Strona domowa / Wideo / Relacje z wydarzeń / Sukcesyjne lęki i obawy w fortecznym wydaniu – czyli VI Kongres Next Generation

Sukcesyjne lęki i obawy w fortecznym wydaniu – czyli VI Kongres Next Generation

Sukcesorzy z polskich firm rodzinnych spotkali się 20 października w Poznaniu w Forcie VI i dzień później na śniadaniu w Bazarze Poznańskim, aby porozmawiać o wyzwaniach, jakie niesie ze sobą sukcesja. Temat przewodni spotkania, „Sukcesja – suma wszystkich strachów”, nawiązywał do obaw, z jakimi mierzy się kolejne pokolenie, przygotowując się do przejęcia odpowiedzialności za rodzinny biznes. – Odwaga to panowanie nad strachem, a nie brak strachu. Dlatego warto mierzyć się z własnymi lękami, bo tylko wtedy nie będą w stanie nad nami zapanować – wskazuje dr Adrianna Lewandowska, Prezes Instytutu Biznesu Rodzinnego, która zainaugurowała spotkanie sukcesorów wystąpieniem „Sukcesja – suma wszystkich strachów – o tym… jak wyjść z cienia drzewa genealogicznego”.

Zmierzenie się z wyzwaniem i znalezienie nowego rozwiązania jest możliwe po wyjściu z dotychczasowych schematów. Dlatego sukcesorzy zaproszeni przez Instytut Biznesu Rodzinnego opuścili mury sal kongresowych, by spotkać się w poznańskim forcie i w salach wystawowych i przy ognisku zmierzyć się ze swoimi osobistymi wyzwaniami.

Główną osią agendy spotkania moderowanego przez Mariettę Muchę, Eksperta Instytutu Biznesu Rodzinnego, były praktyczne warsztaty, podczas których uczestnicy przepracowywali swoje obawy i lęki, wypracowując na nie receptę pod kierunkiem ekspertów prowadzących zajęcia. Każdy uczestnik personalizował agendę warsztatów do własnych potrzeb i wybierał siedem tematów=strachów, które chciał przepracować. Jednym z pierwszych punktów programu było Absolutorium V edycji Akademii Sukcesora, rocznego programu managerskiego dla młodego pokolenia. Absolwenci otrzymali dyplomy ukończenia i podzielili się swoimi wspomnieniami, wrażeniami, wiedzą i inspiracjami, które zbierali przez cały rok. Tegoroczny Kongres Next Generation zapoczątkował również działanie NextG Club przy Instytucie Biznesu Rodzinnego, zrzeszającego sukcesorów z firm rodzinnych, którzy chcą się rozwijać, inspirować i wzajemnie wspierać.

Kongres NextG 2022 – warsztaty

Obawę o to, jak zarządzać firmą w zmiennym świecie, oswajała wraz z sukcesorami Katarzyna Barcińska, która wskazała 5 kluczy do skutecznego zarządzania i wypracowała wraz z uczestnikami praktyczne wskazówki, jak zarządzać zmianą. Salonem, w którym straszyła obawa o zbudowanie własnego autorytetu, opiekowała się Alicja Hadryś, która wskazała, jak budować autorytet, czerpiąc z autorytetu rodziców. Nad lękami o to, że rodzic mnie nie słyszy i nie widzi, czyli strachami komunikacyjnymi, zapanowała psycholog, trener kompetencji psychospołecznych i trener biznesu – Wiesława Machalica. Ze strachem o brak kompetencji sukcesorzy mierzyli się przy wsparciu Ewy Więcek-Janki, która z wykorzystaniem wizualizacji pokazała jak zbudowana jest tożsamość człowieka i co ma wpływa na to jakie każdy człowiek ma zasoby. Natomiast lęki o planetę oswoiła Anna Bielak-Dworska, która podczas warsztatu wraz z uczestnikami szukała sposobów na przetransformowanie obaw w konstruktywne działanie na polu osobistym, systemowym i globalnym.

Przychód, marża, koszty, rentowność to tylko niektóre z haseł, które pojawiły się na warsztatach Szymona Trzebiatowskiego, który oswajał finansowe lęki sukcesorów. Obawami o porozumienie z rodzeństwem lub dziećmi drugiego wspólnika zaopiekowali się Ewelina Grzelak i Jacek Pawłowski z PwC Polska, którzy wraz z uczestnikami wypracowali sposoby na zbudowanie porozumienia w biznesie z rodzeństwem. Natomiast Michał Krucan i Antoni Karśnicki, Dyrektorzy Azimutus, zmierzyli się wraz z sukcesorami ze strachem o rozwój firmy na rynkach międzynarodowych poprzez transakcję kapitałową i przeprowadzili ich przez cały proces na różnych przykładach, odpowiadając na trudne pytania i znajdując receptę na najczęstsze obawy przedsiębiorców.

Kongres NextG 2022 – warsztaty

Podsumowaniem praktycznych warsztatów był panel dyskusyjny przy ognisku, podczas którego słuchacze poznali prawdziwe i inspirujące historie przedsiębiorców. Karol Szmich, Prezes Zarządu Delia Cosmetics, opowiedział o największym wyzwaniu, jakim było pogodzenie realizacji celów biznesowych z utrzymaniem dobrych relacji z rodziną. Joanna Kwiatkowska, Wiceprezes Kuboty, na swoim przykładzie pokazała, jak można podzielić role w firmie między wspólnikami i jak współpracować z rodziną właścicielską. To, jak dużą wartością dla firmy i rodziny biznesowej jest proces konstytucji oraz wsparcie i rozmowa z innymi, podkreślał Mateusz Kaszuba, wiceprezes Jamalexu. Natomiast Małgorzata Bieniaszewska, właścicielka MB Pneumatyka, podzieliła się z uczestnikami swoją historią, wspominając, jak w trudnym momencie stawiała swoje pierwsze kroki w rodzinnym biznesie, podejmując nie zawsze trafne decyzje. Z kolei Adrian Prymas, sukcesor i szef sprzedaży w Agrecol, opowiedział o współpracy z bratem oraz o tym, jak znaleźć swoje miejsce w rodzinnej firmie. W części wieczornej wydarzenia uczestnicy kontynuowali przy ognisku dyskusje i rozmowy, które zostały zapoczątkowane na warsztatach i panelach, a najodważniejsi tuż przed północą zwiedzali fort.

Zwieńczeniem kongresu Next Generation było wspólne śniadanie 21 października w Bazarze Poznańskim, podczas którego uczestnicy kongresu mieli okazję wymienić się wiedzą i przemyśleniami, które zebrali poprzedniego dnia podczas warsztatów i paneli.

Kongres NextG 2022 – śniadanie w Bazarze Poznańskim

Instytut Biznesu Rodzinnego to Centrum Usług o Firmach Rodzinnych w Polsce i za granicą. Wiodącą misją działań Instytutu jest profesjonalizacja polskich przedsiębiorstw rodzinnych poprzez doradztwo w zakresie procesu sukcesji, strategii międzypokoleniowych i Konstytucji Firm Rodzinnych, szerzenie wiedzy, dobrych praktyk, prowadzenie i publikowanie wyników badań naukowych oraz wymianę doświadczeń krajowych i zagranicznych. Każdego roku Instytut organizuje szereg wydarzeń dedykowanych firmom rodzinnym, które zawsze są unikatową platformą wymiany doświadczeń i okazją do nawiązania bezcennych relacji biznesowych.

Pełna galeria zdjęć dostępna jest tutaj.

Biuro prasowe:

Dagmara Krakówka
dkrakowka@ibrpolska.pl
Tel. 883 777 621 | 61 307 14 27

Strona wydarzenia:
http://nextg.pl/

Strona Instytutu Biznesu Rodzinnego:
http://ibrpolska.pl/

O Magazyn Family Business

Magazyn Family Business
Family Business. Zarządzanie firmą rodzinną to pierwszy w Polsce kwartalnik poświęcony profesjonalizacji zarządzania w firmach rodzinnych. Opisujemy case studies, pokazujemy historie firm rodzinnych, piszą u nas czołowi eksperci z całego świata!

Zobacz również

Strategie biznesu i rodziny, czyli metodyka „kropki i kreski” w strategiach właścicielskich

Dla firm rodzinnych strategia właścicielska ma dwa konteksty – planuje się strategię biznesu oraz strategię …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.