Zanim młody człowiek wejdzie w świat firm, startupów, ryzyka i decyzji, ma za sobą najważniejszy uniwersytet życia – rodzinę. Rodzina to pierwsza szkoła przedsiębiorczości. To właśnie w jej murach, często nieświadomie, kształtują się postawy, które w przyszłości decydują o tym, czy ktoś będzie miał odwagę założyć własną firmę, ponosić ryzyko, tworzyć …
Czytaj więcej »Terapia rodzinna – most między pokoleniami
W pracy terapeutycznej z rodzinami biznesowymi spotykam wiele podobnych historii i po wielu latach doświadczeń mogę otwarcie powiedzieć, że terapia rodzinna jest mostem między pokoleniami. Niejednokrotnie spotykałam rodzinę, w której rodzic założyciel, pełen pasji i dumy, który przez lata budował firmę. Sukcesor dorosłe już dziecko, które chce przejąć stery rodzinnego …
Czytaj więcej »Model 7 kapeluszy dr Lewandowskiej
Czy można opisać codzienność właściciela firmy rodzinnej przez metaforę? Model 7 kapeluszy dr Lewandowskiej opisany w książce: „7 kapeluszy założyciela firmy rodzinnej” to przełomowa koncepcja, która rzuca nowe światło na złożoność roli nestora oraz porządkuje wewnętrzny chaos, napięcia, wyzwania i odpowiedzialność w firmie rodzinnej. A przede wszystkim, pokazuje, dlaczego sukcesja …
Czytaj więcej »Rodzinne Imperia, czyli największe firmy rodzinne świata i tajemnica ich sukcesu
Firmy rodzinne są inne, ponieważ kierują się inną logiką. Ich celem nie jest szybki zysk, lecz trwanie. Budowane są z myślą o kolejnych pokoleniach, a nie kwartalnych raportach. I choć zwykle różnią się między sobą skalą, branżą czy krajem pochodzenia, łączy je jedno: w ich sercu bije rodzinne dziedzictwo. „Zmącony …
Czytaj więcej »Cień drzewa genealogicznego – jak odnaleźć swoją tożsamość w firmie rodzinnej?
Są takie miejsca w firmie rodzinnej, które pachną historią. Gabinet ojca – ten sam od lat. Notes babci – schowany w szufladzie z herbatą. Biurko przy wejściu, przy którym „zawsze siedziała ciocia Ela”. Rodzinne zdjęcia w sali konferencyjnej, trofea z dawnych lat, opowieści, które zaczynają się od „Pamiętasz, jak dziadek…?”. …
Czytaj więcej »Butik rodzinny czyli Family Office – wartość dla rodziny biznesowej
Współpracując z właścicielami firm rodzinnych coraz częściej rozmawiamy na temat zasadności założenia i prowadzenia butiku rodzinego, czyli family office. To dość oczywista konsekwencja nałożenia się kilku faktów: zasobności finansowej danej rodziny, zwiększającego się grona rodziny oraz mniejszego zainteresowania kolejnych pokoleń biznesem rodzinnym. Zarządzanie rodzinnym dziedzictwem i majątkiem należącym do rodziny …
Czytaj więcej »Firmy rodzinne a Impact’25 – gdzie przyszłość spotyka się z doświadczeniem
W tym tygodniu oczy świata biznesu, polityki i nauki kierują się na Poznań, gdzie odbywa się Impact’25 – jedno z najważniejszych wydarzeń poświęconych przyszłości. Przyszłości technologicznej, gospodarczej, społecznej. W programie: AI, energetyka, startupy, deep tech, zrównoważony rozwój, transformacja cyfrowa. Słuchając jednak tych dyskusji z perspektywy doradcy firm rodzinnych, z tyłu …
Czytaj więcej »Mama w procesie sukcesji – filar zmiany pokoleniowej
Kiedy ktoś się dziwi, że zapraszam mamę do rozmowy o procesie sukcesji, wiem, że nie rozumie, czym naprawdę jest ten proces. Sukcesja to nie tylko przekazanie firmy rodzinnej, sukcesja to także przekazanie odpowiedzialności, wartości, tożsamości. A mama w procesie sukcesji jest niezastąpiona. Mama nie zawsze jest obecna w firmie. Często …
Czytaj więcej »Manager spoza rodziny w roli prezesa firmy rodzinnej
Pełnienie roli prezesa firmy rodzinnej to zadanie wymagające wyjątkowych umiejętności, szczególnie jeśli manager pochodzi spoza rodziny właścicieli. Pracując w procesach sukcesyjnych wielokrotnie miałam okazję obserwować różnice w podejściu do zarządzania między właścicielami a managerami zewnętrznymi, a tym samym w sukcesji wewnątrz- a zewnątrzrodzinnej. Obie opcje mają swoje unikalne zalety, ale …
Czytaj więcej »7 zasad Family Governance. Współwłasność w rodzinie – jak utrzymać jedność i efektywność?
Współwłasność w firmach rodzinnych to zarówno fundament ich siły, jak i potencjalne źródło konfliktów. Jak zauważa Adrianna Lewandowska, założyciel i Prezes Instytutu Biznesu Rodzinnego, „firmy rodzinne to nie tylko biznes, ale także przestrzeń, w której łączą się emocje, wartości i wielopokoleniowe więzi. Właśnie dlatego zarządzanie wspólną własnością w rodzinie wymaga …
Czytaj więcej »