Tylko 36% firm jest świadomych swojego rodzinnego charakteru.
W Polsce aż 87% nestorów firm rodzinnych chce przekazać firmę w ręce następnego pokolenia. Jednak zaledwie 30% firm udaje się przejść zmianę międzygeneracyjną z I do II pokolenia. Zwiększanie tych wskaźników jest kluczowe dla rozwoju polskiej przedsiębiorczości – firmy rodzinne odpowiadają za ok. 18% (322 mld) polskiego PKB. W krajach rozwiniętych ten odsetek przekracza 50%. Mamy szansę dołączyć do tego grona.
Jednak każda zmiana zaczyna się od poszerzania wiedzy. Warto zacząć od określenia sytuacji wyjściowej swojego przedsiębiorstwa.
Audyt dojrzałości organizacyjnej
Właściwie opracowany podział pracy, jasne procedury i system informacji cechują dobrze zorganizowane, dojrzałe przedsiębiorstwo rodzinne. Jeżeli właściwie zorganizujemy firmę jako jej właściciele, sukcesorowi łatwiej będzie podjąć decyzję o przejęciu firmy lub zarządzaniu nią. Ułatwi to także wejście sukcesora w rolę nowego szefa. Zanim nastąpi więc proces sukcesji, warto przeanalizować, na jakim etapie rozwoju organizacyjnego jest firma rodzinna i z jakimi wyzwaniami zarządczymi będzie się mierzył sukcesor po jej przejęciu.
Pozyskiwanie i kumulowanie wiedzy i doświadczenia w długich cyklach życia może wiązać się z wieloma problemami, ponieważ każda faza rozwoju wnosi je ze sobą do kolejnego etapu.*
Sprawdź w jakiej fazie dojrzałości jest Twoja firma: TUTAJ
Audyt kompetencji potencjalnego sukcesora
Przekazanie firmy rodzinnej w ręce sukcesora jest jedną z najtrudniejszych decyzji, jakie musi podjąć właściciel myślący o długowieczności swojego przedsięwzięcia biznesowego. Nie lepiej wygląda to ze strony sukcesora, który przejmując firmę, bierze na siebie ciężar odpowiedzialności za losy nie tylko biznesu, ale i całej rodziny swojej i swoich rodziców. Często przecież nie było świadomości w zakresie tego, jak kształtować swój rozwój, by do takiej roli się przygotować. Jak zatem mogą poradzić sobie z wyborem sukcesora właściciele firm rodzinnych, którzy nie przygotowali w sposób intencjonalny swoich dzieci do zarządzania biznesem rodzinnym? Nie zawsze przecież można powiedzieć, że udało się zrealizować plan wychowania do sukcesji. Jak sprawdzić, czy dzieci mają wykształcone kompetencje potrzebne firmie?
Jednym ze sposobów radzenia sobie z problemami w przyszłości jest teraźniejsza diagnoza prewencyjna nazwana tutaj „wychowaniem dzieci do sukcesji”. Polega ona na samouświadomieniu właścicieli – rodziców, że nawet jeżeli nie planowali założenia firmy rodzinnej, ich firma jest potencjalnie rodzinną, co oznacza, że ich dzieci, nawet jeżeli są teraz małe, mogą w przyszłości przejąć firmę.*
Zobacz jak może wyglądać audyt kompetencji: TUTAJ
Możecie więcej
Rodzinność może stanowić przewagę konkurencyjną przede wszystkim dlatego, że budzi większe zaufanie. Konsumenci poszukują biznesów „z twarzą”. Przedsiębiorstwa rodzinne zaczynają być postrzegane jako godne zaufania i dbające o jakość ponieważ działają długoterminowo, a to obliguje je do wzięcia odpowiedzialności za produkty czy usługi, które oferują. To potencjał, który także TY przedsiębiorco jesteś w stanie wykorzystać.
Poszerzaj więc swoją wiedzę, by dowiedzieć się jak pielęgnować rodzinność firmy i zapewnić jej wielopokoleniowy wymiar, by móc z tej przewagi korzystać.
________________________________