Strona domowa / Firmy Rodzinne / Sztuka Konwersacji Między Pokoleniami. CZĘŚĆ 3 konsorcjum kuzynów, „Drugi rozmówca”

Sztuka Konwersacji Między Pokoleniami. CZĘŚĆ 3 konsorcjum kuzynów, „Drugi rozmówca”

Poprowadź swój dom, a dowiesz się, ile kosztuje drewno opałowe i ryż, wychowaj swoje dzieci, a będziesz wiedział, ile jesteś winien swoim rodzicom.

Przysłowie wschodnie

Przeczytaj część 1 publikacji tutaj
Przeczytaj część 2 publikacji tutaj

W pierwszym artykule z tej serii opisujemy, że jednym z głównych celów pracy z firmą rodzinną lub w  firmie jest pomoc w tworzeniu warunków umożliwiających efektywną komunikację między przywódcami  dzisiaj i jutro. W naszym studium przypadku spadkobiercy drugiego pokolenia imperium dystrybucji żywności w całym kraju, bracia Woods*, stoją w obliczu kryzysu związanego z przekazaniem ich wspólnego dziedzictwa następnemu pokoleniu (które do tej pory nie okazywało zainteresowania udziałem w firmie), zdecydowali się zabrać do pracy i zaplanować organizację sukcesji.

Zaangażowali swoje dzieci  oraz zatrudnili konsultanta zewnętrznego, który obiecał pomóc Woods’om stworzyć warunki umożliwiające efektywną komunikację między drugim a trzecim pokoleniem dzięki systemowi „rodzinnych struktur zarządzania”. Warunki te były konieczne i pomogły członkom omówić, przeanalizować i zaproponować różne scenariusze dotyczące przyszłości wspólnego dziedzictwa.

Ośrodkiem decyzyjnym była Rada Rodzinna (organ spójny w swoich decyzjach i o jasno określonych celach, oparty na skutecznej komunikacji, wzajemnym szacunku i uznaniu). Aby uregulować decyzje i zapewnić ramy, które pozwoliłyby im funkcjonować właściwie, rodzeństwo Woods postanowiło stworzyć zestaw reguł, nazwany Rodzinnym Protokołem lub Konstytucją Firmy Rodzinnej. Następnie zaczęli mierzyć się z etapem ewolucji ich rodzinnego przedsiębiorstwa tworząc swoiste konsorcjum i scenariusz wprowadzenia kolejnego pokolenia w sukcesję i  dziedzictwo: Konsorcjum Kuzynów.

Konsorcjum Kuzynów to kluczowy instrument w przygotowaniu następnego pokolenia do zostania zdolnymi i odpowiedzialnymi właścicielami. Konsorcjum podlega bezpośrednio Radzie Rodzinnej. Takie przygotowanie zwykle odbywa się na dwóch poziomach jednocześnie:

  1. Spotkania Konsorcjum: formalne i dobrze zorganizowane sesje poruszające kwestie związane z zarządzaniem rodziną i dziedzictwem. Przyszli sukcesorzy uczą się współpracować, dyskutować i wyciągać wnioski w celu rozwijania umiejętności jako grupa, by osiągnąć następny krok przywództwa w rodzinie. Zazwyczaj tworzone są komitety robocze w kwestiach związanych z filantropią, kulturą i wartościami, zarządzaniem czy przedsiębiorczością.
  2. Szkolenia edukacyjne: mające na celu poprawę umiejętności i wiedzy potrzebnej do bycia odpowiedzialnymi właścicielami i/lub menedżerami w obszarach nieobjętych formalną edukacją, którą mogliby otrzymać na uniwersytecie lub na studiach wyższego poziomu.

Plan szkoleniowy jest specjalnie opracowany z myślą o następnym pokoleniu, a największą wartością, jaką rodzina może uzyskać dzięki tej  pracy jest to, że każdy członek rodziny (tak wielu z nich, ile zdrowy rozsądek podpowiada) uczestniczy w szkoleniach edukacyjnych. Celem jest stworzenie warunków i bezpiecznego otoczenia do nawiązania rozmów dotyczących konkretnych zagadnień związanych z przekazywaniem dziedzictwa rodzinnego oraz uporządkowaną i bezpieczną wymianą obaw i oczekiwań pomiędzy pokoleniami.

Każdy dialog powinien potwierdzać, że rodzina chce szczerze kontynuować to dziedzictwo w przyszłości lub w najgorszym przypadku, wskazywać rozwiązania dla tych, którzy nie chcą podejmować wspólnego działania w wyniku tego procesu. Ponadto, przestrzeganie zasad i stworzonych przez siebie struktur zarządzania, pozwoli, na efektywne rozmowy między pokoleniami pozwalając na zachowanie harmonii i spójnego myślenia o przyszłości firmy rodzinnej.

*Osoby i imiona tej historii są fikcyjne

O Guillermo Salazar

Guillermo Salazar
Ekspert w dziedzinie ładu korporacyjnego oraz strategicznego planowania sukcesji i dziedzictwa rodzinnego. Służył jako doradca dla wielu rodzin biznesowych w zakresie konstytucji, transformacji pokoleniowej, dostosowania wizji rodziny i wartości do podejmowania decyzji oraz rozwiązywania konfliktów. Autor książek "Family Businesses: Tools for the Management of Love and Money" oraz "Handbook for the Family Business". Wykładowca i edukator w dziedzinie biznesu rodzinnego w Ameryce Łacińskiej. Członek Fellow Institute of Family Firm (FFI) w Bostonie, USA. Laureat w 2015 roku Międzynarodowej Nagrody za Osiągnięcia Instytutu Firm Rodzinnych.

Zobacz również

GLOBAL BUSINESS_LOCAL FAMILY – wyzwania firm rodzinnych na drodze do długowieczności podczas Family Business Week

Mówi się, że firmy rodzinne mają trzy największe wyzwania: to sukcesja, sukcesja i… sukcesja – mówi dr Adrianna Lewandowska, Prezes Instytutu Biznesu Rodzinnego. – Co jednak,  gdy firma i rodzina przygotowują się do tej zmiany nie po raz pierwszy, drugi czy trzeci, ale… po raz czterdziesty szósty? Tego podczas II edycji Family Business Week dowiemy się od Rodziny Hoshi z Japonii – właścicieli najstarszej firmy rodzinnej na świecie, po raz pierwszy w prelekcji w Europie!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.