Strona domowa / Biznes / MŚP, w tym rodzinne, mogą w łatwy sposób zwiększyć swoją wartość

MŚP, w tym rodzinne, mogą w łatwy sposób zwiększyć swoją wartość

Sektor mikro, małych i średnich przedsiębiorstw jest zaniedbany, jeśli chodzi o funkcję finansową wysokiej jakości. Przekłada się to bezpośrednio na konkurencyjność i wartość spółki.

W Polsce jest 73 tys. małych i średnich firm. Jak wynika z badań Banku Pekao S.A., większość z nich w zakresie finansów korzysta z zewnętrznej księgowości. Tylko czy księgowość jest wystarczająca? Talent i determinacja oraz intuicja właścicieli/zarządzających często pomaga im w prowadzeniu biznesu bardzo efektywnie, ale w pewnym momencie napotykają na barierę informacyjną.

Wynika to z faktu, że sektor MŚP jest „zaniedbany” jeśli chodzi o funkcję finansową wysokiej jakości w stosunku do dużych podmiotów. Wielu przedsiębiorców ma tego świadomość i chciałoby zatrudnić u siebie dyrektora finansowego, ale wiąże się to ze znacznymi kosztami. Nie stać mnie – to jest najczęstsza bariera.

Czego brakuje MŚP w zakresie zarządzania finansami?

Większość problemów w sumie sprowadza się do jednego – szerszego, strategicznego i długoterminowego spojrzenia na finanse oraz planowania biznesu! Strategicznego, operacyjnego i finansowego. Planując biznes, można uniknąć wielu kłopotów, a porządek w finansach i dobrej jakości informacja zarządcza ma bezpośredni związek z wartością firmy, ale też łatwością pozyskiwania finansowania, rentownością i ogólnym subiektywnym poczuciem bezpieczeństwa finansowego prowadzenia biznesu.

MŚP, w tym rodzinne, mogą w łatwy sposób zwiększyć swoją wartość

Co polepszyć, żeby najwięcej zyskać?

Wśród obszarów usprawnień w obszarze finansów, które zidentyfikowaliśmy w swojej pracy, najważniejsze to:

  • Informacja zarządcza

To najczęstszy problem związany z faktem, że księgowość jest często prowadzona przez biura księgowe, których zadaniem jest rejestracja formalna transakcji, dbanie o poprawne rozliczenia z urzędami, a nie dostarczanie właścicielom informacji koniecznych do prowadzenia biznesu.

  • Profesjonalny budżet

W MŚP często go brak lub jest niewystarczającej jakości. Rachunek wyników to jedno. Ale bilans i cash flow jest równie istotny. Z rachunku wyników zwykle spółka nie dowie się, kiedy może potrzebować dodatkowego finansowania. To też najczęstszy problem, z jakimi spotykamy się w kontaktach z MŚP, szczególnie istotny w czasach COVID.

  • Dostęp do finansowania

Przez brak wiarygodnej informacji finansowej, pełnych projekcji finansowych, MŚP często napotykają problemy z dostępem do finansowania. Z punktu widzenia banku brak informacji finansowej dobrej jakości i brak partnera do rozmów podnosi ryzyko związane z finansowaniem.

  • Zarządzanie kapitałem obrotowym

Ile kupić zapasów, jakie terminy płatności dawać, jakie instrumenty stosować, żeby przyspieszyć obrót kapitałem krótkoterminowym? To często dzieje się intuicyjnie, a odpowiednia analiza mogłaby znacząco poprawić obrót gotówki w firmie.

  • Zarządzanie ryzykiem

Dotyczy zarówno zarządzania ryzykiem finansowym jak i operacyjnym. Kredyty, kapitał obrotowy, struktura kosztów oraz – w przypadku importerów czy eksporterów – zabezpieczania przed zmianami cen czy kursów walutowych – to wszystko wymaga uwagi.

  • Ocena inwestycji

W zakresie długoterminowego planowania finansowego to najczęściej występujący problem. Inwestycje często są realizowane w oparciu o intuicję. Brak profesjonalnej oceny może prowadzić do złych decyzji, obniżających wartość firmy mimo pozytywnego zwrotu z inwestycji.

  • Zarządzanie kosztami

W spółce najważniejsze są przychody. Ale koszty w drugiej kolejności wpływają na generowane zyski. W MŚP często brak jest kompleksowego podejścia do zarządzania kosztami.

Skąd się bierze wartość?

Gdybyśmy mieli podsumować wszystkie te bolączki MŚP i startupów w obszarze finansów, prawdopodobnie powiedzielibyśmy, że:

Małym i średnim przedsiębiorstwom często brakuje partnera odpowiedzialnego za zarządzanie finansami, aby stabilnie podnosić wartość.

Od czego zależy wartość firmy? Od zysków generowanych na jeden udział (nie od zysków bezwzględnych), rozkładu w czasie tych zysków, ryzyka związanego z biznesem a także struktury finansowania oraz polityki dywidend. Pierwsze trzy elementy to po prostu działalność operacyjna spółki. Stąd tak istotne jest dbanie o jakość bieżącej informacji finansowej, planowanie bieżące i inwestycyjne, aby podejmować odpowiednie decyzje dotyczące możliwości rozwoju.

Jak zwiększyć wartość firmy?

Oczywiście m.in. dbając o wszystkie wymienione obszary. To są często aspekty niedoceniane, jeśli chodzi o generowanie wartości, a które znacznie podnoszą komfort np. potencjalnej transakcji, zmniejszają ryzyko, a tym samym zwiększają wartość. Tym właśnie zajmuje się dyrektor finansowy.

Odpowiedni CFO podnosi wartość firmy. Porządek w finansach i wysoka jakość informacji zarządczej, wyższa efektywność, mniejszy kapitał obrotowy, dobra ocena projektów inwestycyjnych, lepsze relacje z bankami to mniejsze ryzyko prowadzenia działalności dla właścicieli i lepsze decyzje. To wszystko oznacza wyższą wartość, bo w jasny i wiarygodny sposób można pokazać, że spółka generuje stabilne przepływy pieniężne. Ale od strony emocjonalnej to też większy komfort prowadzenia biznesu i większe bezpieczeństwo finansowe. Nie bez powodu duże przedsiębiorstwa oraz fundusze private equity zatrudniają drogich CFOs.

Niezależnie od tego, jaką drogę wybiorą MŚP, w tym rodzinne – sukcesji, sprzedaży, rozwoju organicznego czy konsolidacji, pozyskania inwestora – porządek w finansach i zaufany odpowiedni partner odpowiedzialny za zarządzanie finansami na każdym etapie podnosi wartość firmy i poczucie bezpieczeństwa. Dobry dyrektor finansowy to nie tylko osoba od finansów, ale też partner biznesowy wspierający zarząd w rozwoju. Dlatego posiadanie CFO zapewnia przewagę konkurencyjną, a zatrudnienie profesjonalnego dyrektora finansowego to inwestycja we wzrost wartości.

_____________________________________________________________________________

CFOServices dostarcza usługę zewnętrznego dyrektora finansowego dla MŚP i startupów w elastycznej i przystęnej cenowo formule. Usługę stworzyliśmy, aby zapewnić im wzrost wartości i konkurencyjności, bezpieczeństwo finansowe i jakość funkcji finansowej, na jaką zasługują.

Misją CFOServices jest promowanie i wdrażanie wysokich standardów rynkowych w zakresie szeroko pojętych finansów wśród MŚP i startupów oraz dbanie o bezpieczeństwo finansowe firm.

Zapraszamy do śledzenia naszej strony www i na fb, gdzie wkrótce planujemy publikacje o budżetowaniu oraz finansach dla nie finansistów oraz do naszego pokoju na Kongres Firm Rodzinnych, w środę, 20 maja. Będziemy rozmawiać o płynności, finansowaniu, kontroli kosztów i nie tylko. Zapraszamy też do naszego pokoju tematycznego na Kongresie w dniach 18 – 22 Maja 2020.

O Grzegorz Skupniewicz

Członek Zarządu i współwłaściciel odpowiedzialny za sprzedaż i rozwój biznesu w CFOServices Sp. z o.o. Jako Group CFO zarządzał finansami spółki mediowej na rynku CEE o obrotach 100 mln EUR. Obecnie z sukcesami wspiera MŚP w kwestiach związanych zarówno z finansami strategicznymi jak i operacyjnymi. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu efektywnie dopasowuje narzędzia do problemów klientów. Uczestniczył w licznych szkoleniach z MSSF, metod wyceny, zarządzania kapitałem obrotowym i ryzykiem kursowym. Jest członkiem ACCA.

Zobacz również

Marcin Ochnik 4 GENERATIONS

Strategia właścicielska w firmie rodzinnej

Jedna skórzana kurtka dała początek rodzinnej firmie, która dziś po ponad 30 latach jest jedną …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.