno-społeczną zarówno w polskiej, europejskiej oraz światowej gospodarce. Zrealizowane badanie w 2017 r. z inicjatywy Deutsche Bank(1) wspólnie z European Family Businesses w 20 europejskich krajach m.in. Belgii, Polski, Francji, Hiszpanii oraz Niemczech pokazują, że w Unii Europejskiej jest ponad 14 mln. przedsiębiorstw …
Czytaj więcej »Keep calm and carry on, czyli strategia w czasach kryzysu
Doświadczenia historyczne pokazują, że silne marki dużo szybciej wychodziły z kryzysów niż reszta rynku. Całkowita rezygnacja z działań wizerunkowych może więc nie być najlepszą strategią w czasach kryzysu.
Czytaj więcej »Własność intelektualna w działalności firm rodzinnych
Innowacyjne rozwiązania są niezbędnym elementem działalności każdego przedsiębiorstwa bez względu na branżę w której działa. Dzięki takim nowopowstającym innowacyjnym rozwiązaniom prowadzący firmy rodzinne przedsiębiorcy mogą skutecznie konkurować na rynku, ponieważ innowacyjne rozwiązania zwiększają wartość produktu podnosząc jego atrakcyjność i przyciągając uwagę klientów przez co odgrywają ważną rolę w promocji i strategii tworzenia wizerunku produktów.
Czytaj więcej »Outboarding w czasach kryzysu – czyli rzecz o dawkowaniu środków przeciwbólowych
Przeglądasz Internet i z uczuciem zazdrości przemykasz oczami po ofertach firm, które rekrutują pracowników, po postach rekruterów, którzy radośnie obwieszczają na portalach społecznościowych, że poszukują kandydatów do pracy. Zamykasz przeglądarkę, przymykasz oczy, wzdychasz, a po głowie biegają Ci myśli, jak myszy po pustym kościele. Otwierasz Worda. Zwykle w takim momencie towarzyszyło Ci twórcze podniecenie, a teraz patrzysz w pusty plik jak na początek drogi do klęski.
Czytaj więcej »Family Business Week Myślenie systemowe – Odpowiedzialne decyzje rodzin biznesowych
Dylematy przed którymi stanęliśmy jako właściciele firm rodzinnych są ogromne. Dotyczą już nie tylko wyzwań z wczoraj, ale też tych, które pojawiły się nagle. Wyjątkowe okoliczności wynikające z pandemii COVID-19 to trudny czas dla wielu przedsiębiorców, który zmienił nasze postrzegania świata jak i całej gospodarki. Setki rozmów i konsultacji z przedsiębiorcami oraz naszymi partnerami biznesowymi zaowocowały podjęciem decyzji o przeniesieniu najważniejszego wydarzenia dla rodzin biznesowych w Polsce do strefy ONLINE.
Czytaj więcej »Przyjaciół poznaje się w biedzie
Ostatnie dni to dla HR trudny czas. Czas przewartościowań i przymusu przestawienia się na inne myślenie. „Nie chcemy nikogo zwalniać”. Taka deklaracja padła od zarządu jednej z firm rodzinnych branży MICE, którą wspieram jako HR zewnętrzny. Spółka dostała od rynku „z liścia” już w na początku lutego, bo wówczas rozpoczął się proces odwoływania międzynarodowych targów. Branża wystawiennicza zaczęła hamować gwałtownie jako pierwsza.
Czytaj więcej »