Kiedy ktoś się dziwi, że zapraszam mamę do rozmowy o procesie sukcesji, wiem, że nie rozumie, czym naprawdę jest ten proces. Sukcesja to nie tylko przekazanie firmy rodzinnej, sukcesja to także przekazanie odpowiedzialności, wartości, tożsamości. A mama w procesie sukcesji jest niezastąpiona. Mama nie zawsze jest obecna w firmie. Często …
Czytaj więcej »Firmy rodzinne wobec Zielonego Ładu
Firmy rodzinne wobec Zielonego Ładu – szanse i wyzwania Unijny Zielony Ład to rewolucyjna strategia, której celem jest przekształcenie europejskiej gospodarki w model neutralny dla klimatu do 2050 roku. Przedsiębiorstwa – niezależnie od ich wielkości i sektora działalności – stoją przed koniecznością dostosowania się do coraz bardziej restrykcyjnych regulacji dotyczących …
Czytaj więcej »Manager spoza rodziny w roli prezesa firmy rodzinnej
Pełnienie roli prezesa firmy rodzinnej to zadanie wymagające wyjątkowych umiejętności, szczególnie jeśli manager pochodzi spoza rodziny właścicieli. Pracując w procesach sukcesyjnych wielokrotnie miałam okazję obserwować różnice w podejściu do zarządzania między właścicielami a managerami zewnętrznymi, a tym samym w sukcesji wewnątrz- a zewnątrzrodzinnej. Obie opcje mają swoje unikalne zalety, ale …
Czytaj więcej »7 zasad Family Governance. Współwłasność w rodzinie – jak utrzymać jedność i efektywność?
Współwłasność w firmach rodzinnych to zarówno fundament ich siły, jak i potencjalne źródło konfliktów. Jak zauważa Adrianna Lewandowska, założyciel i Prezes Instytutu Biznesu Rodzinnego, „firmy rodzinne to nie tylko biznes, ale także przestrzeń, w której łączą się emocje, wartości i wielopokoleniowe więzi. Właśnie dlatego zarządzanie wspólną własnością w rodzinie wymaga …
Czytaj więcej »Model (nie)widzialnego Bogactwa Rodziny Biznesowej
Przez ostatnie lata w ramach Instytutu Biznesu Rodzinnego mocno skupialiśmy się na firmach rodzinnych. To ich profesjonalizacja była naszym zawodowym wyzwaniem. Od jakiegoś czasu jednak rozszerzamy to pojęcie i przesuwamy naszą uwagę w kierunku rodzin biznesowych. Warto przyjrzeć się różnicy między firmą rodzinną a rodziną biznesową, a także dowiedzieć się …
Czytaj więcej »Siła relacji mocą biznesu: Międzynarodowy Kongres Rodzin Biznesowych „4 GENERATIONS”
(Nie)widzialne bogactwo Rodziny Biznesowej to myśl przewodnia spotkania przedsiębiorców i członków rodzin biznesowych, 7 października, na Międzynarodowym Kongresie Rodzin Biznesowych „4 GENERATIONS”. – Gdy czasy są nieoczywiste, siłą stają się rzeczy, które czynią człowieka bogatym wewnętrznie. Nie ma firmy rodzinnej, która może trwać przez pokolenia bez silnej, zdrowej, kochającej się …
Czytaj więcej »Monika Siecińska-Jaworowska Prelegentką 4 GENERATIONS
Monika Siecińska-Jaworowska – od 2002 r. prezes firmy Suempol w Bielsku Podlaskim – będzie Prelegentką Kongresu 4 GENERATIONS. Firmę założyli Urszula i Edward Siecińscy, a ich sukcesorką została córka, która z firmy z niewielkiej miejscowości na Podlasiu stworzyła międzynarodowe przedsiębiorstwo współpracujące z największymi sieciami handlowymi w Europie. Czym kieruje się …
Czytaj więcej »Sukcesja oczami Ryszard Wtorkowskiego – Prezesa LUG i Prelegenta Kongresu 4 GENERATIONS
Firma LUG jest biznesem rodzinnym założonym przed laty przez ojca i syna: Ryszarda Wtorkowskiego, który później wraz z żoną rozwijał przedsiębiorstwo. Jednak to, co zawsze było niezmienne, to wartości, którymi kierowała się rodzina, i które przekazywała kolejnemu pokoleniu w procesie sukcesji. Dzięki nim organizacja powstała na solidnym fundamencie, który umożliwia …
Czytaj więcej »6 różnic w zarządzaniu firmą przez managera i właściciela
Gdy przed laty poznałam Sławka na prowadzonych przeze mnie studiach MBA, był wyróżniającym się słuchaczem. Dyskutujący, krytyczny (życzliwie) i niezwykle dociekliwy. Miał za sobą wspaniałą karierę zawodową… Pomyślałam, że mógłby być wspaniałym zarządzającym spoza rodziny dla jednej z firm rodzinnych, w której właściciel nie miał kandydatów ani w rodzinie, ani …
Czytaj więcej »Family first or business first? Dylematy właścicieli firm rodzinnych
Właściciele firm rodzinnych wiedzą, że sukces wymaga czasu. Nastawieni są na dłuższy marsz. Czas potrzebny jest właścicielom, założycielom, by z pierwotnych marzeń o biznesie uczynić dochodowe przedsięwzięcie. Czasu potrzebują też sukcesorzy, którzy w firmach rodzinnych rosną, wychowują się, kształcą, zdobywają doświadczenia, a z czasem projektują swoje wizje rozwoju w obrębie …
Czytaj więcej »