INSTYTUT HUMANITES WRAZ Z INSTYTUTEM FIRM RODZINNYCH RUSZA Z INNOWACYJNYM KONKURSEM:FIRMA PRZYJAZNA RODZINIE/ #FIRMA PRZYJAZNA CZŁOWIEKOWI.
Dystans polskich przedsiębiorstw od dobrych praktyk obrazują Badania Odpowiedzialności Rodzinnej Biznesu opracowane przez Instytut Humanites przy współpracy z IESE Business School oraz Pracuj.pl. Według nich 35% kobiet i 34% mężczyzn uważa, że ich organizacja wywiera na nich presję, aby pracowali ponad umownymi ustaleniami, a aż 63% pracowników w Polsce twierdzi, że pracuje w środowiskach, które utrudniają integrację życia rodzinnego i zawodowego. Widać także pogłębiający się deficyt pracy z poczuciem sensu. Dane te potwierdzają również wnioski z najnowszego badania Global Human Capital Trends, z którego wynika, że 71% firm w Polsce deklaruje, że dobre samopoczucie pracowników jest ważne lub bardzo ważne dla osiągnięcia przez nie sukcesu w kolejnych 12–18 miesiącach, w tym również ekonomicznego, ale tylko 10% wyraża gotowość do wdrożenia takiego podejścia. Polskich pracodawców czeka dużo pracy w budowaniu swojego employer brandingu w oparciu o dobrą kulturę pracy, w której faktycznie zatrudniamy człowieka, a nie tylko pracownika, a naszym celem jest wyróżnienie pionierów i przekazanie szerokiej inspiracji na rynek.
Dlatego celem konkursu jest podnoszenie świadomości i propagowanie najlepszych praktyk w zakresie zatrudnienia przyjaznego rodzinie (z uwzględnieniem aspektu wielopokoleniowości i związanej z tym polityki różnorodności), integracji ról zawodowych i prywatnych, dbałości o wielowymiarowy rozwój pracowników oraz dbałości o miejsce pracy i wsparcie pracowników w czasach kryzysu i restrukturyzacji
W tym szczególnym czasie, gdy biznes mierzy się z kryzysem, widmem zwolnień, redukcją wynagrodzeń, szczególnie istotne jest to w jaki sposób sobie z tym kryzysem poradzi firma, pozostając fair wobec zatrudnionych ludzi. Ponieważ nasze działania opieramy na Spójnym Przywództwie™, które zakłada życie w zgodzie z podstawowymi wartościami, integrację życia zawodowego i prywatnego postanowiliśmy w tym roku nagrodzić firmy, które działają zgodnie z taką filozofią, wspierając swoich pracowników na wielu polach. Konkurs jest szansą na pokazanie godnych do naśladowania zachowań i codziennych decyzji, które stawiają człowieka – pracownika w centralnym miejscu.
Zgodnie z naszym Modelem „Wioski” Rozwoju Ekosystemu Społecznego od 10 lat, ponad podziałami, zwracamy uwagę na wielowymiarową rolę rodziny w ujęciu makro i mikroekonomicznym. Tak z punktu widzenia siły nabywczej, demografii, zdrowia psychicznego i fizycznego, rozwoju kompetencji społecznych, ale również istotnego wpływu jakości relacji rodzinnych na motywację ludzi w pracy, poziom ich absencji, ich otwartość na uczenie się i tworzenie innowacji. Bo zwyczajnie szczęśliwy człowiek to również bardziej zaangażowany pracownik, lepszy rodzic i członek społeczności. Ponadto, Izolacja społeczna i skala pracy zdalnej w konsekwencji COVID-19 dały namiastkę wizji przyszłości związanej z transformacją technologiczną i być może życiem bez pracy. Przygotowanie pracowników i ich rodzin do takiej rzeczywistości powinno być również częścią polityki odpowiedzialnego biznesu i programów reskilingowych zanim rozpocznie się fala reorganizacji będąca następstwem przyspieszającej z każdym rokiem automatyzacji i robotyzacji. Konkurs na firmę Przyjazną Rodzinie ma na celu wyróżnienie tych pracodawców, którzy patrzą szeroko, dostrzegają wagę dobrze funkcjonującej rodziny dla całego ekosystemu społecznego i wiedzą, że są zwyczajnie jego częścią i mają na niego duży wpływ – Zofia Dzik, Prezes Zarządu Instytut Humanites”.
Patrzmy na rodzinę w ujęciu wielopokoleniowym. Nie tylko poprzez pryzmat rodziców i małych dzieci, które w naturalny sposób są uwzględniane w politykach zatrudnienia firm, ale również
z uwzględnieniem tematu opieki nad starzejącymi się rodzicami lub opieką nad członkami rodziny będącego w trudnej, przewlekłej sytuacji zdrowotnej.
Właściciele firm rodzinnych, którzy tworzą miejsca pracy, stają się odpowiedzialni za działania, jakie podejmują oraz za ludzi, którzy poprzez swoją codzienną pracę w określonej kulturze organizacyjnej, reprezentują firmę i jej wartości. Przedsiębiorstwa, również te nierodzinne, które świadomie patrzą na pracowników, ich kompetencje, talenty, motywacje, wartości, które są dla nich ważne, stają się częścią pewnego systemu i budują w ten sposób pomost pomiędzy światem biznesu, społeczeństwa i szeroko rozumianego systemu rodziny tych pracowników. Szalenie ważne jest zatem, aby przedsiębiorcy prawdziwie rozumieli jakie znaczenie i jaką rolę odgrywa system rodziny i wartości dla ich pracowników, gdyż tylko poprzez działania respektujące i wzmacniające te systemy – możliwe będzie pełne zaangażowanie pracowników, a w ich pracy będzie można odnaleźć głębokie poczucie sensu i społeczne zrozumienie. Takich postaw nieustannie poszukujemy pośród przedsiębiorców rodzinnych, z którymi pracujemy, bo to między innymi oni kształtują rynek pracy – dr Adrianna Lewandowska MBA, Prezes Instytutu Biznesu Rodzinnego.
„FIRMA PRZYJAZNA RODZINIE/#Firma Przyjazna Człowiekowi” to wyróżnienie wyjątkowe, które nagradza wielowymiarowe podejście biznesu do rozwoju społecznego. Środowisko pracy poprzez kształtowane polityki zatrudnienia ma istotny wpływ społeczny na tworzony ekosystem, w którym funkcjonuje rodzina. Humanites wprowadził w Polsce pojęcie „integracji ról zawodowych i prywatnych” jako alternatywa dla dotychczasowego pojęcia work-life balance (równowaga ról), które wprowadza pewną rywalizację tych ról, wskazując na fakt, że mamy jedno życie w różnych rolach i tworzenie kultury pracy w firmach powinno służyć temu jak najlepiej te role łączyć.
O KONKURSIE: https://2godzinydlarodziny.pl/konkursu-firma-przyjazna-rodzinie-firma-przyjazna-czlowiekowi/
Partnerem strategicznym Konkursu jest Instytut Biznesu Rodzinnego www.ibrpolska.pl
Partnerami wspierającymi są:
IESE Business School, THINKTANK, LiderSHE, Fundacja Liderek Biznesu, Vital Voices Poland, Sukces Pisany Szminką, Great Place to Work, Grupa Eurozet.
Kontakt:
Zofia Dzik
Prezes Zarządu Instytut Humanites
email: zofia.dzik@humanites.pl
Urszula Borzym
Sustainability Manager Instytut Humanites
email: urszula.borzym@humanites.pl, tel. 608 639 956