W bardzo ciekawym opracowaniu firmy Deloitte w związku z COVID-19, zatytułowanym „The heart of resilient leadership”, które możemy tłumaczyć jako „Serce silnego przywództwa”, pierwsze zalecenie kierowane do liderów brzmi: „Zamodeluj prosto z serca … i z głową”.
Autorzy objaśniają to trafne stwierdzenie wiedząc, że dla wielkich przywódców, prawdziwie empatycznych i wyrozumiałych, najtrudniejsze decyzje w najbliższym czasie będą dotykać wielu miękkich aspektów. Rozpoznanie między słabościami serc a rozsądkiem umysłów będzie wewnętrzną walką, choć myślę, że właśnie w słabościach dziś skrywa się wielka siła na jutro.
Wiemy, że:
- Na pewno wszystko się zmieni.
- Wszyscy, albo większość z nas, będziemy materialnie biedniejsi.
Biorąc pod uwagę tak oczywiste wnioski, trzeba bezwzględnie zmierzyć się z przemodelowaniem biznesu.
Naturalnie, że kiedy jest źle, dbamy przede wszystkim o nasze najbliższe otoczenie, o bliskich naszemu sercu, o rodziny. Ale taka postawa nie może trwać wiecznie. Gorąco wierzę, że myśląc kategoriami szerszymi niż własne podwórko, własne ego, moi najbliżsi, moja rodzina, możemy zbudować nowe przedsiębiorstwa, podejmować nowe, jeszcze nie zdefiniowane działania, które zapewnią byt nie tylko ich twórcom, ale rzeszy innych ludzi: pracowników, kooperantów, beneficjentów.
Potrzebujemy najpierw wyzbyć się paraliżującego strachu. Musimy przekierować nasze lęki na nowe tory, na motywatory. Lęki zamieńmy na obawy, które zamiast uśpić nasze działania, otworzą nam nowe perspektywy. Siła jest w zespołach, w dyskusjach i w … pokorze.
Modele biznesowe wymagają otwartych dyskusji, burzy mózgów, stawiania konkretnych, mądrych i mniej mądrych pytań i zbierania pomysłów.
Pierwsza propozycja, jaka nasuwa mi się dla właścicieli i przywódców firm rodzinnych, to:
Zapomnijmy o KPI, skupmy się na KPQ. Dziś to nie jest czas na mierzenie czegoś, co wymaga całkowitego przemodelowania.
Monitorowanie KPI, Key Performance Indicators (tłumaczone jako Kluczowe Mierniki/Wskaźniki Osiągnięć) stało się ostatnio nie tylko modne, powszechne. Ich niewłaściwe rozumienie stało się wręcz demotywujące. Zamiast budowania zaangażowania ludzi, ich monitorowanie często skutkowało egoistycznym myśleniem własnym zestawie liczb, wyników i ewentualnych premii.
Zapomnij.
Najpierw zdefiniuj na nowo własne nowe KPQ, Key Performace Questions (Kluczowe Pytania o Osiągnięcia).
Pytaj, słuchaj, obserwuj. Odpowiadaj, kreśl, zmieniaj. Poprawiaj, licz, rozmawiaj.
Razem z Instytutem Biznesu Rodzinnego pomogę firmom rodzinnym zanurzyć się w nowej rzeczywistości, poprowadzę przez czas pytań i odpowiedzi, poprzez liczby i miary pomogę rozmawiać i wnioskować. Pomogę przywódcom usłyszeć ich własne myśli i pomysły.
Nie dam rozwiązań, nie obiecam sukcesów, ale pomogę przejść drogę trudności i przedefiniowania, tak aby zespoły firm rodzinnych pozostały z nowym rozumieniem wszelkich liczb i szacunków. Jedynym ich celem jest bowiem ROZMOWA, czyli pytania, słuchania, odpowiedzi, decyzje, które prowadzą do nowych pomysłów.
Autor: Edyta Szarska
Skorzystaj z konsultacji telefonicznych lub online z ekspertką Instytutu Biznesu Rodzinnego Edytą Szarską. Controlling nie ma przed nią tajemnic. To międzynarodowy ekspert w dziedzinie finansów i controllingu, trener prestiżowej organizacji IBCS Institute (IBCS, International Business Communication Standards) oraz lider międzynarodowego zespołu ICV International Work Group.
Dlatego warto wraz z jej pomocą zastanowić się, jakie rozwiązania będą dla Twojej firmy najlepsze?
- Szacowanie płynności i potrzeb gotówkowych nie ma przed nią tajemnic. Dzięki konsultacjom dowiesz się na co najlepiej postawić – oszczędności, kredyty czy leasingi?
- Wspólnie opracujecie scenariusze i warianty analiz wyników w nowych modelach biznesowych, które mogą okazać się niezbędne do podejmowania wiążących decyzji z myślą o przyszłości Twojej firmy rodzinnej.
- Dowiesz się, jak dobrze zakomunikować nadchodzące zmiany. Otrzymasz szybkie, proste i zrozumiałe raporty niezbędne do podejmowania dla decyzji biznesowych.
Zapisy na konsultacje koordynuje Anna Włodarczyk, awlodarczyk@ibrpolska, tel. +48 732 777 135