E-commerce w dzisiejszych czasach daje nam nieograniczone możliwości promocji czy docierania do ściśle zainteresowanych nami klientami. Mnogość narzędzi wspomagających może przysporzyć problem niejednej firmie, która chce mocniej zaistnieć w Internecie. Coraz więcej polskich firm dostrzega wielki potencjał e-commerce, przenosząc swoje „tradycyjne” biznesy do wirtualnego świata. Podobnie jest z gnieźnieńską firmą Altom, która od 25 lat dostarcza do polskich domów wszystko, czego potrzebujemy w kuchni czy jadalni.
Firma Altom to przedsiębiorstwo założone w 1991r. w Gnieźnie. Na początku była to niewielka, kilkuosobowa hurtownia, mająca na celu dostarczać do polskich domów dobrej jakości nieelektryczne artykuły gospodarstwa domowego, których w tamtym czasie brakowało. Z racji dużego popytu na te artykuły na początku lat 90-tych, firma w szybkim czasie nabrała tempa i stała się jednym z liderów na naszym rynku. Z biegiem czasu świat, jak i sam biznes w Polsce zaczął dojrzewać, a co za tym idzie nabierać tempa. Firma Altom również w szybkim tempie zaczęła się rozwijać i inwestować w nowe kanały, dające kolejne, nowe możliwości rozwoju.
Początki e-commerce
Jednym z takich rozwojowych rynków sprzedaży był kanał internetowy. Pierwszy e-sklep firmy Altom, powstał w 2008r. i nosił nazwę pieknowdomu.pl. Nazwa sklepu wywodzi się z motta firmy Altom: Chcemy żeby piękno zagościło w każdym domu. Z racji tego, iż od początku powstania firmy, jej sercem był handel hurtowy, początkowo e-sklep, tak naprawdę stanowił, samo napędzający się dodatek do dobrze prosperującego biznesu.
Z biegiem czasu, potencjalni klienci zaczęli coraz mocniej się przesuwać w kierunku Internetu. Dojrzało i zaczęło zarabiać pierwsze pieniądze, młode pokolenie, które praktycznie wychowało się z komputerem i Internetem. Firma stanęła więc przed podstawową decyzją – czy inwestować i rozwijać kanał e-commerce?
Proces sukcesji w firmie
Pytanie to zbiegło się z procesem sukcesji w firmie – czyli przejęcia sterów przez młode pokolenie. Sukcesorka – Paulina zdecydowała, że kanał e-commerce w przeciągu 2-3 lat ma stać mocnym elementem rozwoju firmy. Co zadowalające z punktu widzenia nowego pokolenia właścicieli – nestora wcale nie trzeba było specjalnie przekonywać do tego kierunku. Waldemar Żurowski – założyciel firmy Altom od początku w rozwoju przedsiębiorstwa cenił innowacje i kierunek zgodny z panującymi na świcie trendami.
Młode pokolenie przyszłych właścicieli pochodzi z czasów, gdy komputery i Internet rozwijały się wraz z nimi. Przez to potencjał „nowych mediów” jest dla Pauliny szybciej zauważalny, wręcz naturalny – od kilku lat wiedziała, że nasz potencjał jest dużo większy niż dotychczasowe działania. Po tym jak pojawiłem się w firmie – oboje wiedzieliśmy, że chcemy mocniej rozwinąć tę gałąź naszego biznesu. Wiązało się to z opracowaniem nowej strategii działań, planów dotyczących kompetencji, zmian w firmie i inwestycji. Dlatego też od momentu, gdy Paulina podjęła decyzję o stopniowym przejmowaniu firmy – zabraliśmy się, przeszło rok temu za tworzenie nowej strategii. Strategii, którą obecnie wdrażamy i rozwijamy wraz z nestorem firmy.
Oczywiście – by mocniej zaznaczyć swoją pozycję w Internecie, nie wystarczy w dzisiejszych czasach posiadać sklep – trzeba w niego inwestować. Decyzje strategiczne, związane z rozwojem kanału e-commerce, wiązały się nieodłącznie z inwestycją zarówno pod kątem zasobów ludzkich, kompetencji jak i samych rozwiązań informatycznych.
Jednym z pierwszych kroków, które podjęła firma – to znalezienie managera, który ma wieloletnie doświadczenie z rynkiem e-commerce. W tym samym czasie w firmie zaczęliśmy tworzyć strategię, która definiowała wszystkie kierunki i inwestycje związane z nowym kierunkiem działu e-commerce.
Stworzona strategia stała się zbiorem zadań, które od tego roku stopniowo są wdrażane. Dotyczą one zarówno zmian kompetencyjnych wewnątrz firmy, reorganizacji jak również samych inwestycji zewnętrznych. By móc realizować wszystkie spisane założenia – nieodłączna była decyzja nestora. Mimo, że większość założeń, zostało przygotowanych, przez nowe pokolenie właścicieli – nadal jednak ostatnie zdanie decyzyjne, należy do nestora. Większość opracowanych założeń, zostało pozytywnie zaopiniowanych przez obecnego właściciela – te, które były odebrane wątpliwie, z pomocą wyliczeń oraz czasu zwrotu z inwestycji, również zostały zaakceptowane.
Kierunki rozwoju e-commerce firmy Altom
Główne kierunki rozwoju e-commerce firmy Altom – dotyczą trzech sfer: sfera hurtowa, sfera detaliczna oraz strefa dropshipping. Mimo, iż wszystkie trzy strefy dotyczą większości lub dokładnie tych samych produktów, różnią się pod względem adresatów jak i docierania do klientów. Wynika to z faktu, że zarówno potencjalni klienci jak i sam Internet w przeciągu kilku ostatnich lat mocno się zmieniły. Potencjalni klienci – nie szukają już tylko najtańszego produktu. W większości szukają bardzo mocno, sprecyzowanych produktów, lecz to czy dokonają zakupu w danym sklepie uzależnione jest od wielu czynników. Są to zarówno, sam wygląd sklepu, jego funkcjonalność, przejrzystość poruszania jak i sposób w jaki zostaje on prezentowany. Sami klienci również ewoluowali – obecnie dojrzało już pokolenie, które praktycznie urodziło i wychowało się w dobie Internetu i komputerów. Co za tym idzie – nie są to ludzie przyzwyczajeni do odwiedzania sklepów AGD w celu wyboru garnków czy porcelany. Często sklepy stacjonarne traktują bardziej jako showroom do obejrzenia, dotknięcia produktu, by później wrócić do domu i za pomocą tabletu, komputera lub telefonu – znaleźć ten produkt i dokonać zakupu.
Inną kwestią jest konkurencja w Internecie. Na początku lat 2000-2005 polski Internet zaczął nabierać tempa. Powstawały nowe sklepu, duże rozpoznawalne marki zaczęły tworzyć swoje oddziały – firmy zaczęły dostrzegać swoją szansę w e-handlu. Obecnie w polskim Internecie szacuje się, że istnieje blisko 20 000 sklepów. W przeciągu roku ich liczba ma wzrosnąć o 7%. To świadczy o tym, że żeby klient trafił właśnie do nas – trzeba się coraz mocniej wyróżniać. Takie założenia przyjęliśmy też, tworząc nowe założenia dla naszego e-commerce. Obecnie Internet staje się contentowy – to znaczy, żeby przekonać do siebie klienta trzeba mu zaoferować coś więcej niż sam produkt i dobrą cenę. By zostać dostrzeżonym – trzeba być unikalnym.
Dlatego też postanowiliśmy gruntownie przebudować zarówno sam sklep jak i komunikację z klientami. Zdecydowaliśmy się na gotowe i sprawdzone rozwiązanie – czyli jedną z najpopularniejszych na rynku e-commerce platform sklepowych. Sam sklep, którą tworzymy – będzie uszyta dla nas na miarę i spełniać wszystkie nasze oczekiwania oraz założenia.
Oprócz samej przebudowy wizualnej i technicznej sklepu – postanowiliśmy przebudować również zawarte w nim treści, tak żeby zawarte w sklepie informacje były jak najciekawsze i najbardziej wartościowe dla klienta. Reasumując – wymianie ulegną zarówno same nazwy produktów, opisy jak i zdjęcia. Oprócz zdjęć typowo produktowych, każdy produkt będzie zaprezentowany w jak najbardziej „naturalnym środowisku”.
Sklep pieknowdomu.pl w niedługim czasie ma stać się inspiratorem – miejscem gdzie potencjalny klient oprócz wysokiej jakości produktów dla kuchni i domu, znajdzie dla siebie inspiracje. Gotowe koncepcje poszczególnych pomieszczeń czy stylów – bez wątpienia ułatwi to klientowi wybór a także skompletowanie pasujących do danego produktu dodatków. Oprócz tego sklep będzie oferował kilka nowości na naszym rynku o których na tym etapie prac nie możemy jeszcze otwarcie rozmawiać.
Podsumowując – w przeciągu ostatniego roku – nakreśliliśmy nowe kierunki rozwoju e-commerce w firmie Altom. Niewątpliwym ułatwieniem w tworzeniu tak szerokiej strategii na kilka lat – jest wątek rodzinny. Mam tu na myśli łatwość i szybkość w podejmowaniu decyzji – jeśli właściciel widzi sens danych działań, nie waha się je wdrażać gdyż wie, że prędzej czy później wpłyną one na szybszy i większy rozwój. W ten sposób – firma Altom z hurtownika, pragnie w przeciągu najbliższych 3 lat stać się kreatorem trendów w Internecie.