Funkcjonowanie firm rodzinnych od przeszło kilkudziesięciu lat jest przedmiotem ożywionej debaty naukowej. Jej początek[1] na przełomie lat 50 i 60 ubiegłego wieku zbiegł się z badaniami kwestionującymi z kolei pogląd obecny w literaturze przedmiotu od 1930 roku o powszechnej i docelowej rozproszonej strukturze właścicielskiej przedsiębiorstw na świecie[2]. W okresie tym …
Czytaj więcej »Giorgio Armani przekazuje majątek fundacji
Niedawno cały świat zaczął mówić głośniej o Giorgio Armanim, a dokładniej o wartym 2,64 mld euro rodzinnym biznesie. Powodem nie była tym razem przymiarka do nowej kolekcji, a przymiarka do sukcesji. Giorgio Armani – jeden z najbardziej znanych na świecie projektantów – powiedział, że stworzył fundację „Giorgio Armani Foundation”, której …
Czytaj więcej »Motywacja – jak dobrze wykorzystać instrumenty finansowe
Artykuł sponsorowany Motywowanie pracowników to jeden z najtrudniejszych aspektów zarządzania ludźmi. Jest to proces złożony i wieloaspektowy. Każdy przedsiębiorca chce, aby jego firma była tworzona przez sprawny zespół pracowniczy, efektywnie realizujący zadania. Niemniej istotne jest właściwe zmotywowanie menedżera zatrudnionego w firmie rodzinnej, który powinien nie tylko utożsamiać się z postawionymi …
Czytaj więcej »Sukcesja – jakie zmiany polskim przedsiębiorcom szykuje rząd
Instytut Biznesu Rodzinnego we współpracy ze Szkołą Główną Handlową, Zakładem Przedsiębiorstwa Rodzinnego przygotował dla Ministerstwa Rozwoju rekomendacje do projektu ustawy dot. sukcesji przedsiębiorstw rodzinnych o zmianie niektórych zapisów , a także o wprowadzenie zapisu o możliwości zakładania Fundacji Rodzinnych. Eksperci Instytutu widzą potencjał planowanego rozwiązania, które ma umożliwić tymczasowe …
Czytaj więcej »Budowanie międzynarodowej marki firmy rodzinnej
Polskie firmy rodzinne odgrywają bardzo ważną rolę nie tylko w gospodarce Polski, ale także coraz częściej i na świecie. Rozwijają się na tyle szybko, rozważnie i odważnie, że stają przed trudnym, a zarazem dającym wiele nowych możliwości wyzwaniem: wejściem na rynek międzynarodowy. Z czym musi liczyć się przedsiębiorca rodzinny decydując …
Czytaj więcej »Inglot maluje Bogotę
Inglot błyszczy w Nowym Jorku, Dubaju, Abu Dhabi, dobrze znają go Japonki i Włoszki. Potężna firma kosmetyczna, która ponad 30 lat temu powstała w podkarpackim Przemyślu, święci tryumfy na Broadwayu, podbija kraje arabskie, jej szminkami malują się między innymi Britney Spears oraz Avril Lavigne gwiazda muzyki pop-rockowej. Inglota wybierają gwiazdy, …
Czytaj więcej »Polska firma Fjord Nansen pomaga spełniać marzenia w Chile i na Ukrainie
Firma z pasją – miej dzikość w sercu! Żeby czerpać pełną przyjemność z przebywania na łonie przyrody, w górach, w wodzie czy pod wodą nie wystarczą tylko dobre chęci. Niezbędny jest też sprzęt, który jest coraz lepszy, coraz lżejszy i mniejszy, a spełniający swoją rolę. Namioty, plecaki, śpiwory, termosy oraz …
Czytaj więcej »Zara: Fortuna rodziny Ortega
Amancio Ortega założyciel marki Zara ma ponad 76 lat. Awansował niedawno na najwyższe miejsca w rankingu najbogatszych ludzi świata. O człowieku, który zrewolucjonizował modę, wiadomo niewiele: lubi wypoczywać na luksusowym jachcie, lata prywatnym odrzutowcem i pasjonuje się jazdą konną. Sukcesja wymaga odpowiedniego przygotowania Ortega powoli szykuje się do przejścia na …
Czytaj więcej »Dominika Kulczyk umacnia swoją pozycję w rodzinnym biznesie
W zeszłym roku po nagłej śmierci najbogatszego Polaka Jana Kulczyka, miejsce przewodniczącego rady nadzorczej Kulczyk Investments przejął prof. Waldemar Frąckowiak. Miał on przygotowywać Dominikę Kulczyk do przejęcia jego stanowiska. Dzisiejsze doniesienia pokazują, że sukcesja zaszła się po raz kolejny: jak dowiedzieliśmy się z informacji prasowej Kulczyk Investments, Dominika Kulczyk oficjalnie …
Czytaj więcej »V Kongres Firm Rodzinnych w Bielsku-Białej
Już czwarty rok z rzędu Instytut Biznesu Rodzinnego miał okazję wspierać Kongres Firm Rodzinnych organizowany przez Regionalną Izbę Handlu i Przemysłu w Bielsku-Białej. 15 czerwca spotkaliśmy się z przedsiębiorcami rodzinnymi w Hotelu Dębowiec. Dr Adrianna Lewandowska, prezes Instytutu, opowiedziała uczestnikom Kongresu o sukcesji na przykładzie Modelu Gwiazdy Sukcesyjnej. Podpowiadała, w jaki sposób każdy może dążyć do długowieczności swej firmy. …
Czytaj więcej »