Ład korporacyjny w firmie rodzinnej to zestaw zasad, praktyk i procesów, które kształtują sposób zarządzania firmą oraz zapewniają równowagę między właścicielami, zarządem i interesariuszami. W kontekście firm rodzinnych, skuteczne wdrożenie zasad ładu korporacyjnego pozwala na rozwiązanie wielu trudnych kwestii, takich jak sukcesja, zarządzanie rodziną i firmą równocześnie, a także zarządzanie konfliktami i …
Czytaj więcej »Strategie biznesu i rodziny, czyli metodyka „kropki i kreski” w strategiach właścicielskich
Dla firm rodzinnych strategia właścicielska ma dwa konteksty – planuje się strategię biznesu oraz strategię rodziny biznesowej. Połączenie tych dwóch obszarów w jednej strategii właścicielskiej jest niezbędne z punktu widzenia efektywnego konkurowania na rynku, jak i planowania wielopokoleniowej i innowacyjnej firmy. Strategie biznesu mają na celu zapewnienie rentowności i wzrostu …
Czytaj więcej »Manager zewnętrzny – wyzwanie rekrutacyjne dla właścicieli firm rodzinnych
Wyjątkowość firm rodzinnych opiera się na kulturze organizacyjnej przesiąkniętej wartościami rodziny założycielskiej. Właściciele zarządzający firmą przez lata stworzyli unikatową atmosferę, styl pracy, zarządzania i kreowania wartości firmy, które trudno będzie zrozumieć osobom niemającym do tej pory styczności z przedsiębiorczością rodzinną. Dlatego większość stanowisk kierowniczych w firmach rodzinnych jest obsadzana na …
Czytaj więcej »Stawka większa niż “zawsze tak robiliśmy”
Firmy rodzinne, które odnoszą sukcesy, tworzone są od podstaw przez bardzo utalentowanych i przedsiębiorczych założycieli. Czasem w działalność angażują się także ich dzieci lub inni członkowie rodziny biorąc udział w sukcesji. W innych przypadkach dzieci wybierają własną karierę lub realizację nowych przedsięwzięć biznesowych. Niezależnie od tego, zwykle następuje chwila, gdy rodzinna firma napotyka bariery, które zaczynają jej przeszkadzać w szybszym i bardziej rentownym rozwoju.
Czytaj więcej »Złote reguły. Manager zewnętrzny w firmie rodzinnej
Firmy rodzinne rzadko z sukcesem zmieniają system zarządzania przedsiębiorstwem przez rodzinę na system zarządzania przez managera zewnętrznego. We współpracy rodziny oraz profesjonalistów spoza rodziny tkwi jednak ogromny potencjał – od jego wykorzystania zależy nie tylko ekonomiczny sukces firmy, ale i szacunek dla firmowych tradycji i trwanie rodzinnych wartości. Firma rodzinna …
Czytaj więcej »Strategia Firmy Rodzinnej: czy tzw. „dobre praktyki” są opłacalne?
Co się liczy w konkurowaniu na przepełnionych produktami i markami rynkach? – Konsekwencja i spójność planów strategicznych i operacyjnych, po drugie, umiejętność wybierania spośród cech swoich produktów czy usług tych, które warto rozwijać oraz, po trzecie, wprowadzanie innowacyjnych usprawnień, aby wyróżnić się na rynku. Innowacje, segmentacja rynku i odpowiednio dla …
Czytaj więcej »Inteligencja emocjonalna – harmonia w relacjach i autorytet sukcesora
Wspólne rodzinne przedsięwzięcia, wspólne wakacje, święta i uroczystości – to doskonałe okazje, aby sprawdzić i kształtować w praktyce umiejętności związane z inteligencją emocjonalną i społeczną. Wszystkie te wydarzenia mogą być czasem radości, wzajemnego zrozumienia i porozumienia oraz czasem współdziałania wszystkich członków rodziny. Nabywanie umiejętności emocjonalnych zaczyna się w domu, we …
Czytaj więcej »Decyzja „koniec z hierarchią” nie musi oznaczać rządów anarchii
W ostatnim czasie portal Zappos.com wzbudził spore zainteresowanie oświadczeniem, w którym zapowiedział odrzucenie starego hierarchicznego systemu zarządzania, by wprowadzić system zwany „holakracją” [ang. „Holacracy”]. Dlaczego ta zmiana ma tak duże znaczenie? Zappos.com, firma internetowa zajmująca się sprzedażą odzieży i obuwia, była sztandarowym przykładem organizacji ukierunkowanej na wartości oraz kulturę korporacyjną. …
Czytaj więcej »Meble, które zmieniają świat
Szynaka Meble tworzy meble bliskie sercom i gustom społeczności na całym świecie. Ta prężna, polska firma z sześćdziesięcioletnią tradycją ma znaczny udział w budowaniu krajowego potencjału gospodarczego. Skala sukcesu sięga daleko poza granice Polski, bowiem produkty z logo tej marki znane są na każdym kontynencie, znajdując swoje miejsce w domach …
Czytaj więcej »Swarovski – 5 pokoleń kryształowego imperium
Perfekcjonizm, doskonałość i innowacyjność: te podstawowe wartości przyjął jako swoją mantrę jubiler Daniel Swarovski, kiedy w 1895 roku wraz ze swoim szwagrem zakładał w austriackich Alpach, w małej wysokogórskiej miejscowości Wattens w regionie Tyrolu swoją własną rodzinną firmę zajmującą się obróbką kryształu. Lokalizacja nie była przypadkowa, gdyż Swarovski już od …
Czytaj więcej »