Firmy rodzinne na całym świecie nieustannie stoją przed mnożącymi się wyzwaniami wynikającymi z ich przynależności do tego niezwykłego sektora; sektora rodzinnego. Jednak w turbulentnym i zmiennym otoczeniu, w którym stawka jest wysoka, a konkurencja rozrasta się w ogromnym tempie – firmy rodzinne, aby zapewnić sobie trwałą pozycję na rynku, muszą zmierzyć się z jeszcze jednym, bardzo postępowym zagadnieniem, którym są innowacje.
Innowacje na wagę złota – tylko… gdzie je wprowadzać?
Umiejętność wprowadzania innowacyjnych rozwiązań stała się coraz częściej pożądaną cechą u pracowników na stanowiskach kierowniczych i przywódczych (choć nie tylko takich – innowacje są także podstawą wielu projektów, których uczestnicy muszą wykazywać się dużą kreatywnością) zarówno przez firmy rodzinne, jak i te bez czynnika decydującego o ich rodzinności. Innowacje mogą dotyczyć praktycznie każdego elementu, każdego organu oraz każdego produktu czy usługi oferowanego przez dane przedsiębiorstwo. Innowacyjne może być podejście do klienta, funkcjonalność produktu, unikatowa forma prowadzenia usług, innowacyjne mogą być technologie wykorzystywane w procesie produkcji, innowacyjny może stać się ciąg komunikacyjny w przedsiębiorstwie, innowacjami mogą być projekty, rozwiązania logistyczne, księgowe, finansowe czy marketingowe. Innowacje mogą przejawiać się w każdym najmniejszym oraz największym elemencie przedsiębiorstwa, a ich wykorzystanie powinno prowadzić do korzyści finansowych dla przedsiębiorstwa, korzyści personalnych, moralnych i mentalnych właścicieli, albo – najlepiej: do zaspokojenia obu tych sfer jednocześnie. Najważniejsze, to umiejętnie opracować, wybrać i wdrożyć odpowiednią zmianę, dostosowując jednocześnie jej skalę do możliwości firmy oraz jej pracowników.
Senoplast – innowacyjna od założenia – firma rodzinna z Austrii
Wiele firm rodzinnych już przy rozpoczynaniu działalności starała się skupiać na unikatowych rozwiązaniach, zapewniających im czynnik wyróżniający je na rynku. Do takich z pewnością zalicza się austriacka firma rodzinna Senoplast; globalny dostawca półproduktów z tworzyw sztucznych. Jej założyciel Wilhelm Detlef Klepsch, założył firmę w 1956 roku, mając wtedy 18 lat i bardzo niewiele doświadczenia, jednak jego futurystyczne podejście, upór, pracowitość i wytrwałość, doprowadziły jego przedsiębiorstwo do miejsca, w którym znajduje się dziś. Sama idea i motywy stojące za powstaniem firmy były na ówczesne czasy innowacyjne – młody Wilhelm już wtedy był wizjonerem, i zapragnął stworzyć przedsiębiorstwo, które zacznie zbierać stare tworzywo sztuczne i wykorzysta je ponownie. W nazwie firmy także kryje się pomysł założyciela: to mieszanina łacińskiego słowa „senex” – stary – i „plast” – plastiku.
Z biegiem lat firma rozwijała się, szukając coraz to nowych rozwiązań, które pozwoliłyby wykorzystywać im zużyte i przetworzone (częściowo lub całkowicie) tworzywa sztuczne i w sposób jak najbardziej przyjazny środowisku – użyć ich ponownie. Nieustannie wprowadzane unowocześnień i uaktualnień w prowadzonych przez nie działaniach, pozwoliły przedsiębiorstwu zachować przewagę. Właściciel jest przekonany o istocie wdrażania innowacji coraz szybciej, zawsze, aby być o krok przed konkurencją. Dla firmy Senoplast oznacza to przede wszystkim silne zintegrowanie ochrony środowiska z rozwojem nowych produktów; każdy z nich musi móc być poddany recyklingowi a jego produkcja i przetwarzanie musi być w jak największym stopniu przyjazna środowisku. Z tego też względu, zarząd wraz z właścicielem na czele, postanowił w 1999 roku skoncentrować badania na rozwoju i technologii oraz stworzyli laboratorium techniczne działające przy nowej spółce – SENCO zajmującej się tylko badaniami i rozwojem. Przy wykorzystaniu wyników badań i współpracy wszystkich jednostek, firma Senoplast może z pewnością wyróżniać się stałą zdolnością podejmowania się i wdrażania kolejnych innowacji. Fakt ten został zauważony między innymi przez austriacką gazetę „Wirtschaftsblatt”, która pod patronatem Ministra Spraw Gospodarczych, przyznała firmie Senoplast nagrodę „Najlepszej Firmy Rodzinnej w Austrii”.
Firma rodzinna pozostaje rodzinną – wartości na piedestale
Pomimo wielu aspektów działalności, które upodabniają firmy rodzinne do ich nierodzinnych konkurentów, wartości założycieli i członków rodziny właścicielskiej – w zdecydowanej większości są najważniejszym, co zawsze będzie je wyróżniało. Także w przypadku firmy Senoplast, można mówić o wyjątkowym rodzinnym podejściu do przedsiębiorstwa; sam właściciel na pytanie, co jest jego największym sukcesem, pomija aspekty finansowe i mówi: „Moim największym sukcesem było otworzenie fakryki w Piesendorf, a tym samym stanie się pracodawcą dla wielu rodzin. Kiedy udało mi się to osiągnąć, naprawdę stałem się szczęśliwy. Tylko poprzez silną wewnętrzną motywację i konsekwencję można osiągnąć taki sukces. No… i oczywiście potrzeba do tego także odrobiny szczęścia.” Można podsumować zatem, że dla firmy Senoplast innowacyjność, jakość oraz świadomość znaczenia środowiska stała się zarówno powodem do rozpoczęcia działalności, jak i nieustającym drogą prowadzącą ku przyszłości. Przyszłości pełnej sukcesów i ciągłych zmian na lepsze.