Sukcesja w firmie rodzinnej – jak uniknąć chaosu po odejściu właściciela Sukcesja w firmie rodzinnej to temat, który wielu przedsiębiorców odkłada na później — aż do momentu kryzysu. Co zrobić, by uniknąć chaosu po odejściu właściciela? Marek miał 63 lata. Od ponad trzech dekad prowadził własną firmę transportową. Zaczynał od …
Czytaj więcej »Model 7 kapeluszy dr Lewandowskiej
Czy można opisać codzienność właściciela firmy rodzinnej przez metaforę? Model 7 kapeluszy dr Lewandowskiej opisany w książce: „7 kapeluszy założyciela firmy rodzinnej” to przełomowa koncepcja, która rzuca nowe światło na złożoność roli nestora oraz porządkuje wewnętrzny chaos, napięcia, wyzwania i odpowiedzialność w firmie rodzinnej. A przede wszystkim, pokazuje, dlaczego sukcesja …
Czytaj więcej »Cień drzewa genealogicznego – jak odnaleźć swoją tożsamość w firmie rodzinnej?
Są takie miejsca w firmie rodzinnej, które pachną historią. Gabinet ojca – ten sam od lat. Notes babci – schowany w szufladzie z herbatą. Biurko przy wejściu, przy którym „zawsze siedziała ciocia Ela”. Rodzinne zdjęcia w sali konferencyjnej, trofea z dawnych lat, opowieści, które zaczynają się od „Pamiętasz, jak dziadek…?”. …
Czytaj więcej »Nigdy nie jest za wcześnie na myślenie o sukcesji
Sukcesja, czyli przekazanie sterów firmy kolejnemu pokoleniu, to proces, który rozpoczyna się na długo przed formalnym oddaniem władzy, bo nigdy nie jest za wcześnie na myślenie o sukcesji. Wielu właścicieli firm rodzinnych instynktownie angażuje swoje dzieci od najmłodszych lat w działalność biznesową. Dzięki temu dorastają one przesiąknięte wartościami firmy i naturalnie wchodzą …
Czytaj więcej »Trzy pokolenia w jednej firmie! Szansa czy zagrożenie dla ciągłości biznesowej?
W rodzinach biznesowych coraz częściej bywa tak, że spotykamy trzy pokolenia w firmie, gdyż w rodzinny biznes zaangażowany jest założyciel, jego dzieci oraz wnuki. Ten model z jednej strony daje firmie niesamowitą przewagę, jaką są: stabilność, doświadczenie, ciągłość wartości. Z drugiej jednak jest polem do silnych napięć wynikających z różnic …
Czytaj więcej »Opór wobec zmian w firmie rodzinnej
Firmy rodzinne mają w sobie coś wyjątkowego. To nie tylko biznes – to historia, tradycja, ludzie, którzy przez lata wkładali w jego rozwój swoją energię, czas, a często także serce. Ale właśnie ta tożsamość, tak cenna i budująca przewagę konkurencyjną, potrafi stać się jednocześnie największą barierą dla zmian. Jeśli coś …
Czytaj więcej »Doradca rodziny biznesowej – potrzebni specjaliści? Interdyscyplinarny zawód, którego będą potrzebować firmy rodzinne.
Aby firmy rodzinne mogły się jeszcze bardziej profesjonalizować, potrzebują wsparcia, mądrych słów, zrozumienia, neutralności i pomocnej dłoni. Potrzebują zaufanych i doświadczonych doradców, którzy mają misję: pomóc firmom w procesie sukcesji. Gdyż im więcej dobrze przeprowadzanych sukcesji, tym więcej firm przejdzie do kolejnego pokolenia. Dobrze prosperująca firma to – w skali …
Czytaj więcej »Mentalność założyciela w biznesie rodzinnym
Mentalność założyciela (ang. The Founder’s Mentality) to koncepcja opisana przez Chrisa Zooka i Jamesa Allena, która wskazuje na zestaw cech charakterystycznych dla założycieli dynamicznie rozwijających się firm. Zook i Allen zauważyli, że to głównie wewnętrzne czynniki (a nie warunki rynkowe) decydują o tym, czy firma utrzyma tempo wzrostu – szczególnie oddalenie kierownictwa od pierwszej …
Czytaj więcej »Ilu właścicieli może mieć firma rodzinna?
„Ilu właścicieli może mieć firma rodzinna?” – to pytanie często zadają sobie rodziny prowadzące biznes. Decyzja o liczbie właścicieli to jedno z najtrudniejszych wyzwań w firmach rodzinnych. W codziennej pracy z właścicielami takich firm słyszę o dylematach, czy przekazać udziały wszystkim dzieciom po równo, czy wybrać inne podejście. To nie …
Czytaj więcej »Miłość i szacunek w rodzinie biznesowej
Miłość w biznesie? Brzmi naiwnie? A jednak to właśnie ona jest podstawą tego, by firma rodzinna trwała przez pokolenia. Bo miłość to nie tylko uczucia – to przede wszystkim wybór, decyzja, by traktować drugą osobę z godnością, by myśleć nie tylko o sobie, ale i o innych. To gotowość do …
Czytaj więcej »









