Strona domowa / Firmy Rodzinne / Historie Firm Rodzinnych / Rodzinna Lavazza – zapach kawy od pokoleń

Rodzinna Lavazza – zapach kawy od pokoleń

Nasza historia jest historią Rodziny i firmy.  Typowo włoska historia, ale i wyjątkowa, gdyż zrodzona z wizji Luigi Lavazza: prekursora, który już 120 lat temu potrafił myśleć w kategoriach ciągłego doskonalenia i innowacji.

San Tommaso 10 to miejsce, gdzie w 1895 r. rozpoczęła się historia firmy Lavazza.

„Tutaj, w sklepie spożywczym w centrum Turynu, założyciel firmy Luigi Lavazza dał początek temu, co kontynuujemy do dziś. Z pasją do kawy i eksperymentatorskim zacięciem stworzył on pierwsze mieszanki, które wyznaczyły moment wybuchu prawdziwej rewolucji gustów i zwyczajów konsumentów kawy.”

Sto lat później, w 1995 r., Lavazza ponownie otworzyła podwoje tego historycznego miejsca. San Tommaso 10 to kawiarnia i wyśmienita restauracja –kuźnia zmysłu smaku.
„San Tommaso 10, jak mówią właściciele firmy, jest symbolem doskonałości kawy, oknem na nasz świat, miejscem, w którym wiecznie żywe są duch i pasja jego założyciela. To miejsce, w którym przeżyjesz zaskakującą przygodę ze smakiem prawdziwej kawy.”

 

Lavazza to międzynarodowa firma pochodząca z Włoch z ponad 100 letnią tradycją będąca jedną z największych na świecie producentów kawy i liderem na rynku we Włoszech z udziałem na poziomie 44.9%. Firma, od początku swojego istnienia do dnia dzisiejszego, skupia się przede wszystkim na produkcji kawy. Obecnie, produkuje również ekspresy do kawy oraz kawomaty.

Kluczowe wartości firmy

 Społeczna odpowiedzialność biznesu

Firma dużą wagę przywiązuje do rozwoju zgodnego z koncepcją odpowiedzialnego biznesu. Jest to jedna z ważniejszych wartości, z którą firma stara się być utożsamiana.

  • 5,8 miliona euro zainwestowanych w 2014 roku w działania na rzecz zrównoważonego rozwoju
  • 3,9% redukcji zużytej energii, produkcji materiałów opakowaniowych i generowanych odpadów w 2014 roku
  • 100% energii dostarczanej do włoskich fabryk pochodzi z odnawialnych źródeł energii
  • 98% pracowników zatrudnionych w ramach stałej umowy o pracę

 

Przywiązanie do tradycji i rodziny

Firma często nawiązuje do rodzinnej historii firmy oraz  przywiązania do włoskiej tradycji. „Nasz proces zrównoważonego rozwoju jest oparty na strategicznym podejściu, potrafiącym stworzyć wartość i przewagę konkurencyjną. Wizja, którą Rodzina wyznaje od zawsze, gdyż odzwierciedla ona zasady przewodnie naszego sposobu prowadzenia działalności gospodarczej.”

 

Proces sukcesji w Lavazzie

 1895 r. – Luigi Lavazza otwiera pierwszy sklep Lavazza.

1915 r.- Luigi Lavazza, w związku z wybuchem I wojny światowej wprowadza do firmy całą swoją rodzinę.

1926 r – Luigi Lavazza, jego żona Emilia oraz ich dzieci: Maria, Mario i Giuseppe (nazywany Beppe) zakładają niezarejestrowaną firmę, „Luigi Lavazza”, która rok później zostaje przekształcona w spółkę akcyjną, Luigi Lavazza spa.

1933 r. – W wieku 74 lat Luigi Lavazza przekazuje wszystkie posiadane  przez siebie udziały

w firmie swoim dzieciom,  które od dawna aktywnie  uczestniczyły w jej  prowadzeniu.

1949 r.- Luigi Lavazza umiera w wieku 89 lat.

1955 r. – Syn Beppe Lavazza, Emilio, zaczyna pracę w firmie.

1957 r. – Mario nie zgadza się z polityką międzynarodowej ekspansji prowadzoną przez Beppe i Pericle i odsprzedaje im swoje udziały w firmie.

1962 r. – Syn Pericle, Antonio rozpoczyna w tym roku pracę w firmie.

1971 r. – W wieku 70 lat umiera Beppe Lavazza. Jego brat Pericle zostaje prezesem firmy.

1979 r. – Lavazza żegna się z Pericle, ostatnim przedstawicielem drugiego pokolenia. Jego syn Emilio obejmuje stanowisko Prezesa, a syn Pericle, Alberto, zastępcy Prezesa.

1991 r. – Pracę w firmie rozpoczyna  syn Emilia, Giuseppe,  pierwszy przedstawiciel  czwartego pokolenia  Lavazzów.

1997 r. – Pracę w firmie rozpoczyna córka Alberto Lavazza, Antonella.

2001 r. – Pracę w firmie rozpoczynają córka Emilio Lavazza, Francesca i syn Alberto Lavazza, Marco.

 

Lavazza dzisiaj

 Skład Zarządu firmy Lavazza:

Prezes: Alberto Lavazza

Wice Prezesi: Giuseppe Lavazza i Marco Lavazza

Członkowie Zarządu: Francesca Lavazza i Antonella Lavazza, Pietro Boroli, Gabriele Galateri di Genola oraz Antonio Mercegaglia

Dyrektor Generalny: Antonio Baravalle

Fakty i liczby:

  • obecność w ponad 90 krajach na całym świecie,poprzez spółki zależne i rozwiniętą sieć dystrybucji,
  • ponad 3000 pracowników,
  • 4 fabryki we Włoszech,do których dołączyła nowa fabryka w Indiach z produkcją na krajowy rynek,
  • ponad 50 ośrodków szkoleniowychna całym świecie, w których co roku szkoli się 30 tys. osób,
  • 25 lat tradycjiw produkcji i sprzedaży systemów i produktów w segmencie kawy porcjowanej,
  • 17 mld filiżanek kawy Lavazzawypijanych każdego dnia na całym świecie.

 

 

O dr Alicja Hadryś - Nowak

Absolwentka Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu na specjalności Biznes Międzynarodowy. Od dawna zajmuje się tematyką firm rodzinnych, a jej zainteresowania naukowe zaowocowały rozprawą doktorską. Członek międzynarodowej organizacji IFERA (International Family Enterprise Research Academy) zrzeszającej badaczy i przedsiębiorstwa rodzinne z całego świata. Prywatnie pasjonatka jeździectwa.

Zobacz również

Wytrwałość - to wspólna cecha pionierów. Giganty rodzinne w branży motoryzacyjnej.

Wytrwałość – to wspólna cecha pionierów. Giganty rodzinne w branży motoryzacyjnej.

Oczywistym jest, że firmy rodzinne bez względu na swoją specyfikę, mogą działać i działają w …

Jeden komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.