Strona domowa / Biznes / Strategie biznesu i rodziny, czyli metodyka „kropki i kreski” w strategiach właścicielskich

Strategie biznesu i rodziny, czyli metodyka „kropki i kreski” w strategiach właścicielskich

Dla firm rodzinnych strategia właścicielska ma dwa konteksty – planuje się strategię biznesu oraz strategię rodziny biznesowej. Połączenie tych dwóch obszarów w jednej strategii właścicielskiej jest niezbędne z punktu widzenia efektywnego konkurowania na rynku, jak i planowania wielopokoleniowej i innowacyjnej firmy.

  • Strategie biznesu mają na celu zapewnienie rentowności i wzrostu wartości firmy.
  • Strategie rodziny mają na celu zapewnienie harmonii i trwałości ustaleń rodzinnych.

 

Metodyka pod nazwą „kropki i kreski” uwzględnia perspektywę czasową cyklu biznesu i cylku rodziny.

  • „Kropka” to punkt w przyszłości mierzony długością odpowiadającą trwaniu pokolenia. Jest to międzypokoleniowa wizja rozwoju firmy. Po zmianie pokoleniowej jest więc punktem wyjścia do dalszego planowania.
  • „Kreska” jest linią trwania pokoleń, na której układają się role rodziny, udziałowców aktywnych i pasywnych, możliwości, zakresy kompetencji, wpływy i oddziaływania.

Infografika poniżej przedstawia etapy prac nad strategiami firmy i rodziny.

Strategie biznesu i rodziny, czyli metodyka „kropki i kreski” w strategiach właścicielskich

Rys. Model kropki i kreski

Model „kropki i kreski” jest metodyką, która obejmuje wszystkie podmioty zaangażowane w biznes rodzinny i za jej pomocą można uchwycić emocje, pragnienia oraz kwantyfikowalne cele biznesowe, także mając na uwadze wielopokoleniowy i innowacyjny rozwój firmy.

Wielopokoleniowość i innowacje są istotą modelu „kropki i kreski”. Dlatego projekty na rzecz firm rodzinnych prowadzimy w dialogu ze wszystkimi członkami rodziny biznesowej, szczególnie uwzględniając sukcesorów.

Dwa konteksty strategii właścicielskich

  1. Kropka to wspólna wizja biznesu na czas trwania jednego pokolenia. Symbolizuje punkt, do którego zmierza firma. Definiuje się go w procesie, w którym szuka się wspólnej, międzypokoleniowej idei biznesu rodzinnego. Istotne w tym procesie jest odwrócenie kierunku myślowego: najpierw poszukujemy odpowiedzi na pytanie „jak”, a na koniec „co” w kontekście wizji firmy. Ważne jest to odwrócenie kierunku myślowego. W odwrotnej kolejności wchodzimy głębiej w sens działań. Dla firm rodzinnych, które mają ambicję trwać przez pokolenia, inspirować następców do aktywnego włączania się w życie firmy, znalezienie wspólnej idei ma znaczenie fundamentalne. To pytanie o sens, tożsamość, misję i wspólną ideę. Pytania te należy stawiać każdorazowo przy zmianie pokoleniowej.

Zanim przełoży się sens i motywacje na konkretne działania firmy rodzinnej poszukujemy odpowiedzi na pytania między innymi:

  • dlaczego robimy to, co robimy?
  • co by zostało utracone wraz ze sprzedażą, czy zamknięciem firmy?
  • dlaczego odnosimy rynkowe sukcesy?
  • czym jest sukces dla firmy pod względem finansowym i pozafinansowym?
  • dlaczego jesteśmy jedną firmą?
  • dlaczego chcemy nią pozostać?

Cel: zapewnienie rentowności i wzrostu wartości firmy, poprzez stworzenie międzypokoleniowej wizji rozwoju biznesu.  W ramach projektu doradczego skupiamy się na następujących obszarach:

  • strategia właścicieli,
  • audyt kondycji i rentowności organizacji,
  • badania rynku i klientów,
  • kultura organizacyjna oparta o współpracę,
  • wyłonienie wartości, misja i wizja firmy,
  • nowe kierunki strategiczne i rozwojowe,
  • zdefiniowani klienci docelowi,
  • precyzyjna strategia komunikacji marki,
  • model biznesowy oparty na trwałych przewagach konkurencyjnych,
  • międzypokoleniowa wizja rozwoju firmy.

Odpowiedni moment na rozpoczęcie prac nad wizją rozwoju firmy rodzinnej pojawia się gdy:

  • jest potrzeba zdefiniowania najbardziej dochodowych części biznesu,
  • pojawia się coraz silniejsza konkurencja na rynku, a zwłaszcza taka, która nie była dotychczas tradycyjnym graczem w branży,
  • zbliża się zmiana pokoleniowa,
  • zmieniają się realia funkcjonowania firmy i pojawiają się trudności operacyjne,
  • utrzymuje się stagnacja przychodów.
  1. Kreska, symbolizuje proces na linii czasu, jest wyznacznikiem strategii rodziny. Na „kresce” pojawiać się będą wszystkie aspekty, które należy uregulować z punktu widzenia rodziny biznesowej. „Kreska” to przesuwanie się krok po kroku w kierunku długowieczności. Na linii czasu powstawać będą pytania o:
    • role rodziny,
    • udziałowców aktywnych i pasywnych,
    • możliwości i zakresy kompetencji,
    • wpływy i oddziaływania.

Celem jest zapewnienie harmonii i trwałości ustaleń rodzinnych, aby uzyskać ciągłość i stabilność rodziny i biznesu. W ramach projektu doradczego skupiamy się na następujących obszarach:

  • ład własności – ustalenie strategii inwestycyjnej rodziny biznesowej,
  • ład korporacyjny – ustalenie mechanizmów kontroli spółki,
  • ład rodziny – ułożenie powiązań rodzinnych i firmowych,
  • strategia majątku i ustalanie wrażliwych kwestii dotyczących dziedziczenia majątku i firmy,
  • zapewnienie harmonii rodziny dzięki mediacjom i zjazdom rodzinnym,
  • rozwój i satysfakcja indywidulana członków rodziny dzięki pracom nad celami każdego z nestorów i sukcesorów,
  • trwałość ustaleń dzięki opracowaniu Konstytucji Rodziny Biznesowej.

 

Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości, skontaktuj się z nami. Pomożemy Tobie uporządkować procesy w biznesie i rodzinie, aby Twoja firma mogła rozwijać się przez pokolenia.

Autorka:

dr Adrianna Lewandowska, MBA

Prezes i Założyciel Instytut Biznesu Rodzinnego

Autorka metodyki Diamentu Sukcesyjnego(C)

O Adrianna Lewandowska

Prezes Instytutu Biznesu Rodzinnego, Partner Zarządzający w Lewandowska i Partnerzy. Specjalizuje się w budowaniu strategii dla firm rodzinnych opartych na wartościach, opracowywaniu konstytucji dla rodzin biznesowych oraz moderacji procesu sukcesji.

Zobacz również

Jacy pracodawcy wygrywają walkę o talenty w dobie AI? Wyniki konkursu „Firma Przyjazna Rodzinie | Człowiekowi"

Jacy pracodawcy wygrywają walkę o talenty w dobie AI? Wyniki konkursu „Firma Przyjazna Rodzinie | Człowiekowi”

Kolejny rok Instytut Biznesu Rodzinnego był Partnerem Strategicznym konkursu Family & Human Wellbeing Humanites Award …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.