Strona domowa / Rodzina / Kompetencje sukcesora — w firmie czy poza nią?

Kompetencje sukcesora — w firmie czy poza nią?

Firmy rodzinne stanowią znaczącą część globalnej gospodarki. Jednym z kluczowych wyzwań, przed którymi stają te firmy, jest skuteczne przekazanie władzy i odpowiedzialności kolejnemu pokoleniu. Ogromne znaczenie ma więc świadome budowanie kompetencji sukcesora, które jest procesem złożonym i wymagającym, ale kluczowym dla trwałości i rozwoju firmy.

Jak wskazuje dr Adrianna Lewandowska, zgodnie z autorską metodyką Diamentu Sukcesyjnego: „Sukcesja jest dynamicznym procesem zachodzącym między dwiema generacjami, którego celem jest transfer do młodszego pokolenia wiedzy, władzy i własności z zachowaniem indywidualnych dla danego biznesu i rodziny wartości, ważnych dla obu stron procesu oraz wypracowaną wspólną wizją przyszłości”. Co więc sukcesor może zrobić ze swojej strony, aby zapewnić skuteczność procesu?

Audyt — kompetencje sukcesora

Pierwszym krokiem jest diagnoza talentów i audyt kompetencji potencjalnego sukcesora. Jest to niezwykle ważne, ponieważ znając swoje mocne i słabsze strony, przyszły następca może z pełną świadomością rozwijać się, doskonalić, budować swoją wiedzę i doświadczenie.

Sukcesor powinien posiadać dogłębną wiedzę na temat branży, w której działa firma. Obejmuje to znajomość trendów rynkowych, konkurencji, technologii oraz regulacji prawnych. Niezbędna jest również znajomość procesów operacyjnych w firmie od produkcji po sprzedaż. Wiedza ta jest kluczowa, by mógł świadomie podejmować decyzje i zarządzać codziennymi operacjami.

Świadomość finansowa również jest niezwykle cenna, ponieważ umiejętność analizy danych, zarządzania budżetem, planowania finansowego i inwestycyjnego będzie kluczowe dla dalszego rozwoju przedsiębiorstwa. Równie ważne jest przewidywanie zmian rynkowych i dostosowywanie strategii firmy do zmieniających się warunków. Z kolei umiejętność skutecznego zarządzania zespołem, motywowania, zarządzania konfliktem i komunikowania są równie ważne jak umiejętności strategiczne. Jak nabyć lub rozwijać wszystkie niezbędne umiejętności?

Sukcesja z sukcesem

Pierwszym krokiem jest edukacja, gdyż zdobycie odpowiedniej wiedzy pomoże zrozumieć wiele teoretycznych aspektów oraz to jak funkcjonuje przedsiębiorstwo. Różnego rodzaju studia z zarządzania, MBA, czy też inne programy, takie jak Akademia Sukcesora umożliwiają rozwijanie i budowanie wielu kompetencji sukcesorskich.

Jednak tak samo ważne jak edukacja jest zdobywanie doświadczenia. Zarówno w firmie rodzinnej jak i poza nią. Pracując od kilku lat z sukcesorami i wspierając ich w rozwoju kompetencji, widzę dwie różne praktyki w firmach rodzinnych. Często zdarza się tak, że sukcesorzy od razu po kończeniu studiów zaczynają prace w rodzinnej firmie, nie mając żadnych doświadczeń na zewnątrz. Bywa jednak i tak, że przez kilka, a czasem nawet kilkanaście lat potencjalni następcy pracują w korporacjach czy innych firmach i budują swoje kompetencje oraz autorytet poza rodzinną firmą. Który więc ze sposobów jest lepszy i zwiększa skuteczność sukcesji?

warsztaty AS 2028

Żaden sposób nie jest zły!

Naukowcy, prowadzący badania empiryczne w obszarze family business (J. Astrahan, C. Astrahan, I. Botero, C Wittmeyer) zauważyli, że to nie zewnętrzne lub wewnętrzne doświadczenia potencjalnych następców zwiększają skuteczność procesu. Mają na to wpływ zupełnie inne czynniki. Pierwszym z nich jest funkcjonowanie rodziny – to czy radzi sobie w trudnych sytuacjach, czy umie się komunikować i czy jej członkowie pozostają ze sobą w zgodzie. Drugi stanowi wsparcie ze strony biznesu, czyli wspieranie przyszłego następcy przez kadrę kierowniczą, mentorów i współpracowników. Trzecim aspektem jest dobra informacja zwrotna.

I niezależnie czy sukcesor pracuje już w rodzinnym przedsiębiorstwie, czy jeszcze w innej firmie, to obecność tych trzech aspektów sprawia, że buduje on i rozwija swoje kompetencje w obszarach takich jak: biznes (kompetencje zadaniowe, zarządcze, społeczne), rodzina (umiejętność rozumienia systemów rodzinnych i zarządzania nimi z zachowaniem harmonii rodziny), własność (odnoszący sukcesy następca rozumie formalne i nieformalne zasady zarządzanie w rodzinie i w firmie), osobiste (odnoszący sukcesy następcy są dobrzy w krytycznym myśleniu, komunikacji i zarządzaniu konfliktami osobistymi, potrafią zrozumieć różne punkty widzenia).

Warto więc zadbać o te aspekty, by sukcesor miał możliwości rozwoju niezależnie, gdzie zdobywa swoje doświadczenie. A sukcesorzy, którzy pracowali tylko w rodzinnym biznesie, zawsze mogą zebrać nowe doświadczenia i perspektywy, ucząc się od innych np. poprzez mentoring czy Akademię Sukcesora. A także gdy odwiedzają inne firmy rodzinne i spotykają się z ich właścicielami, którzy dzielą się swoją wiedzą i doświadczeniem.

Nie ma jednej uniwersalnej recepty, na sukcesję i rozwój kompetencji sukcesora. Jednak to, co jest ważne to zapewnienie mu możliwości edukacji i zdobywania doświadczeń w sposób, który dla niego jest odpowiedni, jednocześnie wspierając go w tej drodze.

Budowanie kompetencji sukcesorskich w firmach rodzinnych jest procesem wymagającym, ale kluczowym dla długoterminowego sukcesu i trwałości firmy. Obejmuje to rozwijanie umiejętności technicznych, zarządczych i miękkich poprzez edukację, doświadczenie praktyczne, mentoring i planowanie sukcesji. Skuteczne zarządzanie procesem sukcesji pozwala nie tylko na zachowanie ciągłości firmy, ale również na jej dalszy rozwój i adaptację do zmieniających się warunków rynkowych.

Warsztaty AS Kross

Jesteś sukcesorem i budujesz swoją ścieżkę kariery?

Dołącz do programu Akademia Sukcesora! Program pozwoli Ci przygotować się do zmiany pokoleniowej w Twojej firmie rodzinnej lub podjąć decyzję o alternatywnej drodze zawodowej.

Szczegóły:

AkademiaSukcesora.pl

Nie jesteś pewien, jaką drogę obrać? Skontaktuj się z Ekspertką Agatą Szymczak: aszymczak@ibrpolska.pl

Cytując dane z artykułu, podaj źródło: Agata Szymczak, W firmie czy poza nią? – Kompetencje sukcesora, Portal: FamilyBusiness Magazine 2024, https://familybusiness.ibrpolska.pl.

O Agata Szymczak

Project Manager z kilkuletnim doświadczeniem dziennikarskim, redaktorskim i wydawniczym. Ukończyła studia dziennikarskie na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu. Autorka artykułów i wywiadów, redaktor wydań magazynów specjalistycznych.

Zobacz również

Family first or business first?

Family first or business first? Dylematy właścicieli firm rodzinnych

Właściciele firm rodzinnych wiedzą, że sukces wymaga czasu. Nastawieni są na dłuższy marsz. Czas potrzebny …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.