Firma rodzinna to marka – to zobowiązuje! Do tej pory jak skarb przechowuję wizytówkę mojego dziadka „Augustyn Herman i Syn”. Przedsiębiorczą rodzinę Hermanów, która przez kilka pokoleń prowadziła w Lesznie garbarnię białoskórniczą, znali wszyscy mieszkańcy mojego rodzinnego miasta. Gdy urodziłam się ja, garbarnia po upaństwowieniu nie należała już do rodziny …
Czytaj więcej »Dobry ład biznesu rodzinnego jako istotny czynnik sukcesu przedsiębiorstw rodzinnych
Aby osiągnąć trwały sukces przedsiębiorstwa rodzinne potrzebują ładu biznesu rodzinnego [governance], tzn. jasnych celów, wartości i strategii. Przy czym tylko częściowo mogą kierować się wytycznymi przeznaczonymi dla spółek posiadających wielu udziałowców. Przedsiębiorstwa rodzinne różnią się od takich spółek i dlatego potrzebują innego ładu biznesu – takiego, który wzmocni ich silne …
Czytaj więcej »Strategie biznesu i rodziny, czyli metodyka „kropki i kreski” w strategiach właścicielskich
Dla firm rodzinnych strategia właścicielska ma dwa konteksty – planuje się strategię biznesu oraz strategię rodziny biznesowej. Połączenie tych dwóch obszarów w jednej strategii właścicielskiej jest niezbędne z punktu widzenia efektywnego konkurowania na rynku, jak i planowania wielopokoleniowej i innowacyjnej firmy. Strategie biznesu mają na celu zapewnienie rentowności i wzrostu …
Czytaj więcej »Inteligencja emocjonalna – harmonia w relacjach i autorytet sukcesora
Inteligencja emocjonalna – harmonia w relacjach i autorytet sukcesora Wspólne rodzinne przedsięwzięcia, wspólne wakacje, święta i uroczystości – to doskonałe okazje, aby sprawdzić i kształtować w praktyce umiejętności związane z inteligencją emocjonalną i społeczną. Wszystkie te wydarzenia mogą być czasem radości, wzajemnego zrozumienia i porozumienia oraz czasem współdziałania wszystkich członków …
Czytaj więcej »VII Kongres Next Generation za nami
W przepięknym miejscu w samym sercu Puszczy Zielonki, nad jeziorem, w pełnym, jeszcze letnim, słońcu stworzyliśmy wspólnie manifest pokolenia RE – wyłaniającej się społeczności osób, której nie można przyporządkować ze względu na okres urodzenia, a raczej postawę i czas, w którym przyszło jej członkom solidarnie odpowiadać na uniwersalne wyzwania pojawiające …
Czytaj więcej »Historia, która brzmi jak bajka – najstarsza firma rodzinna świata na Family Business Week (24-28 maja 2021)!
W Japonii krąży opowieść o tym, jak wielki buddyjski nauczyciel – Taicho Daishi – wspiął się na górę Hakusan w pobliżu wsi Awazu. Gdy odpoczywał po ciężkiej wędrówce, ukazał mu się we śnie bóg góry i powiedział, że w leżącej nieopodal wiosce Awazu znajdują się podziemne gorące źródła. Wierzenia podają, …
Czytaj więcej »Sukcesja w praktyce, czyli jak jabłko przejmuje biznes od jabłoni
25 narzędzi, które przyspieszą Twój proces sukcesji. Poznaj Model Diamentu Sukcesyjnego© Dowiedz się, jak zaplanować dobry proces sukcesyjny, połącz firmę i rodzinę mądrze i obserwuj, jak rośnie zainteresowanie Twoim biznesem.
Czytaj więcej »Fundacja rodzinna – lepiej w Polsce czy za granicą?
Na początku października Ministerstwo Rozwoju ogłosiło, że planuje, aby polskie fundacje rodzinne były dostępne już od 1 stycznia 2022 r. Trwają zaawansowane prace nad projektem ustawy. Czekając na jej ostateczny kształt warto rozpocząć dyskusję, czy lepiej utworzyć fundację w Polsce, czy za granicą. Planowanie sukcesji przez polskie firmy rodzinne łączy …
Czytaj więcej »ZATRUDNIAMY CZŁOWIEKA CZY PRACOWNIKA? WELLBEING RODZINY I CZŁOWIEKA – drogą do łączenia celów biznesowych i ludzkich
INSTYTUT HUMANITES WRAZ Z INSTYTUTEM FIRM RODZINNYCH RUSZA Z INNOWACYJNYM KONKURSEM:FIRMA PRZYJAZNA RODZINIE/ #FIRMA PRZYJAZNA CZŁOWIEKOWI. Dystans polskich przedsiębiorstw od dobrych praktyk obrazują Badania Odpowiedzialności Rodzinnej Biznesu opracowane przez Instytut Humanites przy współpracy z IESE Business School oraz Pracuj.pl. Według nich 35% kobiet i 34% mężczyzn uważa, że ich organizacja …
Czytaj więcej »Manager rodziny. Cechy, umiejętności i zadania
Rola niezależnego managera rodziny, który zapewnia powiązanie rodziny z przedsiębiorstwem, rozwinęła się dopiero w ostatnich dziesięcioleciach. We wcześniejszych generacjach zarządzanie rodziną, obok zarzadzania przedsiębiorstwem, było głównie zadaniem właściciela firmy i seniora i/lub jego małżonki. Decyzje, jaką drogę zawodową ma obrać kolejne pokolenie, kto może dziedziczyć udziały, kiedy ma nastąpić sukcesja …
Czytaj więcej »