Strona domowa / Biznes / Giorgio Armani przekazuje majątek fundacji

Giorgio Armani przekazuje majątek fundacji

Mandatory Credit: Photo by Olycom SPA/REX (4622166g) Giorgio Armani Giorgio Armani out and about, Milan, Italy - 08 Apr 2015 Giorgio Armani on Montenapoleone Street to check renovation work of his showroom

Niedawno cały świat zaczął mówić głośniej o Giorgio Armanim, a dokładniej o wartym 2,64 mld euro rodzinnym biznesie. Powodem nie była tym razem przymiarka do nowej kolekcji, a przymiarka do sukcesji. Giorgio Armani – jeden z najbardziej znanych na świecie projektantów – powiedział, że stworzył fundację „Giorgio Armani Foundation”, której przekazał cały majątek grupy.

Giorgio Armani, który firmę założył w 1975 roku, ma aktualnie 82 lata i jest jedynym udziałowcem firmy. Co więcej, jest bardzo aktywny w prowadzeniu biznesu, ale nigdy oficjalnie nie zadeklarował swoich planów sukcesyjnych. W wywiadach pojawiały się różne scenariusze, od informacji o chęci wprowadzenia firmy na giełdę po możliwość sprzedaży. Do prowadzenia biznesu Armani wyznaczył grupę, którą nazwał „Wierni”. W jej skład weszły dwie bratanice i siostrzeniec. Silvana i Roberta Armani, córki jego starszego brata Sergio, oraz Andrea Cameran, syn jego młodszej siostry Rosany. Armani wskazał jednak, że „Wierni” nie są gotowi do odziedziczenia całej grupy i potrzebują wsparcia w postaci fundacji.

Dlaczego firmy rodzinne zakładają fundacje?

Przypadek Armani wcale nie jest odosobnionym przypadkiem: rodziny biznesowe kontrolujące własność firm rzadko osiągają jednomyślność dotyczącą kierunku rozwoju i strategii firmy. Ma to miejsce szczególnie w sytuacji gdy rodzina jest wieloosobowa, wielopokoleniowa, w skład której wchodzą i akcjonariusze pracujący w firmie jak i tacy, którzy nie angażują się w biznes rodzinny. Wśród grupy tak różnorodnych rodzinnych udziałowców znajdą się i tacy, dla których najważniejszym celem będzie otrzymywanie hojnych dywidend, wysoka płynność finansowa, wysoka skłonność do ryzyka, krótki horyzont czasowy, jak i tacy, którzy cenić będą zrównoważony rozwój firmy, przedkładając długowieczność biznesu rodzinnego nad doraźne osobiste bogactwo. Tak różnorodne cele stanowią oczywiste konflikty interesów wśród akcjonariatu rodzinnego, które znajdują odzwierciedlenie w konfliktach rodzinnych, mogąc doprowadzić do rozchwiania się i załamania firmy. Stworzenie fundacji, która jest strukturą pośredniczącą pomiędzy udziałowcami a firmą jest skuteczną formą uniknięcia takich konfliktów. – mówi Marta Widz ekspert IBRPolska, pracownik Global Family Business Center (GFBC) w IMD w Lozannie w Szwajcarii.

Rzeczywiście, w wywiadzie w 2012 roku Giorgio Armani powiedział, że „nie chce zostawić po sobie problemów”, dlatego rozważa możliwość powołania fundacji w
przyszłości. Wystosował też oświadczenie na temat fundacji, która ma powstać. Możemy w nim przeczytać, że fundacja ma „chronić i zarządzać aktywami grupy Armani i zapewnić ich stabilne utrzymanie w czasie i w zgodzie z zasadami, które są dla mnie szczególnie ważne”. Przyszły zarząd spółki musi zobowiązać się do „innowacji i doskonalenia”, będzie wspierany przez „odpowiednie inwestycje rozważnego i zrównoważonego zarządzania finansami z ograniczonym podejściem do zadłużania oraz ostrożnym podejściem do przejęć”.

Silvana i Roberta Armani
Silvana i Roberta Armani

Czy fundacja daje bezpieczeństwo?

Utworzenie fundacji rodzinnej przez Giorgio Armanii może być kolejnym przyczynkiem do podjęcia dyskusji w Polsce, w obliczu narastających problemów sukcesyjnych, o bardziej przyjaznych i dedykowanych formach ochrony majątku przez zamożne rodziny.  Wykorzystanie instytucji fundacji, szczególnie w przypadku rozległych rodzin, z potencjalnym konfliktem w tle, gdzie potencjalni sukcesorzy nie są jeszcze wyznaczeni lub przygotowani wydaje się być o wiele bezpieczniejszym rozwiązaniem niż tradycyjne alokowanie majątku poprzez akty darowizny lub na drodze testamentu. Fundacja co więcej daje fundatorom niemalże gwarancje, że wypracowany majątek nie ulegnie dalszemu rozproszeniu i nie zostanie przejęty przez osoby spoza rodziny – mówi dr hab. Maciej Stradomski, prof. UEP

Przychody całej grupy Armani w zeszłym roku wzrosły o 4,5% do 2,65 mld euro. Armani jest drugą największą marką modową, zaraz za Pradą.

O Michał Wojewoda

Dyrektor Operacyjny Instytutu Biznesu Rodzinnego. Interesuję się tym co czyni firmy rodzinne najbardziej unikatowymi jednostkami biznesowymi na świecie - połączeniem Rodzinny i Biznesu :)

Zobacz również

Dobry ład biznesu rodzinnego jako istotny czynnik sukcesu przedsiębiorstw rodzinnych

Dobry ład biznesu rodzinnego jako istotny czynnik sukcesu przedsiębiorstw rodzinnych

Aby osiągnąć trwały sukces przedsiębiorstwa rodzinne potrzebują ładu biznesu rodzinnego [governance], tzn. jasnych celów, wartości …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.