„Nasza historia jest historią Rodziny i firmy. Typowo włoska historia, ale i wyjątkowa, gdyż zrodzona z wizji Luigi Lavazza: prekursora, który już 120 lat temu potrafił myśleć w kategoriach ciągłego doskonalenia i innowacji.
San Tommaso 10 to miejsce, gdzie w 1895 r. rozpoczęła się historia firmy Lavazza.
„Tutaj, w sklepie spożywczym w centrum Turynu, założyciel firmy Luigi Lavazza dał początek temu, co kontynuujemy do dziś. Z pasją do kawy i eksperymentatorskim zacięciem stworzył on pierwsze mieszanki, które wyznaczyły moment wybuchu prawdziwej rewolucji gustów i zwyczajów konsumentów kawy.”
Sto lat później, w 1995 r., Lavazza ponownie otworzyła podwoje tego historycznego miejsca. San Tommaso 10 to kawiarnia i wyśmienita restauracja –kuźnia zmysłu smaku.
„San Tommaso 10, jak mówią właściciele firmy, jest symbolem doskonałości kawy, oknem na nasz świat, miejscem, w którym wiecznie żywe są duch i pasja jego założyciela. To miejsce, w którym przeżyjesz zaskakującą przygodę ze smakiem prawdziwej kawy.”
Lavazza to międzynarodowa firma pochodząca z Włoch z ponad 100 letnią tradycją będąca jedną z największych na świecie producentów kawy i liderem na rynku we Włoszech z udziałem na poziomie 44.9%. Firma, od początku swojego istnienia do dnia dzisiejszego, skupia się przede wszystkim na produkcji kawy. Obecnie, produkuje również ekspresy do kawy oraz kawomaty.
Kluczowe wartości firmy
Społeczna odpowiedzialność biznesu
Firma dużą wagę przywiązuje do rozwoju zgodnego z koncepcją odpowiedzialnego biznesu. Jest to jedna z ważniejszych wartości, z którą firma stara się być utożsamiana.
- 5,8 miliona euro zainwestowanych w 2014 roku w działania na rzecz zrównoważonego rozwoju
- 3,9% redukcji zużytej energii, produkcji materiałów opakowaniowych i generowanych odpadów w 2014 roku
- 100% energii dostarczanej do włoskich fabryk pochodzi z odnawialnych źródeł energii
- 98% pracowników zatrudnionych w ramach stałej umowy o pracę
Przywiązanie do tradycji i rodziny
Firma często nawiązuje do rodzinnej historii firmy oraz przywiązania do włoskiej tradycji. „Nasz proces zrównoważonego rozwoju jest oparty na strategicznym podejściu, potrafiącym stworzyć wartość i przewagę konkurencyjną. Wizja, którą Rodzina wyznaje od zawsze, gdyż odzwierciedla ona zasady przewodnie naszego sposobu prowadzenia działalności gospodarczej.”
Proces sukcesji w Lavazzie
1895 r. – Luigi Lavazza otwiera pierwszy sklep Lavazza.
1915 r.- Luigi Lavazza, w związku z wybuchem I wojny światowej wprowadza do firmy całą swoją rodzinę.
1926 r – Luigi Lavazza, jego żona Emilia oraz ich dzieci: Maria, Mario i Giuseppe (nazywany Beppe) zakładają niezarejestrowaną firmę, „Luigi Lavazza”, która rok później zostaje przekształcona w spółkę akcyjną, Luigi Lavazza spa.
1933 r. – W wieku 74 lat Luigi Lavazza przekazuje wszystkie posiadane przez siebie udziały
w firmie swoim dzieciom, które od dawna aktywnie uczestniczyły w jej prowadzeniu.
1949 r.- Luigi Lavazza umiera w wieku 89 lat.
1955 r. – Syn Beppe Lavazza, Emilio, zaczyna pracę w firmie.
1957 r. – Mario nie zgadza się z polityką międzynarodowej ekspansji prowadzoną przez Beppe i Pericle i odsprzedaje im swoje udziały w firmie.
1962 r. – Syn Pericle, Antonio rozpoczyna w tym roku pracę w firmie.
1971 r. – W wieku 70 lat umiera Beppe Lavazza. Jego brat Pericle zostaje prezesem firmy.
1979 r. – Lavazza żegna się z Pericle, ostatnim przedstawicielem drugiego pokolenia. Jego syn Emilio obejmuje stanowisko Prezesa, a syn Pericle, Alberto, zastępcy Prezesa.
1991 r. – Pracę w firmie rozpoczyna syn Emilia, Giuseppe, pierwszy przedstawiciel czwartego pokolenia Lavazzów.
1997 r. – Pracę w firmie rozpoczyna córka Alberto Lavazza, Antonella.
2001 r. – Pracę w firmie rozpoczynają córka Emilio Lavazza, Francesca i syn Alberto Lavazza, Marco.
Lavazza dzisiaj
Skład Zarządu firmy Lavazza:
Prezes: Alberto Lavazza
Wice Prezesi: Giuseppe Lavazza i Marco Lavazza
Członkowie Zarządu: Francesca Lavazza i Antonella Lavazza, Pietro Boroli, Gabriele Galateri di Genola oraz Antonio Mercegaglia
Dyrektor Generalny: Antonio Baravalle
Fakty i liczby:
- obecność w ponad 90 krajach na całym świecie,poprzez spółki zależne i rozwiniętą sieć dystrybucji,
- ponad 3000 pracowników,
- 4 fabryki we Włoszech,do których dołączyła nowa fabryka w Indiach z produkcją na krajowy rynek,
- ponad 50 ośrodków szkoleniowychna całym świecie, w których co roku szkoli się 30 tys. osób,
- 25 lat tradycjiw produkcji i sprzedaży systemów i produktów w segmencie kawy porcjowanej,
- 17 mld filiżanek kawy Lavazzawypijanych każdego dnia na całym świecie.
paskudna kawa