Mimo że trwa w Polsce pierwsza fala sukcesji, wiele firm rodzinnych wciąż kierowanych jest przez swoich założycieli. Szczególnie w małych firmach ich styl zarządzania oparty jest na działaniu intuicyjnym i bazuje na dużym doświadczeniu, co sprawia, że firma może świetnie funkcjonować przez długi czas, nie ulegając konkurencji, zachowując rentowność i dynamikę wzrostu.
Dlaczego zatem potrzebna jest profesjonalizacja?
Przecież firma jest dobrze zarządzana, doglądana przez właściciela, który podejmuje trafne decyzje biznesowe i ma konkretną wizję rozwoju?
Dr Adrianna Lewandowska, Prezes Instytutu Biznesu Rodzinnego, który od lat wspiera firmy rodzinne w ułożeniu procesów strategicznych i sukcesyjnych, dodaje, że „w życiu każdej firmy rodzinnej następuje moment, w którym zarządzanie przekazywane jest w ręce kolejnego pokolenia (a czasem w ręce managera spoza rodziny). Świetnie wykształcone młode pokolenie, z doświadczeniami z pracy w korporacjach oraz z zagranicy, wie, że obecne czasy wymagają innego stylu zarządzania niż czasy uwolnienia gospodarki na przełomie lat 80. i 90. Potrzebna jest profesjonalizacja.”
„Wraz ze wzrostem i z wiekiem firmy, jej model operacyjny staje się bardziej kompleksowy, a procesy i systemy bardziej skomplikowane, co czyni firmę o wiele trudniejszą w jednoosobowym zarządzaniu, a ciężar kosztownej, sztywnej struktury nie pozwala na zachowanie konkurencyjności” – podkreśla Violetta Małek, Prezes polskiej firmy doradczej Gekko advisoryNOW specjalizującej się w podnoszeniu efektywności organizacji.
„Chcemy zrozumieć, jak wygląda dostęp do danych, jak tworzone są analizy operacyjne i biznesowe oraz jak te informacje są wykorzystywane w raportach zarządczych mających kluczowe znaczenie w procesach podejmowania decyzji w firmach rodzinnych. W tym celu przygotowaliśmy anonimowe badanie, do którego zachęcamy bardzo serdecznie” – zaprasza Anna Boguszewska – Prezes controllingNOW.
W badaniu empirycznym SGH „Sposób na sukces firmy rodzinnej” aż „50% respondentów przyznało, że reprezentowana przez nich firma rodzinna nie posiada żadnej strategii, nie planuje swoich działań i nie stara się przewidywać przyszłych problemów”. A gdyby ci sami przedstawiciele firm rodzinnych zostali zapytani o potrzebę profesjonalizacji, to daliby pozytywną odpowiedź? Czy wiedzieliby, kiedy, jak i po co ją przeprowadzić? Jest takie ryzyko, że nie! A skoro tak wielu właścicieli zarządzających od lat prosperującymi firmami nie widzi potrzeby profesjonalizacji, to czy narażają swe firmy na powolne lub nagłe wycofanie jej z rynku? Szczególnie w procesie sukcesji, który jest ogromną zmianą dla każdej firmy rodzinnej, ważne jest zadbanie o dostęp do informacji i zaplanowanie procesów. Wiele firm rodzinnych, które nie doszacowały ryzyka związanego z brakiem profesjonalizacji i nie zaadresowały tej potrzeby w odpowiednim czasie, już zamknęło swoje biznesy, a o ich marce rynek nie pamięta!
Weź udział w badaniu: klikając tutaj
Badanie trwa do 28.02.2024.