Firma rodzinna ma szereg cech i zasobów, których nie można kupić, zdobyć, pożyczyć. Wyjątkowe wartości, zaangażowanie właścicieli, członków rodziny, długotrwałe relacje, zaufanie, szacunek, wartość marki – to zalety rodzinności. Jeśli dodać do tego fakt, że właściciele firm zarządzają z perspektywą długookresową i budują jej potencjał na lata, daje to każdej …
Czytaj więcej »Biznes & Rodzina – jak profesjonalizować punkt styku, który może być wielką siłą kreacji, ale też destrukcji firmy rodzinnej?
BIZNES & RODZINA – najbardziej charakterystyczną cechą firm rodzinnych jest to, że splatają się tu dwa światy. Logika obu systemów jest zupełnie odmienna: członkowie kochającej rodziny opierają się na miłości, szacunku, wzajemnej tolerancji, a miarą efektywności jest szczęście każdego z nich. W biznesie natomiast podejmowane działania podlegają kalkulacji, a kategorią …
Czytaj więcej »Nie tylko sukcesja wyzwaniem polskich rodzin biznesowych – Kongres 4 GENERATIONS
– Mówi się, że firmy rodzinne mają trzy największe wyzwania: to sukcesja, sukcesja i… sukcesja. Niestety w Polsce myślenie o sukcesji bardzo powszechnie jest zawężane! Kojarzone z przekazaniem majątku, a nawet utożsamiane z założeniem fundacji rodzinnej. To kardynalny błąd! Sukcesja jest niezwykle interdyscyplinarnym wyzwaniem rodziny właścicielskiej. To budowanie trwałego dziedzictwa …
Czytaj więcej »ESG – obowiązki przedsiębiorców. Zielony Ład
Przyjmując Zielony Ład (Green Deal) w 2019 r., Unia Europejska wyznaczyła kurs na bardziej zrównoważone inwestycje, wprowadzając termin ESG do porządku biznesowego. Wprowadzenie zasad ESG w przedsiębiorstwie, pomimo możliwych początkowych trudności, ostatecznie stanowi konieczność dla utrzymania się w nowoczesnym i rozwijającym biznesie.
Czytaj więcej »Własność, która zobowiązuje? Rodziny biznesowe w polskiej gospodarce – materiał z webinaru
W ramach pierwszego z wydarzeń towarzyszących w ramach Festiwalu Rodzin Biznesowych, webinaru „Własność, która zobowiązuje? Rodziny biznesowe w polskiej gospodarce” dr Adrianna Lewandowska opowiadała o perspektywie firmy rodzinnej i rodziny biznesowej, o tym, jakie marzenia i cele mają trzy pokolenia w rodzinie biznesowej: założyciele, sukcesorzy i dorastająca w środowisku młodzież …
Czytaj więcej »Festiwal Rodzin Biznesowych. Sadźmy drzewa, które nas przeżyją!
To jeden z najdonioślejszych momentów w polskiej historii biznesu! Ze względu na kontekst historyczny zdolność do czerpania z mądrości przodków-pionierów-założycieli firm rodzinnych wykluwa się na naszych oczach. Bogactwo tych doświadczeń nie sprawia jednak, że zmiana pokoleniowa jest prosta: sukcesja wciąż jest wyzwaniem dla rodzin biznesowych. Z badań Instytutu Biznesu Rodzinnego …
Czytaj więcej »Własność zobowiązuje! Rozwój w biznesie, harmonia w rodzinie.
W ubiegłym roku zrealizowaliśmy jubileuszowy X Międzynarodowy Kongres Firm Rodzinnych. Przez lata spotykaliśmy się z właścicielami i sukcesorami wspaniałych polskich firm rodzinnych, by rozmawiać na temat zmiany pokoleniowej, strategii, internacjonalizacji, profesjonalizacji biznesu. Spotkania te oraz nasza codzienna praca z rodzinami biznesowymi pokazały nam, że BIZNES nie wystarcza. Firmy rodzinne wyróżnia …
Czytaj więcej »Firma rodzinna to marka – to zobowiązuje!
Firma rodzinna to marka – to zobowiązuje! Do tej pory jak skarb przechowuję wizytówkę mojego dziadka „Augustyn Herman i Syn”. Przedsiębiorczą rodzinę Hermanów, która przez kilka pokoleń prowadziła w Lesznie garbarnię białoskórniczą, znali wszyscy mieszkańcy mojego rodzinnego miasta. Gdy urodziłam się ja, garbarnia po upaństwowieniu nie należała już do rodziny …
Czytaj więcej »Dobry ład biznesu rodzinnego jako istotny czynnik sukcesu przedsiębiorstw rodzinnych
Aby osiągnąć trwały sukces przedsiębiorstwa rodzinne potrzebują ładu biznesu rodzinnego [governance], tzn. jasnych celów, wartości i strategii. Przy czym tylko częściowo mogą kierować się wytycznymi przeznaczonymi dla spółek posiadających wielu udziałowców. Przedsiębiorstwa rodzinne różnią się od takich spółek i dlatego potrzebują innego ładu biznesu – takiego, który wzmocni ich silne …
Czytaj więcej »Strategie biznesu i rodziny, czyli metodyka „kropki i kreski” w strategiach właścicielskich
Dla firm rodzinnych strategia właścicielska ma dwa konteksty – planuje się strategię biznesu oraz strategię rodziny biznesowej. Połączenie tych dwóch obszarów w jednej strategii właścicielskiej jest niezbędne z punktu widzenia efektywnego konkurowania na rynku, jak i planowania wielopokoleniowej i innowacyjnej firmy. Strategie biznesu mają na celu zapewnienie rentowności i wzrostu …
Czytaj więcej »