Strona domowa / Biznes / Zarządzanie / Kobiety w firmach rodzinnych / Zara: Fortuna rodziny Ortega

Zara: Fortuna rodziny Ortega

Amancio Ortega założyciel marki Zara ma ponad 76 lat. Awansował niedawno na najwyższe miejsca w rankingu najbogatszych ludzi świata. O człowieku, który zrewolucjonizował modę, wiadomo niewiele: lubi wypoczywać na luksusowym jachcie, lata prywatnym odrzutowcem i pasjonuje się jazdą konną.

Sukcesja wymaga odpowiedniego przygotowania

Ortega powoli szykuje się do przejścia na zasłużoną emeryturę. Jakiś czas temu posadę prezesa oddał swojemu zastępcy Pablowi Isla. Ma on jednak być tylko chwilowym szefem, gdyż w roli swojego następcy Ortega widzi córkę, Martę. Po kolejnych awansach pracuje już głównej siedzibie Inditexu. Marta, tak jak ojciec, nie należy do rozmownych osób. Do tej pory udzieliła tylko jednego wywiadu…
Marta porzuciła swoje marzenie aby zostać profesjonalnym jeźdźcem po to, aby w odpowiednim czasie przejąć rodzinną Zara – firmę, którą stworzył jej ojciec, Amancio Ortega. Ale zanim przejmie stery rodzinnego imperium musi przejść bardzo trudny, przygotowany przez doradców jej ojca, program szkoleniowy, który rozpoczęła na stanowisku sprzedawcy. Niewielu wie, kim jest Marta Ortega, pomimo, iż media podają, że znajduje się na trzecim miejscu w najnowszym rankingu najbogatszych dziedziczek, przygotowanym przez prestiżowy amerykański magazyn „Forbes”. Również jej rodacy, Hiszpanie, bardzo mało wiedzą o tej młodej kobiecie. Wiadomym jest natomiast to, że jest ona „oczkiem w głowie” swojego ojca oraz że kocha konie.

Firma to rodzina

Matka Marty, Flora Pérez, pracowała jako sprzedawca w jednym ze sklepów Zary. Kiedy zaczęła spotykać się z Amancio Ortega, ten był jeszcze żonaty z pierwszą żoną, Rosalią Mera, matką jego dwójki dzieci. Marta urodziła się w 1983 roku, ale dopiero w 1986 roku, po uzyskaniu rozwodu z pierwsza żoną, Amancio zamieszkał z nią i z jej matką, z którą ożenił się dopiero w 2001 roku. Pomimo dość skomplikowanej sytuacji rodzinnej to właśnie Marta otrzymała większość przywilejów „spadkobierczyni”.
Marta Ortega otrzymała doskonałe wykształcenie. Do podstawówki i liceum marta_ortega_1_6054_300x496uczęszczała do jednych z najlepszych szkół w Szwajcarii, gdzie doskonaliła swój angielski, francuski i włoski. Następnie zdobywała wykształcenie na kursach biznesowych w European Business School w Londynie oraz ukończyła program Master of Business. Obok nauki Marta kocha konie i jeździectwo. W swej karierze jeździeckiej zdobyła Nagrodę Księcia Asturii i była mistrzem Hiszpanii w kategorii skoków przez przeszkody. Jednak porzuciła karierę profesjonalnego jeźdźca po to, aby zostać businesswoman.

Edukacja to podstawa w budowaniu autorytetu sukcesorki

W ramach obecnego programu szkoleniowego, w okresie od września do listopada pracowała jako sprzedawczyni w jednym ze sklepów z Inditex. Następnie była asystentem dyrektora w centrali firmy w Londynie, skąd oddelegowano ją na podobne stanowiska do biur w Paryżu, a następnie w Szanghaju. Doświadczenie będzie zdobywać nie tylko w różnych lokalizacjach geograficznych. W ramach spółki będzie pracować w dziale finansowym, handlowym, administracyjnym czy projektowym, po to, aby wiedzieć o firmie rodzinnej Inditex wszystkiego tego, co dzisiaj wie jej ojciec.
Córka Armancio Ortegi, studiowała na Universitades de Coruna oraz na European Business School w Londynie. W 2006 roku została powołana na stanowisko wiceprezesa przedsiębiorstwa Partler Gartler, które kontroluje 50,01 % oraz 9,3% firmy Inditex Textile Group.
Opracowano na podstawie informacji pochodzących z wielu hiszpańskich artykułów prasowych , m.in. (http://www.cosas.cl)

O dr Alicja Hadryś - Nowak

Absolwentka Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu na specjalności Biznes Międzynarodowy. Od dawna zajmuje się tematyką firm rodzinnych, a jej zainteresowania naukowe zaowocowały rozprawą doktorską. Członek międzynarodowej organizacji IFERA (International Family Enterprise Research Academy) zrzeszającej badaczy i przedsiębiorstwa rodzinne z całego świata. Prywatnie pasjonatka jeździectwa.

Zobacz również

Moc z kiełków – czempion na drodze do podboju Europy

Moc z kiełków – czempion na drodze do podboju Europy

Dorastała u boku ojca-wizjonera, który pozytywnie zaraził ją swoim wartościami i myśleniem, które o lata świetlne wyprzedzały aktualne trendy w odżywianiu. Naturalne produkty, transparentność marki, która sygnowana jest nazwiskiem jej rodziny od kilkudziesięciu lat. W rozwój firmy zaangażowana jest wspólnie z mężem, a jako mama pełnych energii trójki młodych chłopców, utrzymuje balans życia rodzinnego i firmowego. Stoi murem za misją swojej firmy, która pozwala Polakom mieć dostęp do zdrowej żywności.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.