Firma rodzinna, jak każde inne przedsiębiorstwo, przechodzi przez różne fazy rozwoju. Z jednej strony wystawiona jest na konieczność poszukiwania optymalnych źródeł finansowania, czy to działalności operacyjnej czy inwestycyjnej. Z drugiej zaś musi poszukiwać wsparcia zarządczego, a nawet rozwiązań restrukturyzacyjnych. Czy wszystkie te potrzeby, charakteryzujące przecież normalne przedsiębiorstwo, można znaleźć w …
Czytaj więcej »Jakbyś kamień jadł
Uzasadnienie działalności biznesowej wyrażone jest w misji. Ta zaś znajduje swoje odzwierciedlenie w strategii marki. Marka z kolei niesie obietnicę zaspokojenia pragnień i dążeń tym, którzy ulegają jej wpływom. Wszystko to sprowadza się do podstawowej funkcji -uwiarygodnienia biznesu. Spójność planu strategicznego przekłada się na faktyczną możliwość naturalnej i szczerej komunikacji. …
Czytaj więcej »Filantropia jako kluczowy element biznesu rodzinnego
Jak mawiał Andrew Carnegie: Człowiek, który umiera bogaty, umiera w hańbie. Prawdopodobnie motto to przyświecało wielu dobroczyńcom jego czasów i chociaż obecnie nie podchodzi się do niego tak poważnie, to nadal, wśród najbogatszych panuje przekonanie, że filantropia jest swego rodzaju powinnością wobec reszty społeczeństwa. Ważne jest odróżnienie filantropii od działalności …
Czytaj więcej »Z kulturą trzeba się liczyć – ekonomia dobrobytu
Działania polityczne mogą zminimalizować kulturowe przeszkody W kulturze upatruje się klucza do zrozumienia społeczeństw. Ma ona być tym elementem, który umożliwia analizę różnic występujących pomiędzy społeczeństwami oraz wyjaśnia podstawy ich gospodarczego i politycznego rozwoju. Czynniki kulturowe umożliwiają wyjaśnienie zagadnień związanych z modernizacją, demokratyzacją, doktryną wojskową, zachowaniami grup etnicznych oraz sympatiami …
Czytaj więcej »Profesjonalizacja biznesu rodzinnego
Po pewnym czasie zarządzania firmą przychodzi tzw. kryzys przywództwa, wówczas właściciel zarządzający firma powinien delegować obowiązki, aby firma mogła rozwijać się w sposób organiczny. Przedsiębiorczość wewnętrzna podnosi sprawność organizacji. Przy czym skuteczność w dalszym ciągu pozostaje pod kontrolą zarządu. Takie przeorganizowanie sprzyja innowacyjności, pobudza siły wszystkich członków organizacji, to zaś …
Czytaj więcej »Czy firma rodzinna powinna być FIT?
Koncepcja fit enterprise (strategic fit), czyli strategicznego dopasowania przedsiębiorstwa do zmieniających się warunków otoczenia ma już długa historię i uznawana jest przez większość autorytetów z zakresu zarządzania przedsiębiorstwami rodzinnymi; Astrachan, Zellweger czy Sharma. Swoimi źródłami koncepcja ta sięga dwóch podstawowych grup teorii: contingency theory (teoria uwarunkowań) oraz configuration theory (teoria …
Czytaj więcej »Senoplast – innowacje przewagą firmy rodzinnej
Firmy rodzinne na całym świecie nieustannie stoją przed mnożącymi się wyzwaniami wynikającymi z ich przynależności do tego niezwykłego sektora; sektora rodzinnego. Jednak w turbulentnym i zmiennym otoczeniu, w którym stawka jest wysoka, a konkurencja rozrasta się w ogromnym tempie – firmy rodzinne, aby zapewnić sobie trwałą pozycję na rynku, muszą …
Czytaj więcej »Skąd firmy rodzinne biorą siłę?
Firmy rodzinne prosperują na podobnych zasadach jak przedsiębiorstwa nierodzinne. Ich działalność jest oceniana przez takie same wytyczne, a produkty i usługi przez nie oferowane muszą się wybić na trudnym rynku pełnym konkurencji. Wielu właścicieli firm rodzinnych zadaje sobie pytanie: „Czym tak naprawdę różnimy się od naszych rywali?”, „Czy nasza rodzinność …
Czytaj więcej »Indywidualna strategia właściciela – dlaczego to takie ważne?
W prawidłowo przeprowadzonym procesie sukcesji istnieje wiele czynników mających bezpośredni wpływ na stopień jej realizacji i powodzenie całości. Odpowiednie przygotowanie, narzędzia pomagające w procesie, uporządkowanie majątkowe, znalezienie sukcesora… to tylko ich początek. Natomiast jedną z najważniejszych kwestii jest… strategia indywidualna właściciela. Właśnie tak. Twoja strategia indywidualna, która nie tylko rozpoczęła …
Czytaj więcej »W drodze do rozwoju – strategiczne wyzwania firm rodzinnych
Przedsiębiorstwa rodzinne, jako wyjątkowe funkcjonujące na rynku podmioty gospodarcze, aby zapewnić firmie trwałość i stabilność, muszą nauczyć się wykorzystywać dostępne metody, wspomagające rozwój i zabezpieczające ich przyszłość. Kluczowym narzędziem umożliwiającym precyzyjną analizę całego przedsiębiorstwa, przy uwzględnieniu celów i wartości rodziny właścicielskiej oraz określeniu jego szans rozwoju, jest strategia rozwoju firmy. …
Czytaj więcej »