W tym tygodniu oczy świata biznesu, polityki i nauki kierują się na Poznań, gdzie odbywa się Impact’25 – jedno z najważniejszych wydarzeń poświęconych przyszłości. Przyszłości technologicznej, gospodarczej, społecznej. W programie: AI, energetyka, startupy, deep tech, zrównoważony rozwój, transformacja cyfrowa. Słuchając jednak tych dyskusji z perspektywy doradcy firm rodzinnych, z tyłu …
Czytaj więcej »Mentalność założyciela w biznesie rodzinnym
Mentalność założyciela (ang. The Founder’s Mentality) to koncepcja opisana przez Chrisa Zooka i Jamesa Allena, która wskazuje na zestaw cech charakterystycznych dla założycieli dynamicznie rozwijających się firm. Zook i Allen zauważyli, że to głównie wewnętrzne czynniki (a nie warunki rynkowe) decydują o tym, czy firma utrzyma tempo wzrostu – szczególnie oddalenie kierownictwa od pierwszej …
Czytaj więcej »Czy darowanemu koniowi zagląda się w zęby? Sukcesor i finanse w firmie rodzinnej
Znamy to powiedzenie: „Darowanemu koniowi w zęby się nie zagląda”. To piękna metafora wdzięczności – jeśli coś dostajesz, nie powinieneś tego kwestionować, oceniasz prezent jako całość, a nie zagłębiasz się w jego stan techniczny. Ale w sukcesji firm rodzinnych to powiedzenie absolutnie się nie sprawdza. Co, jeśli ten koń, którego dostajesz, …
Czytaj więcej »Mama w procesie sukcesji – filar zmiany pokoleniowej
Kiedy ktoś się dziwi, że zapraszam mamę do rozmowy o procesie sukcesji, wiem, że nie rozumie, czym naprawdę jest ten proces. Sukcesja to nie tylko przekazanie firmy rodzinnej, sukcesja to także przekazanie odpowiedzialności, wartości, tożsamości. A mama w procesie sukcesji jest niezastąpiona. Mama nie zawsze jest obecna w firmie. Często …
Czytaj więcej »Ilu właścicieli może mieć firma rodzinna?
„Ilu właścicieli może mieć firma rodzinna?” – to pytanie często zadają sobie rodziny prowadzące biznes. Decyzja o liczbie właścicieli to jedno z najtrudniejszych wyzwań w firmach rodzinnych. W codziennej pracy z właścicielami takich firm słyszę o dylematach, czy przekazać udziały wszystkim dzieciom po równo, czy wybrać inne podejście. To nie …
Czytaj więcej »Manager spoza rodziny w roli prezesa firmy rodzinnej
Pełnienie roli prezesa firmy rodzinnej to zadanie wymagające wyjątkowych umiejętności, szczególnie jeśli manager pochodzi spoza rodziny właścicieli. Pracując w procesach sukcesyjnych wielokrotnie miałam okazję obserwować różnice w podejściu do zarządzania między właścicielami a managerami zewnętrznymi, a tym samym w sukcesji wewnątrz- a zewnątrzrodzinnej. Obie opcje mają swoje unikalne zalety, ale …
Czytaj więcej »Model (nie)widzialnego Bogactwa Rodziny Biznesowej
Przez ostatnie lata w ramach Instytutu Biznesu Rodzinnego mocno skupialiśmy się na firmach rodzinnych. To ich profesjonalizacja była naszym zawodowym wyzwaniem. Od jakiegoś czasu jednak rozszerzamy to pojęcie i przesuwamy naszą uwagę w kierunku rodzin biznesowych. Warto przyjrzeć się różnicy między firmą rodzinną a rodziną biznesową, a także dowiedzieć się …
Czytaj więcej »Oddam firmę rodzinną w dobre ręce
„Oddam firmę rodzinną w dobre ręce”, czyli zadanie, z którym mierzą się właściciele firm rodzinnych, gdy nie mają następcy wśród członków swojej rodziny. Oddanie zarządzania firmą rodzinną, zwłaszcza managerowi spoza rodziny, bywa trudne z kilku powodów, szczególnie w sytuacji, gdy właściciel jest jednocześnie założycielem. Właściciel, który stworzył firmę od zera, …
Czytaj więcej »Monika Siecińska-Jaworowska Prelegentką 4 GENERATIONS
Monika Siecińska-Jaworowska – od 2002 r. prezes firmy Suempol w Bielsku Podlaskim – będzie Prelegentką Kongresu 4 GENERATIONS. Firmę założyli Urszula i Edward Siecińscy, a ich sukcesorką została córka, która z firmy z niewielkiej miejscowości na Podlasiu stworzyła międzynarodowe przedsiębiorstwo współpracujące z największymi sieciami handlowymi w Europie. Czym kieruje się …
Czytaj więcej »Sukcesja oczami Ryszard Wtorkowskiego – Prezesa LUG i Prelegenta Kongresu 4 GENERATIONS
Firma LUG jest biznesem rodzinnym założonym przed laty przez ojca i syna: Ryszarda Wtorkowskiego, który później wraz z żoną rozwijał przedsiębiorstwo. Jednak to, co zawsze było niezmienne, to wartości, którymi kierowała się rodzina, i które przekazywała kolejnemu pokoleniu w procesie sukcesji. Dzięki nim organizacja powstała na solidnym fundamencie, który umożliwia …
Czytaj więcej »