Jeżeli prowadzisz rodzinny biznes prędzej czy później będziesz chciał go przekazać. Jak się przygotować do sukcesji?, od czego zacząć? Poniżej 5 subiektywnych rad związanych z sukcesją – planuj, miej świadomość długości procesu sukcesji, rozwijaj dzieci, rozmawiaj o sukcesji oraz buduj rodzinny biznes.
1.Planuj jak najszybciej
Sukcesja – to długotrwały proces przekazania wiedzy, władzy i własności w rodzinnej firmie w ręce młodszego pokolenia. Pomyśl o tym jak najszybciej, gdyż jest to bardzo trudne zadanie. Zgodnie z badaniami tylko w 30% firm sukcesja kończy się powodzeniem. Jak będzie w Polsce? Jeszcze nie wiadomo. Polskie firmy rodzinne założone w latach 90-tych właśnie wchodzą w proces zmian pokoleniowych.
2. Bądź świadom złożoności sukcesji
Wielu właścicielom wydaje się, że na przekazanie firmy wystarczy tylko 12 miesięcy. To błąd. Ten proces jest skomplikowany, angażujący emocjonalnie i długotrwały. Dobrze przygotowany powinien trwać 5-7 lat. Jeśli chcesz sprawdzić, ilu właścicieli w Polsce podziela Twój pogląd na temat długości sukcesji, zajrzyj do badań „Diagnoza sytuacji sukcesyjnej w przedsiębiorstwach rodzinnych w Polsce”.
3.Rozwijaj dzieci
Jeśli planujesz przekazanie firmy dzieciom -synowi lub córce – dbaj o ich rozwój. Angażuj ich w rodzinne przedsiębiorstwo. Ale nie poprzestań tylko na zachęcaniu ich do wykonywania pracy (często darmowej) na rzecz rodzinnego biznesu. Przekaż im odpowiedzialność za poszczególne obszary, włącz do podejmowania decyzji biznesowych, udostępnij dane finansowe firmy, doceniaj i chwal ich pracę. Zachęć do tego, aby rozpoczęły swoją karierę zawodową w innym miejscu. Wówczas będą znały perspektywę pracownika (a nie tylko właściciela), a bogatsze o doświadczenie łatwiej zbudują autorytet w rodzinnej firmie
4. Rozmawiaj o sukcesji
Zaufanie, klimat współpracy i zrozumienia buduje się prowadząc wspólne rozmowy i działając razem. Ta zasada sprawdza się także w relacjach rodzic – dziecko. Niestety sukcesja nie jest często podejmowanym tematem w rodzinnych firmach. A szkoda. Jak pokazałaby wyniki badań w firmach rodzinnych rozmawia się o sukcesji okazjonalnie. Dodatkowo rozmowy te nie kończą się konkretnymi ustaleniami. A przecież potencjalni sukcesorzy myślą pragmatycznie. Chcą angażować się w działania, które także im przyniosą korzyści
5. Miej co przekazać
W wielu rozmowach z właścicielami rodzinnych firm padają gorzkie słowa „moje dziecko nie chce pracować w naszej firmie”. Postaw sobie pytanie stojąc przed lustrem – czy należycie inwestuję i rozwijam firmę? Czy szukam nowych obszarów biznesowych? Czy aktywnie pracuję nad tym, aby z roku na rok mieć większą bazę klientów, większe obroty i większy zysk? Cy moja firma ma potencjał sukcesyjny? Pamiętaj, te firmy, które są w dobrej kondycji finansowej, chętniej są przejmowane przez sukcesorów.