Grupowanie oraz ustalenie łącznej wartości transakcji pomiędzy podmiotami powiązanymi jest jednym z bardziej zagadkowych i niesprecyzowanych zagadnień dotyczących cen transferowych, a mnogość występujących stanowisk organów i sądów powoduje jeszcze większe wątpliwości. Przedstawione zagadnienie dotyka również firm rodzinnych i jest kluczowym problemem ze względu na mnogość występujących powiązań osobowych. Dzień 1 …
Czytaj więcej »Trzy wyzwania stojące przed młodym pokoleniem właścicieli firm rodzinnych
Jednym z najtrudniejszych wyzwań, przed którymi stoją obecnie firmy rodzinne, jest przekazanie pałeczki i władzy następnemu pokoleniu. Co ciekawe, pomimo tego, że jest to problem od lat związany z działalnością wszystkich firm rodzinnych na całym świecie, właściciele firm rodzinnych mówią, że wyzwanie to kosztuje ich dziś znacznie więcej niż kiedykolwiek …
Czytaj więcej »Wartości Firmy Rodzinnej – Lug S.A.
Biznes na całym świecie nieustannie zmienia się i ewoluuje składając hołd coraz to nowszym koncepcjom sukcesu. To, jaką drogę do celu obierają poszczególne organizacje zależy od bardzo wielu czynników: od charakterystyki branży i poszczególnych rynków, od kultury organizacyjnej i stylu przywództwa, od wyznaczonych celów czy wreszcie od tego, jakie są wartości firmy rodzinnej. W …
Czytaj więcej »Kiedy sprzedać firmę, żeby sprzedać ją dobrze?
Rozważając wyjście z biznesu, warto zwrócić uwagę na moment, w którym znajduje się przedsiębiorstwo. Nie każdy czas jest odpowiedni na jego sprzedaż. Aby uzyskać odpowiednią kwotę, która będzie w jak największym stopniu zbieżna z oczekiwaniami właścicieli, bardzo ważne jest, by decyzja o sprzedaży zapadła we właściwym momencie. Warto zwrócić uwagę, …
Czytaj więcej »Family office czy firmy rodzinne potrzebują zarządzania prywatnym majątkiem?
W Polsce coraz popularniejsza staje się koncepcja family office, polegająca na powierzeniu zarządzania swoim majątkiem specjalistom. Na świecie istnieje już ponad 5 tys. firm oferujących takie usługi a ich liczba ciągle rośnie. FAMILY OFFICE W PIGUŁCE Family Office to ukierunkowana usługa doradcza świadczona przez zaufane i wyspecjalizowane osoby. Ich zadaniem …
Czytaj więcej »Dlaczego tak mało – tożsamość firm rodzinnych w Polsce
W październiku ubiegłego roku Instytut Biznesu Rodzinnego zakończył projekt badawczy realizowany w ramach Programu na rzecz konkurencyjności przedsiębiorstw MSP (COSME) 2014-2020. Głównym celem badania było określenie udziału przedsiębiorstw rodzinnych w ogólnej liczbie przedsiębiorstw w Polsce. Wyniki przeprowadzonego badania były opublikowane w specjalnym raporcie i prezentowane m.in. przez przedstawicieli Instytutu na …
Czytaj więcej »Firmy osierocone
Tylko 6,3 proc. dzieci rozważa przejęcie biznesu po rodzicach Firmy rodzinne mają kłopot z sukcesją W Europie rośnie liczba dobrze prosperujących biznesów, na które nie ma amatorów. W Polsce nie istnieje jeszcze wolny rynek przedsiębiorstw, ale wielu właścicieli staje dziś przed dylematem, jak zarządzać zbudowaną przez siebie firmą po śmierci? …
Czytaj więcej »Venture capital – alternatywne inwestycje dla firm rodzinnych
Postęp technologiczny, nowoczesne rozwiązania i dynamiczne zmiany w wielu branżach inicjowane są coraz częściej przez podmioty typu start-up. Inwestycje w podmioty we wczesnych fazach rozwoju są najczęściej punktem zainteresowania funduszy inwestycyjnych typu venture capital, jednak mogą stanowić również alternatywną formę inwestycji dla firm rodzinnych. Start-up, czy też inne podmioty we …
Czytaj więcej »Inwestor finansowy w firmie rodzinnej – czy to możliwe?
Firma rodzinna, jak każde inne przedsiębiorstwo, przechodzi przez różne fazy rozwoju. Z jednej strony wystawiona jest na konieczność poszukiwania optymalnych źródeł finansowania, czy to działalności operacyjnej czy inwestycyjnej. Z drugiej zaś musi poszukiwać wsparcia zarządczego, a nawet rozwiązań restrukturyzacyjnych. Czy wszystkie te potrzeby, charakteryzujące przecież normalne przedsiębiorstwo, można znaleźć w …
Czytaj więcej »Stajesz się tyle razy człowiekiem, ile znasz rynków zagranicznych
Rodzime firmy konkurujące z globalnymi koncernami na rynku polskim, widzą konieczność internacjonalizacji swojego biznesu. Nie mają innego wyboru, jeśli chcą stawić opór koncernom i zwiększać udział w rynku. Muszą stać się firmą globalną i konkurować z nimi na rynkach zagranicznych. Eksport polskiej gospodarki stanowi już prawie połowę polskiego PKB. Ponad …
Czytaj więcej »