Oczywistym jest, że firmy rodzinne bez względu na swoją specyfikę, mogą działać i działają w praktycznie każdej możliwej branży. Wiele międzynarodowych rodzinnych gigantów działających w branżach takich jak bankowość, technologia czy prowadzących sieci spożywcze, dostawcze oraz produkcyjne prowadzonych jest przez kolejne pokolenie założycieli. Ciekawe jest, że także jedne z największych firm motoryzacyjnych działających na globalną skalę to przedsiębiorstwa rodzinne. Warto się przekonać, dlaczego tak jest oraz czy w historii ich działalności można dopatrzeć się powtarzalnych prawidłowości.
Hyundai Motor Company – trudne początki przedsiębiorstwa
Znaną i cenioną dziś na całym świecie firmę motoryzacyjną Hyundai Motor Company, założył Chung Ju-Yung, który urodził się w Korei Północnej w 1915 roku jako najstarszy syn w biednej rodzinie rolniczej. W wieku 18 lat wyruszył na do Seulu w nadziei na znalezienie nowej i lepszej formy zarabiania na życie. Na początku, aby się utrzymać, musiał podejmować się najróżniejszych prac: budowy torów kolejowych, pracy w księgowości czy dorywczych zajęć. Przygoda z przedsiębiorczością Chunga rozpoczęła się, kiedy po kilku latach otworzył swój pierwszy sklep – z ryżem. Niestety ze względów politycznych, po kilku latach zmuszony był zamknąć swoją działalność.
Po wyzwoleniu Korei w II wojnie światowej, Chung po raz pierwszy zatrudnił się przy naprawie samochodów dla amerykańskich sił zbrojnych. Później skoncentrował się na inżynierii i budownictwie, a jego początkowy brak doświadczenia nie przeszkodził mu w zdobyciu lojalnych klientów, niezbędnej wiedzy a także podstaw, do rozpoczęcia własnej działalności.
W 1947 roku założył firmę Hyundai Motor Company, która dziś nadal pozostaje w rękach potomków Chunga i jest liderem sprzedaży aut na koreańskim rynku krajowym oraz eksportuje setki tysięcy samochodów rocznie do 190 krajów na całym świecie. Choć, jak sam Chung przyznał, początki nie były łatwe, sytuacja polityczna kraju bardzo trudna, a jego doświadczenie w branży samochodowej niewielkie, szybko nauczył się doceniać każdy krok na swojej drodze do sukcesu.
„Problemy i trudności są dużo cenniejsze niż sukcesy. Nie trzeba zawsze pamiętać o tym, jak wielki sukces się odniosło. Przeciwnie – trzeba pamiętać, co się straciło i gdzie poniosło się porażkę. Tym, którzy zapominają o swoich niepowodzeniach, w przyszłości nie powiedzie się ponownie.”
Ford Motor Company – z przeszkodami na starcie
Firma rodzinna Ford także nie mała lekkiego początku. Słynny Henry Ford pochodził z Irlandii, z rodziny farmerów, jednak ze względów politycznych cała jego rodzina zdecydowała się przenieść do Ameryki i tam rozpoczęło się jego nowe życie. Henry Ford od małego interesował się wszystkim, co związane z inżynierią i samochodami – ze względu na to, że jego ojciec był farmerem, mógł rozpocząć swoją przygodę od traktorów, do których po godzinach pracy ojca miał stały dostęp.
Pierwsza próba wejścia Forda w branżę motoryzacyjną niestety okazała się dla niego niepomyślna, a firma, którą założył, upadła. Później, przy finansowym wsparciu swojego znajomego Malcomsona, Ford otworzył kolejną firmę samochodową „Ford i Malcomson”, która jednak także od samego początku zmagała się z trudnościami finansowymi oraz z brakiem inwestorów i chętnych do zakupów produkowanych przez nią aut. Problemy z biegiem czasu udawało się jednak rozwiązać.
Fordy był niezwykle pracowity, wymyślał innowacyjne rozwiązania niestosowane wcześniej w przemyśle motoryzacyjnym, co po kilku latach pozwoliło firmie odbić się od dna, przynosić dochody i zgromadzić grupę oddanych klientów i inwestorów. Niedługo potem powstała najważniejsza w historii Forda firma – Ford Motor Company. Samochody Ford zaczęły się rozprzestrzeniać i sprzedawać w coraz większych ilościach, a zapotrzebowanie na ich produkcję nieustannie rosło. Po rodzinnej wspólnej podróży do ojczyzny (Irlandii) w 1917 roku, Ford zdecydował się także otworzyć następną firmę „Henry Ford & Son”, która po jakimś czasie została wchłonięta przez Ford Motor Company, założoną w Stanach Zjednoczonych. Dziś Ford Motor Company produkuje i dystrybuuje swoje samochody na całym świecie, a sama firma, pomimo wielu turbulencji, przeszkód, sporów i procesów wytaczanych przez akcjonariuszy i inwestorów – ciągle pozostaje firmą rodzinną.
Wspólny mianownik – wytrwałość i internacjonalizacja
Historie opisujące początki powstania i rozwój działalności tych niezwykłych, ogromnych i międzynarodowych przedsiębiorstw rodzinnych, pozwalają zauważyć prawidłowość i zwrócić uwagę na dwie wspólne cechy, które z pewnością przyczyniły się do osiągnięcia przez nie tak wielkiego sukcesu: wytrwałość i internacjonalizacja.
W przypadku założyciela Hyundai Motor Company, choć sytuacja polityczna jego kraju była wysoce niesprzyjająca rozwojowi jakichkolwiek samodzielnych działalności przedsiębiorczych, jego doświadczenie niewielkie, a możliwości ograniczone, on sam nauczył się wyciągać wnioski z każdej porażki i wytrwale dążył do celu i spełnienia swojego marzenia, którego realizacja – z pewnością w efekcie przerosła jego oczekiwania. Jego samochody stały się rozpoznawalne na całym świecie, a szerokie grono klientów międzynarodowych pozwoliło mu utrzymać silną pozycję pośród pojawiających się powoli nowych konkurentów.
Henry Ford natomiast podejmował się kilkukrotnie wyzwania wprowadzenia i utrzymania swojej firmy motoryzacyjnej na rynku samochodowym. Jego upór i optymistyczne podejście do każdego nowego przedsiębiorstwa, które (pomimo wielu problemów finansowych) wraz z różnymi wspólnikami zakładał, pozwoliło mu w końcu odnieść sukces na rynku amerykańskim. Wprowadzenie samochodów na rynek ojczysty, wpłynęło bardzo szybko na rozprzestrzenienie się Fordów także na rynku europejskim, co przypieczętowało jego zwycięstwo.
Założyciele i właściciele firm rodzinnych bardzo często odznaczają się wytrwałością, pracowitością, lojalnością, a także chęcią nauki i rozwoju. Często jednak zapominają, że każde wielkie przedsiębiorstwo, czy rodzinnie, czy też nie, zmagało się z wieloma trudnościami, które można przezwyciężyć pasją i miłością do tego, co się robi. A kiedy już uda się osiągnąć sukces lokalny – warto próbować swoich sił dalej i dalej – bo tylko Ci, którzy podejmą się tego wyzwania – mogą odnieść międzynarodowy sukces.
—