Przeprowadzając wywiad z odchodzącym pracownikiem (exit interview) zapytałam o powody jego decyzji. Odpowiedział: „W zasadzie dobrze mi się tu pracuje i nawet kierownik przedstawił mi ciekawe perspektywy rozwojowe, ale mam poczucie, że moja praca zbyt mało znaczy. Szukam też większej równowagi praca-życie…” Te świadomie wyrażone powody są przejawem istotnych pokoleniowych …
Czytaj więcej »Heineken udowadnia, że siła tkwi w rodzinie!
Rodzina Heineken kontroluje jedną z najważniejszych grup branży browarniczej na świecie. Heineken został utworzony w 1864 roku przez Gerarda Adriaana Heinekena, który kupił browar w Amsterdamie. Od samego początku założycielem firmy kierowały dwie siły: wzrost i internacjonalizacja oraz jakość i innowacja. W roku 1873 Heineken przejął browary Orangeboon i wybudował …
Czytaj więcej »Innowacja z zewnątrz, czyli o współpracy firmy rodzinnej z naukowcami
W dzisiejszej gospodarce innowacyjność jest istotnym źródłem przewagi konkurencyjnej. Wymuszają ją zarówno zmiany na rynku, jak i zmiany otoczenia biznesowego. Na przykład rozwój Internetu zmienił sposób sprzedawania towarów i usług, pozyskiwania dostawców czy negocjowania umów. W chwili obecnej stoimy u progu tak zwanej rewolucji 4.0, czyli zanikania barier między maszynami …
Czytaj więcej »Złotego Graala znajdziesz w Polsce. Jak Bogusław Kowalski stworzył europejskiego lidera konserw
Bogusław Kowalski rozpoczynał od małego sklepu w Wejherowie wykorzystując szansę, jaką dał polskiemu biznesowi prywatnemu wolny rynek na początku lat 90. Podczas gdy większość konsumowała zyski w czasach, gdy sprzedać i kupić można było wszystko, on większość reinwestował. Nie bał się podjąć ryzyka wejścia na GPW, by prześcignąć konkurencję. Nie …
Czytaj więcej »Budowanie kolekcji sztuki jako działanie CSR – aspekty podatkowe i strategiczne
Są dwie możliwości inwestowania w sztukę przez biznes – bezpośrednio przez firmę lub poprzez powołaną przez tę firmę fundację. W pierwszym przypadku firma zgodnie ze swoją strategią dokonuje różnych wydatków i inwestycji na rynku sztuki, a w drugim przypadku to fundacja bezpośrednio zajmuje się operacjami rynkowymi ze środków, które pozyska …
Czytaj więcej »Firma z branży oświetleniowej i wartości zapisane w jej DNA
Biznes na całym świecie nieustannie zmienia się i ewoluuje składając hołd coraz to nowszym koncepcjom sukcesu. To, jaką drogę do celu obierają poszczególne organizacje zależy od bardzo wielu czynników: od charakterystyki branży i poszczególnych rynków, od kultury organizacyjnej i stylu przywództwa, od wyznaczonych celów czy wreszcie od tego, jakie są …
Czytaj więcej »Strategia oparta na wartościach – strategia sukcesu
Pytanie o wartości jest tym, co w większości firm rodzinnych rozpoczyna prace nad zintegrowaną strategią rozwoju biznesu rodzinnego. Wartości, którymi kierują się założyciele, ich dzieci i członkowie rodziny wpływają na wartości firmowe. To od nich zależy tożsamość firmy rodzinnej oraz fundamenty działań biznesowych. Może zająć trochę czasu, zanim rozpoznane zostaną …
Czytaj więcej »VI Międzynarodowy Kongres Firm Rodzinnych w Poznaniu już za nami
Rodzinne wartości skutecznie zwiększają wartość biznesów rodzinnych – z czym w kontekście swoich firm i rodzin zmierzyli się uczestnicy VI Międzynarodowego Kongresu Firm Rodzinnych? Na VI Międzynarodowym Kongresie Firm Rodzinnych 18-19 marca w Poznaniu spotkało się ponad 350 członków biznesów rodzinnych z Polski, Niemiec, Austrii, Czech, Słowacji, Szwajcarii i Węgier …
Czytaj więcej »Prowadzisz firmę rodzinną, półrodzinną, czy nierodzinną? W jakiem kierunku zmierza sukcesja twojego biznesu?
Na serio o sukcesji myślą tylko nieliczni. Wciąż jest to temat rzadko rozważany, choć coraz częściej się o nim mówi. W zasadzie tylko ci, którzy szykują się już do zakończenia aktywności w roli właścicieli lub wspólników firm, zaczynają szukać odpowiedzi na tak postawione pytania. Rośnie świadomość rodzinności biznesu(1). Pojawiają się …
Czytaj więcej »Firma rodzinna – czy to „Ona”
Rola kobiet w przedsiębiorczości rodzinnej to czasami rola pierwszoplanowa – właściciel i zarządzający. Często drugoplanowa – współwłaściciel (tzw. „cichy wspólnik”). Ale w większości firm rodzinnych to rola Małżonki, matki, siostry, córki – każda z nich napisana indywidualnym scenariuszem. Dla wielu nadająca firmie szczególny kształt, decydująca o wartościach rodzinnych, a i …
Czytaj więcej »