Oczywistym jest, że firmy rodzinne bez względu na swoją specyfikę, mogą działać i działają w praktycznie każdej możliwej branży. Wiele międzynarodowych rodzinnych gigantów działających w branżach takich jak bankowość, technologia czy prowadzących sieci spożywcze, dostawcze oraz produkcyjne prowadzonych jest przez kolejne pokolenie założycieli. Ciekawe jest, że także jedne z największych firm motoryzacyjnych działających na globalną skalę to przedsiębiorstwa rodzinne. Warto się przekonać, dlaczego tak jest oraz czy w historii ich działalności można dopatrzeć się powtarzalnych prawidłowości.
Hyundai Motor Company – trudne początki przedsiębiorstwa
Znaną i cenioną dziś na całym świecie firmę motoryzacyjną Hyundai Motor Company, założył Chung Ju-Yung, który urodził się w Korei Północnej w 1915 roku jako najstarszy syn w biednej rodzinie rolniczej. W wieku 18 lat wyruszył na do Seulu w nadziei na znalezienie nowej i lepszej formy zarabiania na życie. Na początku, aby się utrzymać, musiał podejmować się najróżniejszych prac: budowy torów kolejowych, pracy w księgowości czy dorywczych zajęć. Przygoda z przedsiębiorczością Chunga rozpoczęła się, kiedy po kilku latach otworzył swój pierwszy sklep – z ryżem. Niestety ze względów politycznych, po kilku latach zmuszony był zamknąć swoją działalność.
Po wyzwoleniu Korei w II wojnie światowej, Chung po raz pierwszy zatrudnił się przy naprawie samochodów dla amerykańskich sił zbrojnych. Później skoncentrował się na inżynierii i budownictwie, a jego początkowy brak doświadczenia nie przeszkodził mu w zdobyciu lojalnych klientów, niezbędnej wiedzy a także podstaw, do rozpoczęcia własnej działalności.
„Problemy i trudności są dużo cenniejsze niż sukcesy. Nie trzeba zawsze pamiętać o tym, jak wielki sukces się odniosło. Przeciwnie – trzeba pamiętać, co się straciło i gdzie poniosło się porażkę. Tym, którzy zapominają o swoich niepowodzeniach, w przyszłości nie powiedzie się ponownie.”
Ford Motor Company – z przeszkodami na starcie
Firma rodzinna Ford także nie mała lekkiego początku. Słynny Henry Ford pochodził z Irlandii, z rodziny farmerów, jednak ze względów politycznych cała jego rodzina zdecydowała się przenieść do Ameryki i tam rozpoczęło się jego nowe życie. Henry Ford od małego interesował się wszystkim, co związane z inżynierią i samochodami – ze względu na to, że jego ojciec był farmerem, mógł rozpocząć swoją przygodę od traktorów, do których po godzinach pracy ojca miał stały dostęp.
Pierwsza próba wejścia Forda w branżę motoryzacyjną niestety okazała się dla niego niepomyślna, a firma, którą założył, upadła. Później, przy finansowym wsparciu swojego znajomego Malcomsona, Ford otworzył kolejną firmę samochodową „Ford i Malcomson”, która jednak także od samego początku zmagała się z trudnościami finansowymi oraz z brakiem inwestorów i chętnych do zakupów produkowanych przez nią aut. Problemy z biegiem czasu udawało się jednak rozwiązać.
Wspólny mianownik – wytrwałość i internacjonalizacja
Historie opisujące początki powstania i rozwój działalności tych niezwykłych, ogromnych i międzynarodowych przedsiębiorstw rodzinnych, pozwalają zauważyć prawidłowość i zwrócić uwagę na dwie wspólne cechy, które z pewnością przyczyniły się do osiągnięcia przez nie tak wielkiego sukcesu: wytrwałość i internacjonalizacja.
W przypadku założyciela Hyundai Motor Company, choć sytuacja polityczna jego kraju była wysoce niesprzyjająca rozwojowi jakichkolwiek samodzielnych działalności przedsiębiorczych, jego doświadczenie niewielkie, a możliwości ograniczone, on sam nauczył się wyciągać wnioski z każdej porażki i wytrwale dążył do celu i spełnienia swojego marzenia, którego realizacja – z pewnością w efekcie przerosła jego oczekiwania. Jego samochody stały się rozpoznawalne na całym świecie, a szerokie grono klientów międzynarodowych pozwoliło mu utrzymać silną pozycję pośród pojawiających się powoli nowych konkurentów.
Henry Ford natomiast podejmował się kilkukrotnie wyzwania wprowadzenia i utrzymania swojej firmy motoryzacyjnej na rynku samochodowym. Jego upór i optymistyczne podejście do każdego nowego przedsiębiorstwa, które (pomimo wielu problemów finansowych) wraz z różnymi wspólnikami zakładał, pozwoliło mu w końcu odnieść sukces na rynku amerykańskim. Wprowadzenie samochodów na rynek ojczysty, wpłynęło bardzo szybko na rozprzestrzenienie się Fordów także na rynku europejskim, co przypieczętowało jego zwycięstwo.
Założyciele i właściciele firm rodzinnych bardzo często odznaczają się wytrwałością, pracowitością, lojalnością, a także chęcią nauki i rozwoju. Często jednak zapominają, że każde wielkie przedsiębiorstwo, czy rodzinnie, czy też nie, zmagało się z wieloma trudnościami, które można przezwyciężyć pasją i miłością do tego, co się robi. A kiedy już uda się osiągnąć sukces lokalny – warto próbować swoich sił dalej i dalej – bo tylko Ci, którzy podejmą się tego wyzwania – mogą odnieść międzynarodowy sukces.
—