Strona domowa / Firmy Rodzinne / Nie tylko sukcesja wyzwaniem polskich rodzin biznesowych – Kongres 4 GENERATIONS

Nie tylko sukcesja wyzwaniem polskich rodzin biznesowych – Kongres 4 GENERATIONS

– Mówi się, że firmy rodzinne mają trzy największe wyzwania: to sukcesja, sukcesja i… sukcesja. Niestety w Polsce myślenie o sukcesji bardzo powszechnie jest zawężane! Kojarzone z przekazaniem majątku, a nawet utożsamiane z założeniem fundacji rodzinnej. To kardynalny błąd! Sukcesja jest niezwykle interdyscyplinarnym wyzwaniem rodziny właścicielskiej. To budowanie trwałego dziedzictwa w kolejnych pokoleniach, nawet po sprzedaży biznesu lub jego części – mówi dr Adrianna Lewandowska, Prezes Instytutu Biznesu Rodzinnego. W IBR nie mówimy już więc „tylko” o firmach rodzinnych, lecz częściej o rodzinach biznesowych. I stąd nowa, bazująca na wieloletnich doświadczeniach z Międzynarodowego Kongresu Firm Rodzinnych inicjatywa Instytutu: Kongres 4 GENERATIONS 7 października w Fabryce Norblina w Warszawie.

Gdy polska gospodarka otworzyła się po 1989 roku wielu przedsiębiorczych inżynierów, kreatywnych sprzedawców i odważnych liderów zdecydowało się na założenie własnych biznesów. Po latach, gdy dorastało i dorosło drugie pokolenie, pojawiły się pierwsze rozmowy o sukcesji – rozmowy trudne, bo temat był wciąż nowy, niezbadany, a doświadczenia, z których można było czerpać, najczęściej zagraniczne. Dziś rodziny biznesowe są silniejsze niż kiedykolwiek, bo siłę czerpią z dwóch, a czasem nawet z trzech pokoleń. Sukcesyjne doświadczenia częściowo za nimi: Pierwsza fala sukcesji trwa. Nie jest to sukcesja jednej firmy – do rodzin biznesowych należy dziś często więcej niż jedna działalność, więcej niż jedna firma, nieruchomości, inwestycje czy udziały w start-upach.

Kongres 4 GENERATIONS – odpowiedź na potrzeby sukcesyjne 

Obok wyzwania przekazania biznesu powstają nowe problemy i dylematy: budowanie strategii właścicielskiej, założenie fundacji rodzinnej, stworzenie family office, dywersyfikacja biznesu, dialog między rodzicami – przedsiębiorcami a dorosłymi dziećmi i dorastającymi wnukami, profesjonalizacja kadry managerskiej wraz z rozrastaniem się przedsiębiorstwa, kluczowe dziś budowanie strategii zrównoważonego rozwoju…

Odpowiadając na te nowe, już nie tylko sukcesyjne potrzeby, Instytut Biznesu Rodzinnego zaprasza na Kongres 4 GENERATIONS 7 października w Fabryce Norblina w Warszawie – miejscu także należącym do przedsiębiorczej rodziny – Rodziny Motz.

Więcej o swojej ścieżce budowania silnej rodziny biznesowej Rodzina Motz opowie podczas Kongresu 4 GENERATIONS z udziałem nestora: Jana Motza oraz przedstawicieli drugiego pokolenia: Michała, Mikołaja, Marty i Mateusza Motz. Wśród prelegentów także Marcin i Damian Ochnik z Ochnik S.A. (w rozmowie o sukcesji: najpierw z braci na brata, a dziś z brata na bratanka), Michał Wypychewicz – Prezes ZPUE (w opowieści o pracach nad wzorcowym family office), Tomasz Szataniak z Wielton S.A. (który podzieli się doświadczeniami o strategii właścicielskiej), Ryszard Wtorkowski z LUG S.A. (w panelu o fundacji rodzinnej), Dariusz Stasik – Prezes Grupy WPIP (w dyskusji o zrównoważonym rozwoju i Pokoleniu RE – pokoleniu REdesignerów i Regeneratorów).

O formule Kongresu 4 GENERATIONS

Instytut Biznesu Rodzinnego od ponad dekady spotyka się w gronie polskich i zagranicznych rodzin biznesowych i firm rodzinnych, by rozmawiać o profesjonalizacji i dążeniu do długowieczności. 10 lat spotkań i 10 edycji to łącznie 20 dni pełnych wrażeń, merytoryki i spotkań, 200 unikalnych prelegentów i łącznie ponad 2500 uczestników!

Nowa formuła – Kongres 4GENERATIONS – to wydarzenie nieszablonowe nie tylko z uwagi na prelegentów i uczestników, jakich przyciąga. Instytut Biznesu Rodzinnego proponuje udział w interaktywnym spotkaniu: w trakcie wystąpień gości z Polski i zagranicy: przedsiębiorców rodzinnych, a także ekspertów i praktyków biznesowych, uczestnicy zasiądą przy okrągłych stołach dyskusyjnych. Będzie czas na moderowaną przez Ekspertów IBR rozmowę i wymianę poglądów z pozostałymi uczestnikami Kongresu – taka forma wydarzenia sprzyja integracji oraz umożliwia gorącą dyskusję w gronie „błyskotliwych umysłów” – przedsiębiorców.

Będzie też okazja do indywidualnych konsultacji z Ekspertami Instytutu Biznesu Rodzinnego oraz Partnerów, m.in. Kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Kancelarii Sołtysiński Kawecki & Szlęzak.

Więcej: https://4generations.eu/

O Instytucie Biznesu Rodzinnego

Instytut Biznesu Rodzinnego to centrum usług edukacyjnych i doradczych dla rodzin biznesowych. Celem działalności jest budowanie dziedzictwa rodzin biznesowych. Wspieramy rodziny w m.in. w planach sukcesji, zakładaniu fundacji rodzinnych, a także na zapewnieniu równowagi w rodzinie biznesowej, by ta mogła rozwijać i przekazywać gen przedsiębiorczości. Eksperci IBR są certyfikowanymi doradcami w sukcesji, strategii międzypokoleniowej, moderują prace nad konstytucjami firm rodzinnych, są mentorami dla kolejnego pokolenia, wzmacniając ich kompetencje przywódcze.

IBR szerzy wiedzę, dobre praktyki, organizuje badania naukowe i publikuje wyniki, ma własne wydawnictwo. Jest organizatorem Akademii Sukcesora – programu managerskiego dla przyszłych kadr zarządzających firmą rodzinną, Kongresu Next Generation, wiosennego Festiwalu Rodzin Biznesowych, Kongresu 4 GENERATIONS, a także współorganizatorem studiów podyplomowych „Menedżer w biznesie rodzinnym” w Akademii Leona Koźmińskiego.

O Anna Włodarczyk

Zobacz również

Menedżer w biznesie rodzinnym - studia podyplomowe - Akademia Leona Koźmińskiego

Menedżer w biznesie rodzinnym – nowe studia podyplomowe w Akademii Leona Koźmińskiego

Przewiduje się wielkie zapotrzebowanie na rynku pracy menedżerów spoza rodziny właścicielskiej, którzy wypełnią lukę sukcesyjną …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.