Strona domowa / Biznes / Internacjonalizacja / Budowanie międzynarodowej marki firmy rodzinnej

Budowanie międzynarodowej marki firmy rodzinnej

Polskie firmy rodzinne odgrywają bardzo ważną rolę nie tylko w gospodarce Polski, ale także coraz częściej i na świecie. Rozwijają się na tyle szybko, rozważnie i odważnie, że stają przed trudnym, a zarazem dającym wiele nowych możliwości wyzwaniem: wejściem na rynek międzynarodowy. Z czym musi liczyć się przedsiębiorca rodzinny decydując się na takie posunięcie? Czy budowanie międzynarodowej marki może pomóc firmie rodzinnej przedłużyć swoją działalność i zagwarantować stabilną pozycję na turbulentnym rynku?

Międzynarodowa marka, czyli co trzeba wiedzieć, aby działać

Z wejściem na rynek zagraniczny wiąże się bardzo wiele konkretnych czynników i informacji, które trzeba zacząć gromadzić na co najmniej kilka lat przed planowanym rozpoczęciem działalności międzynarodowej. Odpowiednie przygotowanie się do takiego kroku, to niezbędny proces, od dokładności i precyzji którego, może w przyszłości zależeć sukces i powodzenie całego przedsięwzięcia. Znajomość kultury mieszkających w danym kraju ludzi, ich potrzeb, trendów napływających z każdej strony świata, stylu życia, gustów oraz zasobności ich portfelów… to tylko podstawowe dane dotyczące samych potencjalnych klientów. Należy zwrócić szczególną uwagę na rodzaj i fazę rozwoju rynku, na jaki zamierza się wejść, czy jest to rynek rozwijający się, czy tendencja jest spadkowa.

Potrzebni są także profesjonalnie ludzie, gotowi do podjęcia pracy, oraz co ważniejsze, gotowi przyjąć wspólny system wartości oraz wspólną wizję rozwoju i działalności przedsiębiorstwa. Fundusze oraz odpowiednio przepracowana i usystematyzowana kultura organizacyjna to kolejne niezbędne czynniki, bez których nie obejdzie się przy rozszerzaniu obszaru Przed wejściem na zagraniczny rynek firma musi także dokładnie zanalizować przepisy prawne obowiązujące w danym kraju i określić, czy jest w stanie dostosować się do norm i regulacji prawnych nie rezygnując przy tym z jakości czy korzyści finansowych ze sprzedaży swojego produktu/ usługi.

Ewald raben właściciel firmy rodiznnej

Doświadczeniem trzeba się dzielić – przykład firmy Raben

Polska firma rodzinna Grupa Raben, oferująca kompleksowe usługi logistyczne, działa już na rynku od ponad 80 lat. Kiedyś była małą firmą rodziną: teraz zatrudnia ponad 7500 osób, posiada oddziały w 10 krajach europejskich, a jej działalność opiera się przede wszystkim na wartościach, na których zbudowana została cała misja i wizja. Ewald Raben, właściciel Raben Group, na II edycji Międzynarodowego Kongresu Firm Rodzinnych, mówił o pokonywaniu barier w budowaniu międzynarodowej marki. Dzieląc się swoim własnym doświadczeniem, o wprowadzaniu firmy rodzinnej na rynki międzynarodowej powiedział: „To bardzo istotne, aby rozwijać swoją markę i wprowadzać ją na rynki zagraniczne. Niektóre firmy rodzinne odnoszą sukces, niektóre niestety porażkę. Niektóre z nich a zwłaszcza te, które mają dobrego lidera, przykładają mniejszą wagę do zarządzania. Jako firma rodzinna nie mamy swobody w wybieraniu liderów. Niemniej jednak mamy odpowiedzialność, aby prowadzić ją do dalszego rozwoju. „Grupa Raben od wielu lat podejmuje się ryzyka związanego z wprowadzaniem firmy na obce rynki i z powodzeniem wykorzystuje szanse i możliwości, jakie wynikają z ich działalności.

Jaki jest sekret ich sukcesu?

Przede wszystkim pracownicy i ludzie, z jakimi współpracują. „Jeśli chcemy osiągnąć sukces za kilka lat, dziś musimy inwestować w dobrych ludzi. W planowaniu zatrudnienia trzeba dbać o to, żeby demografia managerów była dobrze rozłożona, tak aby co roku kilku managerów szło na emeryturę a inni, młodsi, zaczynali jednocześnie zdobywać doświadczenie.” – radzi Ewald Raben, dodając jeszcze, że jeśli właściciel firmy rodzinnej chce stać się lepszym przedsiębiorcą, musi zacząć otaczać się ludźmi od siebie lepszymi, dlatego więc tak ważnym jest, aby zatrudniać także ludzi spoza rodziny na stanowiska zarządcze, którzy będą mogli wnieść profesjonalne podejście do pracy, własne doświadczenie i wiedzę z w konkretnym zakresie, co może pomóc zapewnić trwałość firmy rodzinnej oraz jej sukces.

csm_Raben_Truck_IMG_6978_720x360px_72dpi_b198cc3e9b

Kluczowy czynnik zwiększający szanse na sukces

Czy taki istnieje? Zapewne nie jeden, a wiele. Jednak jednym z nich, a zarazem bardzo znaczącym, jest uwspólnienie wartości i zasad obowiązujących w każdym z posiadanych oddziałów. To niezmiernie ważne dla funkcjonowania całego przedsiębiorstwa, aby wszyscy pracownicy zatrudnieni w ramach działania jednej firmy, bez względu na lokalizację, kraj, czy kulturę, potrafili i chcieli kierować się w swojej codziennej pracy pewnym kodem wartości; wartości, które zostały określone przez właściciela firmy rodzinnej, i które stanowią jej nieodłączny rdzeń. Z pewnością może się okazać, że nie jest łatwym zadaniem dla samego właściciela, określić wartości, które przyczyniły się do powstania jego firmy rodzinnej, oraz które pomagały mu kierować i zarządzać w firmą aż do momentu, w którym się teraz znajduje. Jednak ich sprezycowanie i jasne przekazywanie dalej ma ogromne znaczenie w kontynuowaniu działania przedsiębiorstwa, zwłaszcza na nowych, zagranicznych rynkach. Kiedy pracownicy jednoczą się w wartościach, które są im bliskie, kiedy przyświeca im wspólna misja i wizja rozwoju przedsiębiorstwa, kiedy swoje codzienne obowiązki wykonują z jasno określonym celem, firma ma szansę stać się w głowach odbiorców i klientów spójną jednością, a to jest ogromny krok do odniesienia sukcesu na międzynarodowym rynku.

pencil-918449_1920

Lista kroków – jak zacząć?

Taka lista istnieje w głowie każdego właściciela czy managera firmy rodzinnej. To on, posiadając wiedzę i władzę, wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu firmy rodzinnej, rozpoczynaniu działalności, określaniu zasad i reguł, przyjmowaniu pracowników, sprzedawaniu swoich produktów/ usług oraz w rozpoznawaniu potrzeb swoich klientów, tak naprawdę będzie wiedział co należy zrobić. Ewald Raben powiedział do uczestników Kongresu: „Weź kartkę papieru, długopis i… ZAPLANUJ TO!” Zaplanuj wszystkie swoje działania, które uważasz za niezbędne w procesie budowania międzynarodowej marki i wprowadzaniu jej na rynki zagraniczne, podziel je później na kolejne, mniejsze obszary, posegreguj je, uporządkuj i zacznij po kolei wdrażać je w życie przedsiębiorstwa. Tylko w ten sposób można zacząć przygotowania do tego wielkiego wyzwania jakim są międzynarodowe rynki, bo nikt nie zna przedsiębiorstwa rodzinnego lepiej niż jego właściciel (często założyciel), który utożsamia się z nim, jak i z każdym z jego pracowników i klientów. A to jest najważniejsze w rozszerzaniu działalności i przekazywaniu firmowych wartości na nowe, zagraniczne rynki.

O X

Zobacz również

Jak brat z bratem czy jak pies z kotem? Konflikty braterskie w firmach rodzinnych

Jak brat z bratem czy jak pies z kotem? Konflikty braterskie w firmach rodzinnych

Jedna z najbardziej znanych i burzliwych historii rodzinnego konfliktu. Dwaj bracia zacięcie toczą batalię o …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.