Strona domowa / Edukacja / Globalny biznes przyłącza się do Akcji z Polski!

Globalny biznes przyłącza się do Akcji z Polski!

Czy można z Polski eksportować globalnie innowację społeczną?

 Kampania z Polski „Dwie Godziny dla Rodziny/Człowieka” (#2h4family/4human) podbiła świat! Zaangażowały się już firmy z 59 krajów. To oznacza, że pierwsza polska kampania wellbeing adresowana do pracodawców jest już celebrowana w co trzecim państwie na świecie. Można powiedzieć, że polska kampania, w której biorą udział miliony pracowników wraz z rodzinami stała się Globalnym Ruchem Społecznym na rzecz Bliskości.

 Pomysłodawcą i organizatorem projektu, który o ponad dekadę wyprzedził trendy #HumanEconomy i #ESG jest Instytut Humanites. Instytut Biznesu Rodzinnego jest partnerem strategicznym.

 „Bardzo cieszymy się, że jako Instytut Biznesu Rodzinnego możemy być partnerem strategicznym tego wydarzenia. Mamy również nadzieję, że coraz więcej firm rodzinnych będzie włączać się w tą globalną inicjatywę! Prezes naszego instytutu – dr Adrianna Lewandowska już od wielu lat podkreśla jak ważna jest rodzina: „W Instytucie Biznesu Rodzinnego na co dzień doświadczamy, jak ważni dla właścicieli firm, są pracownicy i ich rodziny. Pojęcie „rodzina” ma dużo szerszy wymiar, niż ta „nuklearna” , powiązana więzami krwi, które również stawia swoiste wyzwania. Rodziną często określani są pracownicy z najdłuższym stażem, pamiętający początki działalności firmy, często zaangażowani na co dzień w rozwój firmy. Dlatego naturalne jest, iż równie ważne dla właścicieli są rodziny pracowników, ich poczucie bezpieczeństwa, możliwości rozwoju, wzrastania. W strategiach zrównoważonego rozwoju, które piszemy dla Rodzin biznesowych prawie zawsze znajduje się odniesienie do aktywności na rzecz pracowników, w realizowaniu ich roli współczesnego człowieka, członka rodziny, członka lokalnej społeczności, świadomego obywatela. W tym znaczeniu konkurs Firma Przyjazna Rodzinie staje się wspaniałą platformą do inicjowania dobrych praktyk w tym obszarze, dlatego z dużą radością zaangażowaliśmy się w tą akcję.” – zaznacza dr Adrianna Lewandowska, Prezes Instytutu Biznesu Rodzinnego.

 Akcja „Dwie Godziny dla Rodziny/dla Człowieka” od ponad 11 lat promuje potrzebę zmiany kultury pracy i stylu życia, wspiera rozwój zdrowego społeczeństwa oraz społecznych kompetencji kluczowych z punktu widzenia rewolucji technologicznej. Okazuje się, że projekt Instytutu Humanites wpisuje się znakomicie w nowe regulacje i standardy sustainability – ESG oraz #HumanEconomy. Polska innowacja wyprzedziła globalne trendy. Od 1 stycznia 2023 r. wchodzi w życie dyrektywa, która nakłada obowiązek raportowania zagadnień ESG na wszystkie spółki zatrudniające ponad 250 osób. W większości firm, środkowy komponent „S” (social), dotyczący wpływu społecznego jest najmniej przemyślanym i najtrudniejszym do zaraportowania elementem. Przedsiębiorcy, dbając o employer branding, musi na nowo przemyśleć swoje strategie zatrudnienia i bardziej holistycznie spojrzeć na człowieka.

 Biznes mierzy się nadal ze skutkami zmian na rynku pracy wynikających z ostatnich ogólnoświatowych wydarzeń społeczno-gospodarczych. Ale to problemy kadrowe stają się największym wyzwaniem dla pracodawców na całym świece. Rynek pracy doświadcza fali „wielkiej rezygnacji” (wg. Instytutu Gallupa). Z kolei, blisko 80% osób pracujących w toksycznych środowiskach pracy rozważa odejście z firmy (wg. raportu Humanites – “Well Working 2022”). Ciągle też bardzo nisko oceniany jest kluczowy obszar, czyli jakość przywództwa w firmach. Tylko 20% pracowników widzi w swoich przełożonych model do naśladowania.

Przekłada się to na zdolności kognitywne, poziom absencji, koszty opieki zdrowotnej oraz spadek motywacji i zaangażowania w pracę oraz życie rodzinne i społeczne pracowników. W 2020 r. według danych ZUS o 21,3% wzrosła liczba zaświadczeń wystawionych z powodu depresji[1].

Tymczasem o sukcesie firmy, jej innowacyjności i konkurencyjności w pierwszej kolejności decyduje zaangażowanie i kreatywność jej pracowników. Motywacja wewnętrzna jest o 54% wyższa wśród osób o wysokim (vs niskim) poziomie dobrostanu w pracy[2]. To ważne, bo to właśnie wewnętrzna motywacja jest związana z celem i chęcią osiągniecia dobrych rezultatów poprzez zdobywanie doświadczenia i rozwój osobisty. Firmy angażujące się w Akcję dostrzegają wagę mądrego łączenia, integrowania ról zawodowych i prywatnych (w opozycji do work-life balance),]. Dlatego inspirują swoich pracowników do jakościowego spędzania czasu z bliskimi, do uważności relacji i ciekawości drugiego człowieka wokół corocznie wybieranego motywu przewodniego. Elementem „Dwie godziny dla Rodziny/Człowieka” jest także symboliczne skrócenie czasu pracy o dwie godziny w okolicach 15 maja, czyli Międzynarodowego Dnia Rodzin (Uchwała ONZ 1993r.).

Wysoki kapitał społeczny jest kluczowy dla rozwoju innowacyjnej gospodarki w dobie technologicznej rewolucji. Jednocześnie coraz więcej osób doświadcza samotności, depresji. Dlatego Instytut Humanites w 2012 podjął działania, aby wprowadzić temat rodziny do środowiska biznesu wyprzedzając obecne trendy wellbeing. Zaproponowany przez Humanites Model „Wioski” Rozwoju Ekosystemu Społecznego łamał silosowe podejście i mocno zakorzeniony paradygmat, że rodzina i praca to odrębne światy, mówi Zofia Dzik impact inwestor i prezes zarządu Instytutu Humanites.

Jednocześnie, jak pokazuje także wiele badań zadowolenie z życia prywatnego bezpośrednio przekłada się na zdrowie, kompetencje społeczne oraz efektywność w pracy i odwrotnie – wysoka jakość kultury pracy przekłada się na poczucie dobrostanu u ludzi oraz energię z jaką wracają do domu, do swoich bliskich. Cieszymy się, że holistyczny Model Wioski staje się obecnie podstawą budowy strategii zrównoważonego rozwoju zarówno dla firm, jak i całych regionów, dodaje Katarzyna Lorenz, dyrektor ds. komunikacji Instytutu Humanites, bezpośrednio odpowiedzialna za realizację Kampanii.

W takim tonie wypowiadają się przedstawiciele firm, biorących udział w akcji na szeroką skalę.

Pracownicy to filar naszej strategii. Zaangażowanie załogi, sprawne przywództwo i przekonanie, że cele strategiczne są osiągalne i warte wysiłku przekłada się na wysokie wyniki produkcyjne i finansowe. –  mówi Marcin Chludziński, prezes Zarządu KGHM – Dlatego jako pracodawca słuchamy pracowników i tworzymy środowisko, w którym szanuje się ludzi…

Pracodawcy dostrzegali prostotę akcji i jej znaczenie w wyrwaniu ludzi z rutyny codziennego dnia i stworzenia przestrzeni na refleksję. Tak o Akcji mówi wieloletni prezes, a obecnie przewodniczący Rady Nadzorczej K2 S.A., które jest uczestnikiem od pierwszej edycji: Bądźmy ze sobą szczerzy. Przy zwariowanym tempie i konkurencyjnych warunkach w jakich praktycznie wszyscy obecnie funkcjonujemy nie myślimy za często o naszych rodzinach. Dajmy te 2 godziny jako symbol i czas na refleksję.

Podobną filozofią kieruje się Alexander Mann Solution, które po kilku latach doskonałych doświadczeń z Kampanią 2h4family w Polsce, zdecydowało się rozszerzyć jej zasięg i zaprosić do udziału wszystkich pracowników na całym świecie, co przełożyło się łącznie na blisko 9 tysięcy uczestników z 55 krajów! Niezmiernie się cieszymy, że w 2022 zarząd firmy zadecydował o rozszerzeniu tegorocznej kampanii na wszystkie kraje, tak żeby cała społeczność AMS miała możliwość spędzenia wspólnego czasu ze swoimi bliskimi i dbania o relacje, które niewątpliwie jeśli odpowiednio pielęgnowane są motorem i siłą do pracy i szczęśliwego życia zarówno w pracy jak i poza nią, mówi Bridget Goona, AMS Managing Director People and Culture.

 15 września w Trend House – Impact Club w Warszawie odbyła się Konferencja Prasowa „Światowy biznes przyłącza się do akcji z Polski” – uroczyste podsumowanie tegorocznego wyniku kampanii. Jej inicjatorka: Zofia Dzik, Prezes Instytutu Humanites, Impact Inwestorka opowiedziała o początkach i skalowaniu tej systemowej idei. W gronie uczestników i Partnerów akcji: właścicieli firm, kadry zarządzającej toczyła się dyskusja na temat trendów oraz współczesnego podejścia biznesu do budowania kapitału społecznego i zdrowego społeczeństwa.

Akcję #2h4family/4human na przestrzeni lat wsparło wiele znakomitych osobistości, dzieląc się swoimi sposobami na budowanie silnych więzi[3], m. in. Andrzej Seweryn, Roma Gąsiorowska, Zbigniew Wodecki czy Kamil Stoch. To właśnie głosy postaci ze świata kultury, sportu odegrały bardzo ważną rolę w rozpowszechnianiu idei intencjonalnego budowania więzi. W ten sposób kampania Dwie Godziny Dla Rodziny/Człowieka połączyła światy, które na co dzień są sztucznie podzielone: Biznesu, Rodziny oraz Kultury i Mediów.

Kampania Instytutu Humanites #2h4Family/4Human wpisuje się w nowe regulacje i standardy sustainability i potwierdza, że jako Polacy możemy z sukcesem eksportować innowacje społeczne na cały świat. Mamy nadzieję, że w kolejnych latach przyłączy się do niej jeszcze więcej pracodawców z Polski i z zagranicy, a 15 maja będzie dniem wspólnego świętowania i budowania silnych więzi.

Zachęcamy do udziału w akcji już teraz. Kolejna edycja w 2023. Może warto rozważyć dwie godziny także dla Was – rodziny biznesowej? Dwie godziny na rozmowę z bliskimi, rozmowę o historii firmy, trudnych chwilach i jak je pokonać, największych sukcesach lub o przyszłości Waszego rodzinnego biznesu?

Przeczytaj więcej o kampanii Dwie Godziny dla Rodziny tutaj: https://2godzinydlarodziny.pl

[1] https://pulsmedycyny.pl/zus-w-2020-r-o-213-proc-wzrosla-liczba-zaswiadczen-wystawionych-z-powodu-depresji-1114543

[2] https://www.humanites.pl/wp-content/uploads/2022/03/Raport-Well-Working-2022.pdf

[3] https://2godzinydlarodziny.pl/category/video

O Maja Domagalska

Avatar

Zobacz również

Praca z managerem? Tak! Ale na określonych zasadach i wspólnych wartościach

Jako wykładowca studiów podyplomowych oraz MBA opowiadam słuchaczom o tworzeniu modeli biznesowych podczas zajęć z …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.