Strona domowa / Patronaty Family Buisness / Skuteczny przepis na Employer Branding? Najnowszy Raport Dobrych Praktyk Pracodawców

Skuteczny przepis na Employer Branding? Najnowszy Raport Dobrych Praktyk Pracodawców

Nie jest łatwo być szefem w 2022. Pracodawcy znajdują się między młotem a kowadłem. Wysoka inflacja przy niskim bezrobociu podnosi oczekiwania finansowe pracowników przy jednoczesnej znacznej presji kosztowej na menedżerów. Powszechne zmęczenie pandemią i stres związany z niepewną sytuacją geopolityczną przekładają się na obniżoną motywację. Tymczasem zaangażowanie i kreatywność pracowników to klucz do sukcesu biznesowego. Co zrobić, żeby zbudować w firmie atmosferę, w której chce się pracować? Sprawdźcie w najnowszym Raporcie Dobrych Praktyk Pracodawców.

Większość firm boryka się dziś z problemami kadrowymi, szczególnie w przypadku pracowników o wysokich kompetencjach. Ponadto polscy pracownicy są coraz mniej zaangażowani. Nie ma w tym nic dziwnego. Jak podaje Instytut Gallupa, na całym świecie obserwujemy bezprecedensowy spadek satysfakcji z życia. Negatywne uczucia, takie jak złość, stres, smutek i niepokój osiągnęły rekordowy poziom, co przekłada się ujemnie na motywację i jakość pracy. Szczęśliwy człowiek jest bardziej zmotywowany i twórczy.

Pracownicy, począwszy od najlepszych, którym najłatwiej sobie na to pozwolić, szukają zmian. Fala Wielkiej Rezygnacji dotarła już do Polski – według raportu Deloitte aż 80% polskich pracowników wysoko wykwalifikowanych myśli o zmianie pracy. Pracodawcy znajdują się między młotem a kowadłem, ponieważ wysoka inflacja przy niskim bezrobociu przekłada się na wysokie oczekiwania finansowe pracowników i kandydatów przy jednoczesnej znacznej presji kosztowej związanej ze spowolnieniem gospodarki. Na globalnym rynku pracy, szczególnie w branżach, gdzie można pracować w pełni zdalnie, rywalizacja o najlepszych pracowników trwa w najlepsze. A to dla polskich firm nie lada wyzwanie.

Dlatego zbudowanie pozytywnej kultury organizacyjnej oraz dobrego wizerunku jest dzisiaj koniecznością jak nigdy wcześniej. W teorii przepis na employer branding wydaje się łatwy – znać swoich pracowników i realizować ich potrzeby. W praktyce niejeden pracodawca zastanawia się, jak to robić, a jednocześnie realizować cele biznesowe.

Źródło: https://www.gallup.com/analytics/394670/blindspot.aspx

Analizując Raport Dobrych Praktyk Pracodawców 2022 opracowany przez Instytut Humanites (https://2godzinydlarodziny.pl/raport-dobrych-praktyk-pracodawcow-2022/), widzimy, że firmy traktujące zgromadzony kapitał społeczny jako swój najważniejszy zasób są również liderami rynku pod względem biznesowym. Kapitał społeczny to nie tylko suma umiejętności poszczególnych pracowników, ale również możliwość wykorzystywania ich mocnych stron oraz dobre relacje między nimi i wzajemne zaufanie. Dołączając do zespołu, nowy pracownik szybko uczy się obowiązujących nieformalnie zasad – czy wypada prosić o wsparcie lub dzielić się pomysłami i wątpliwościami, czy lepiej zachować swoje zdanie dla siebie. Dobrze funkcjonujący zespół jest wart znacznie więcej niż ta sama grupa osób pozbawiona silnych relacji.

W badaniu Humanites jako szczególnie istotne pracownicy wskazali poczucie sensu wykonywanej pracy oraz możliwość rozwoju i harmonijnego łączenia życia zawodowego z prywatnym. To ważne, ponieważ mamy jedno życie, w którym występujemy w wielu rolach – pracownika, rodzica, przyjaciela, i te role nawzajem na siebie oddziałują.

Trudności na jednym polu (np. w rodzinie) generują stres, który utrudnia zaangażowanie się w pracę. I na odwrót: satysfakcja z tej sfery życia często przekłada się na wysoką motywację zawodową. Wielu pracodawców decyduje się na bezpośrednie wspieranie rodziców, np. poprzez udział w takich akcjach, jak Dwie Godziny dla Rodziny/Człowieka (Blue Media, KGHM Polska Miedź), organizację warsztatów rodzicielskich i Dni Rodziców (Alcon, KGHM Polska Miedź) lub dodatkowe dni płatnego urlopu rodzicielskiego (Santander Bank Polska). Sopocka ERGO Hestia zdecydowała się zadbać o spokój ducha młodych rodziców poprzez udostępnienie im dofinansowanego przedszkola w biurowcu firmy.

Wymienione w raporcie firmy inwestują nieustannie w rozwój pracowników poprzez liczne szkolenia, indywidualne budżety rozwojowe oraz programy mentoringowe (Appsilon, Inwedo). Trendem staje się wykorzystanie takich narzędzi, jak badanie stylów myślenia FRIS lub test talentów Gallupa (Egis Polska). Pomaga to dopasować charakter pracy do mocnych stron danej osoby, co przekłada się pozytywnie zarówno na satysfakcję z wykonywanej pracy, jak i jej rezultaty. Wagę tego aspektu pokazują cytaty z badania ankietowego:

  • “Firma daje mi motywację do rozwoju – nie tylko zawodowego.”
  • “Są tutaj ludzie o większym doświadczeniu niż moje, którzy chętnie dzielą się swoją wiedzą, tak aby zmniejszał się dystans pomiędzy naszymi umiejętnościami.”
  • “Szczególnie doceniam dawanie szansy każdemu pracownikowi, który chce wziąć na swoje barki większą odpowiedzialność. Ponadto innowacyjne rozwiązania technologiczne nie pozwalają mi na stagnację.”

Stosunkowo nowym trendem jest umożliwianie pracownikom zaangażowania społecznego. Jest to element, który zwiększa poczucie sensu, a często – dzięki skali oddziaływania pracodawcy – pozwala pracownikom mieć duży wpływ. Poza wspieraniem zewnętrznych fundacji firmy pomagają realizować oddolne inicjatywy, dają czas wolny na działania charytatywne albo organizują wspólne akcje wolontariackie lub projekty pro bono (BFI, Bouygues Immobilier Polska, Credit Suisse Polska i inne).

Na dzisiejszym rynku pracy inwestycja w wysoką kulturę organizacji jest niezbędnym składnikiem sukcesu. Jak mówi Monika Świerszcz (HR Manager w Egis Polska): „Kultura jest swoistym odczuciem, z jakim kojarzymy sobie firmę od przekroczenia jej progu. To kultura daje motywację albo ją odbiera. Mamy świadomość, że nasze dobre wyniki rynkowe to zasługa naszych ludzi i od nich się wszystko zaczyna i na nich kończy.”

Praktyczne wskazówki, jak ją budować, można znaleźć w Raporcie Dobrych Praktyk Pracodawców na stronie Instytutu Humanites. Raport powstał w oparciu o dane zebrane w zeszłorocznej edycji konkursu Firma Przyjazna Rodzinie/ Człowiekowi. Obecnie trwa nabór do nowej edycji. Poza szansą na budowanie zewnętrznego wizerunku, konkurs daje możliwość ewaluacji dotychczasowych działań – każdy uczestnik otrzymuje indywidualny raport z wynikami badania pracowników, który pozycjonuje go na tle konkurencji. Ponadto jest to szansa na wymianę doświadczeń pomiędzy uczestnikami na temat konkretnych sposobów wdrażania polityki dobrostanu. Więcej informacji na temat konkursu znajduje się na stronie organizatora.

 

Organizator Konkursu:

Instytut Humanites – Człowiek i Technologia jest think&do tankiem, który od 2010 roku działa na rzecz zrównoważonego rozwoju kapitału społecznego. Jest organizatorem globalnej Kampanii „Dwie Godziny dla Rodziny” oraz pierwszego w Polsce programu przywództwa w edukacji „Akademia Przywództwa Liderów Oświaty”. Tworzy raporty i publikacje, m.in.: Odpowiedzialność Rodzinna Biznesu, Raport Dobrych Praktyk Pracodawców, Bariery i Trendy.

Partnerzy: Instytut Biznesu Rodzinnego (partner strategiczny), Fundacja Liderek Biznesu, Great Place to Work® Polska, Konfederacja Lewiatan, Stowarzyszenie LiderShe, Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką, THINKTANK – Centre for Dialogue and Analysis, Vital Voices Chapter Poland, Money.pl

Raport: https://www.humanites.pl/baza-wiedzy/

Strona Konkursu: https://2godzinydlarodziny.pl/konkurs-firma-przyjazna-rodzinie-firma-przyjazna-czlowiekowi/

Autor: Zofia Rogala

 

O Dagmara Krakowka

Avatar
Posiada wieloletnie doświadczenie zarówno w obszarze marketingowym, dziennikarskim jak i komunikacyjnym. Pracowała m.in. dla międzynarodowej korporacji oraz polskich przedsiębiorców. W zespole Instytutu Biznesu Rodzinnego prowadzi bieżącą komunikację na stronach projektowych, eventowych, na profilach social media, opiekuje się projektami wizerunkowymi i prowadzi biuro prasowe.

Zobacz również

Instytut Biznesu Rodzinnego Patronem Europejskiego Kongresu Gospodarczego

XI Europejski Kongres Gospodarczy (EEC – European Economic Congress), największa impreza gospodarcza w Europie Centralnej, …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.