Firma rodzinna ma szereg cech i zasobów, których nie można kupić, zdobyć, pożyczyć. Wyjątkowe wartości, zaangażowanie właścicieli, członków rodziny, długotrwałe relacje, zaufanie, szacunek, wartość marki – to zalety rodzinności. Jeśli dodać do tego fakt, że właściciele firm zarządzają z perspektywą długookresową i budują jej potencjał na lata, daje to każdej …
Czytaj więcej »Nie tylko sukcesja wyzwaniem polskich rodzin biznesowych – Kongres 4 GENERATIONS
– Mówi się, że firmy rodzinne mają trzy największe wyzwania: to sukcesja, sukcesja i… sukcesja. Niestety w Polsce myślenie o sukcesji bardzo powszechnie jest zawężane! Kojarzone z przekazaniem majątku, a nawet utożsamiane z założeniem fundacji rodzinnej. To kardynalny błąd! Sukcesja jest niezwykle interdyscyplinarnym wyzwaniem rodziny właścicielskiej. To budowanie trwałego dziedzictwa …
Czytaj więcej »Menedżer w biznesie rodzinnym – nowe studia podyplomowe w Akademii Leona Koźmińskiego
Przewiduje się wielkie zapotrzebowanie na rynku pracy menedżerów spoza rodziny właścicielskiej, którzy wypełnią lukę sukcesyjną i znając wyzwania tzw. „czynnika rodzinności” będą potrafili wprowadzić firmę w kolejne pokolenie i rozwijać ją bezpiecznie również po oddaniu zarządu przez założycieli. Bo gdyby przyjrzeć się dojrzałym w tym temacie, ugruntowanym sposobom na sukcesję …
Czytaj więcej »Festiwal Rodzin Biznesowych. Sadźmy drzewa, które nas przeżyją!
To jeden z najdonioślejszych momentów w polskiej historii biznesu! Ze względu na kontekst historyczny zdolność do czerpania z mądrości przodków-pionierów-założycieli firm rodzinnych wykluwa się na naszych oczach. Bogactwo tych doświadczeń nie sprawia jednak, że zmiana pokoleniowa jest prosta: sukcesja wciąż jest wyzwaniem dla rodzin biznesowych. Z badań Instytutu Biznesu Rodzinnego …
Czytaj więcej »Własność zobowiązuje! Rozwój w biznesie, harmonia w rodzinie.
W ubiegłym roku zrealizowaliśmy jubileuszowy X Międzynarodowy Kongres Firm Rodzinnych. Przez lata spotykaliśmy się z właścicielami i sukcesorami wspaniałych polskich firm rodzinnych, by rozmawiać na temat zmiany pokoleniowej, strategii, internacjonalizacji, profesjonalizacji biznesu. Spotkania te oraz nasza codzienna praca z rodzinami biznesowymi pokazały nam, że BIZNES nie wystarcza. Firmy rodzinne wyróżnia …
Czytaj więcej »Jacy pracodawcy wygrywają walkę o talenty w dobie AI? Wyniki konkursu „Firma Przyjazna Rodzinie | Człowiekowi”
Kolejny rok Instytut Biznesu Rodzinnego był Partnerem Strategicznym konkursu Family & Human Wellbeing Humanites Award („Firma Przyjazna Rodzinie | Człowiekowi) organizowanego przez Instytut Humanites. W pracach jury brała udział dr Adrianna Lewandowska – Prezes IBR. Są już wyniki! 80 proc. respondentów ankiety konkursowej określiło swojego pracodawcę jako wzór do naśladowania, …
Czytaj więcej »Firma rodzinna to marka – to zobowiązuje!
Firma rodzinna to marka – to zobowiązuje! Do tej pory jak skarb przechowuję wizytówkę mojego dziadka „Augustyn Herman i Syn”. Przedsiębiorczą rodzinę Hermanów, która przez kilka pokoleń prowadziła w Lesznie garbarnię białoskórniczą, znali wszyscy mieszkańcy mojego rodzinnego miasta. Gdy urodziłam się ja, garbarnia po upaństwowieniu nie należała już do rodziny …
Czytaj więcej »Dobry ład biznesu rodzinnego jako istotny czynnik sukcesu przedsiębiorstw rodzinnych
Aby osiągnąć trwały sukces przedsiębiorstwa rodzinne potrzebują ładu biznesu rodzinnego [governance], tzn. jasnych celów, wartości i strategii. Przy czym tylko częściowo mogą kierować się wytycznymi przeznaczonymi dla spółek posiadających wielu udziałowców. Przedsiębiorstwa rodzinne różnią się od takich spółek i dlatego potrzebują innego ładu biznesu – takiego, który wzmocni ich silne …
Czytaj więcej »Strategie biznesu i rodziny, czyli metodyka „kropki i kreski” w strategiach właścicielskich
Dla firm rodzinnych strategia właścicielska ma dwa konteksty – planuje się strategię biznesu oraz strategię rodziny biznesowej. Połączenie tych dwóch obszarów w jednej strategii właścicielskiej jest niezbędne z punktu widzenia efektywnego konkurowania na rynku, jak i planowania wielopokoleniowej i innowacyjnej firmy. Strategie biznesu mają na celu zapewnienie rentowności i wzrostu …
Czytaj więcej »Siła profesjonalizacji firm rodzinnych w Polsce – od dobrych informacji do najlepszych decyzji!
Mimo że trwa w Polsce pierwsza fala sukcesji, wiele firm rodzinnych wciąż kierowanych jest przez swoich założycieli. Szczególnie w małych firmach ich styl zarządzania oparty jest na działaniu intuicyjnym i bazuje na dużym doświadczeniu, co sprawia, że firma może świetnie funkcjonować przez długi czas, nie ulegając konkurencji, zachowując rentowność i …
Czytaj więcej »