Strona domowa / Biznes / 10 długowiecznych CEO w polskich firmach rodzinnych

10 długowiecznych CEO w polskich firmach rodzinnych

6. WIESŁAW PODRAZA 
Prokurent Sanplast SA

W biznesie od 1983 roku.

10 długowiecznych CEO w polskich firmach rodzinnych

36 lat na rynku. Podobnie jak w przypadku braci Kabat powinniśmy mówić o tandemie biznesowym, w którego sukces zaangażowany jest również brat Wiesława, Karol. Bracia w małej wsi Wymysłowice (woj. Kujawsko-Pomorskie) w 1983 roku w garażu ich ojca na terenie ich rodzinnego gospodarstwa założyli mały zakład. Początkowo produkowali części do przemysłu motoryzacyjnego, takie np. jak nadkola do Fiata 126p. Z czasem przerzucili się na produkcję zlewozmywaków i wanien przy użyciu żywicy poliestrowej. W 1991 roku już jako marka SANPLAST wytłoczyli jako pierwsi na rynku polskim rodzimi producenci – kabinę prysznicową. Kilka lat później zamienili żywicę poliestrową na akryl sanitarny i poszerzyli ofertę o wanny i systemy do hydromasażu. Biznes Prezesa Podrazy rósł w bardzo dynamicznym tempie, co wymagało inwestycji. Na terenie rodzinnego gospodarstwa w Wymysłowicach, gdzie nadal znajduje się siedziba firmy, wyrósł duży zakład produkcyjny, który jest największym pracodawcą w okolicy. Już w 2004 roku firma miała obroty rzędu 130 milionów złotych i zatrudniała blisko 500 pracowników. Obecnie Sanplast daje zatrudnienie ponad 1500 pracownikom, a poza rozwojem organicznym dokonywali licznych akwizycji. Tak też kupili Ceramikę Gres czy Sangass SA. Natomiast najbardziej znanym przejęciem Podrazów było nabycie niemieckiego producenta luksusowych wyrobów welness – Hoesch Design GmbH. Wanna dla najbardziej wymagających, za kilkanaście tysięcy euro? To nie problem – bracia Podraza mają je w swojej ofercie. W 2012 roku Podrazowie dokupili Ledę, francuskiego lidera kabin prysznicowych. Inwestują także w energię geotermalną oraz są wiodącymi udziałowcami TFI Investors. Bracia Podraza stronią od mediów i wystąpień publicznych, żyją skromnie tak jak wychował ich ojciec i cały czas rozwijają zapoczątkowane 36 lat temu biznesy. Od lat figurują w rankingach najbogatszych Polaków.

O Łukasz Tylczyński

Ekspert ds. badań i rozwoju. Współorganizator Międzynarodowego Kongresu Firm Rodzinnych, odpowiedzialny za komunikację medialną, program oraz opiekę nad prelegentami. Realizator największych polskich badań w obszarze przedsiębiorczości rodzinnej: m.in. GUESSS i FACTS. Autor licznych artykułów, raportów i publikacji w obszarze biznesu rodzinnego oraz twórca rankingów firm rodzinnych. Prelegent i moderator paneli tematycznych w obszarze family business. Realizuje projekty związane z popularyzacją przedsiębiorczości rodzinnej w Polsce i na świecie.

Zobacz również

Model (nie)widzialnego Bogactwa Rodziny Biznesowej - Adrianna Lewandowska

Model (nie)widzialnego Bogactwa Rodziny Biznesowej

Przez ostatnie lata w ramach Instytutu Biznesu Rodzinnego mocno skupialiśmy się na firmach rodzinnych. To …

Jeden komentarz

  1. Ceramiki Gres już dawno nie mają a niemiecki Hosech czy francuska Leda to tylko sprzedawcy marnych jakościowo produktów Sanplast. 1500 ludzi to chyba że wszystkich tych zakładach łacznie w co i tak wątpię.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.