Transformacja pokoleniowa oraz przemiany społeczne i gospodarcze stawiają nowe wyzwania przed współczesnymi przywódcami. Dlatego Wyższa Szkoła Humanitas w partnerstwie z Instytutem Biznesu Rodzinnego na początku 2023 roku uruchamia nowy kierunek studiów: Master of Business Administration dla zarządzających w firmie rodzinnej. – Po okresie gospodarki scentralizowanej w Polsce rozwinęły się firmy, …
Czytaj więcej »Spotkajmy się na Europejskim Kongresie Gospodarczym
Czas generacyjnej zmiany – narastający problem „firm osieroconych” w Polsce i Europie? Jaki jest katalog przeszkód w dziedziczeniu familijnych przedsiębiorstw? Sposoby na skuteczną sukcesję to…? Kultura korporacyjna, a wartości rodzinnego biznesu. Ustawa o fundacjach rodzinnych – krok we właściwym kierunku? Jak Skutki pandemii, wpływają na proces dziedziczenia. Na powyższe …
Czytaj więcej »Fundacja rodzinna. Czy wiesz już o niej wszystko?
Fundacje rodzinne – o tym słyszymy coraz częściej! Pojawiają się coraz większe nadzieje, że ta forma zarządzania majątkiem zostanie niedługo wprowadzona do porządku prawnego w Polsce. Zachęcamy do przeczytania artykułu dr Adrianny Lewandowskiej, dr hab. Jacka Lipca oraz dr Miłosza Kłosowiaka.
Czytaj więcej »Rodzinność jako wyróżnik na rynku
Wiele firm rodzinnych zadaje sobie pytanie, czy ich marka powinna podkreślać zaangażowanie rodziny w biznes. Isabel Botero i Tomasz Fediuk w opublikowanym w FFI Practitioner i udostępnionym Instytutowi Biznesu Rodzinnego artykule omawiają zarówno opcje za, jak i przeciw, skupiając się na trzech głównych obszarach brandingu firm rodzinnych. Zarówno Isabel, jak …
Czytaj więcej »Historia, która brzmi jak bajka – najstarsza firma rodzinna świata na Family Business Week (24-28 maja 2021)!
W Japonii krąży opowieść o tym, jak wielki buddyjski nauczyciel – Taicho Daishi – wspiął się na górę Hakusan w pobliżu wsi Awazu. Gdy odpoczywał po ciężkiej wędrówce, ukazał mu się we śnie bóg góry i powiedział, że w leżącej nieopodal wiosce Awazu znajdują się podziemne gorące źródła. Wierzenia podają, …
Czytaj więcej »GLOBAL BUSINESS_LOCAL FAMILY – wyzwania firm rodzinnych na drodze do długowieczności podczas Family Business Week
Mówi się, że firmy rodzinne mają trzy największe wyzwania: to sukcesja, sukcesja i… sukcesja – mówi dr Adrianna Lewandowska, Prezes Instytutu Biznesu Rodzinnego. – Co jednak, gdy firma i rodzina przygotowują się do tej zmiany nie po raz pierwszy, drugi czy trzeci, ale… po raz czterdziesty szósty? Tego podczas II edycji Family Business Week dowiemy się od Rodziny Hoshi z Japonii – właścicieli najstarszej firmy rodzinnej na świecie, po raz pierwszy w prelekcji w Europie!
Czytaj więcej »Sztuka Konwersacji Między Pokoleniami. CZĘŚĆ 3 konsorcjum kuzynów, „Drugi rozmówca”
W pierwszym artykule z tej serii opisujemy, że jednym z głównych celów pracy z firmą rodzinną lub w firmie jest pomoc w tworzeniu warunków umożliwiających efektywną komunikację między przywódcami dzisiaj i jutro. W naszym studium przypadku spadkobiercy drugiego pokolenia imperium dystrybucji żywności w całym kraju, bracia Woods*, stoją w obliczu kryzysu związanego z przekazaniem ich wspólnego dziedzictwa następnemu pokoleniu (które do tej pory nie okazywało zainteresowania udziałem w firmie), zdecydowali się zabrać do pracy i zaplanować organizację sukcesji.
Czytaj więcej »Sztuka Konwersacji Między Pokoleniami – część 2. Przedstawiamy “Pierwszego Rozmówcę” – pokolenie rodzica
Musisz uważać nie tylko na to, co wszyscy mówią, ale także na to, jakie są ich uczucia i dlaczego ich doświadczają. Marek Tulliusz Cyceron Przeczytaj część 1 publikacji tutaj Bracia Woods*, spadkobiercy drugiego pokolenia imperium dystrybucji żywności w całym kraju, stanęli w obliczu pierwszego kryzysu związanego z przekazaniem wspólnego dziedzictwa …
Czytaj więcej »Sztuka Konwersacji Między Pokoleniami. CZĘŚĆ 1
Cztery dekady temu Peter Woods* założył skromną firmę spożywczą. Przez lata jego niestrudzony wysiłek przekształcił ją w silną organizację kierowaną przez jego rodzinę. Od piętnastu lat jego synowie Charlie, Paul i Jean prowadzą firmę, która zatrudnia obecnie ponad tysiąc osób w całym kraju. Dla każdego z synów podjęcie pracy w sklepie ojca po ukończeniu studiów było naturalnym krokiem. Nawet teraz, mając po około sześćdziesiąt lat, nie żałują swoich decyzji o dołączeniu do biznesu rodzinnego.
Czytaj więcej »Odporność Firm Rodzinnych
Hoshi Ryokan z Japonii, C Hoare & Co z Wielkiej Brytanii, De Kuyper Royal Distillers z Holandii i Mellerio dits Meller z Francji to jedne z najstarszych firm na świecie i choć reprezentują różne branże, to łączy je jedno – jako firmy rodzinne przechodziły przez wiele różnych kryzysów. To właśnie dzięki temu stały się silniejsze i zbudowały swego rodzaju odporność na sytuacje kryzysowe dla przyszłych pokoleń.
Czytaj więcej »