Strona domowa / Firmy Rodzinne / Historie Firm Rodzinnych / Swarovski – nie każdy kryształ co się świeci.

Swarovski – nie każdy kryształ co się świeci.

2016_Swarovski
Foto. swarovski.com

Biżuteria Swarovski już od bardzo wielu lat kojarzona jest przede wszystkim z błyszczącymi kryształami, które z dumą założy kobieta w każdym wieku. Kryształy Swarovskiego posiadają długą i bogatą historię sięgającą końca XIX wieku, która w połączeniu z doskonałą jakością wyrobów, tradycją i rodzinnym czynnikiem, zaowocowała ogromnym sukcesem marki, a także wciąż rosnącym zainteresowaniem pośród klienteli na całym świecie. W czym tkwi sekret długowieczności tego kryształowego imperium?

Zacznijmy od krótkiej historii marki. W 1892 roku Daniel Swarovski, który nauczył się wszystkiego o cięciu szkła od swojego ojca, opatentował pierwszą elektryczną maszynę służącą do obróbki i cięcia kryształowego szkła. Kilka lat później rozpoczął wspólną działalność ze swoim austriackim szwagrem – fabrykę kryształów w Wattens (Austria). Później do rodzinnego przedsiębiorstwa dołączyli jego synowie: Wilhelm, Friedrich i Alfred. Wszystkim przyświecała jedna idea: stworzyć idealny kryształ jubilerski.

W latach dwudziestych XX wieku rodzina Swarovskich rozszerzyła działalność o współpracę z domami mody oraz z innymi twórcami biżuterii. Ozdabianie kryształami stało się modne, z czego bardzo chętnie korzystali znani i cenieni projektanci (Chanel, Schaparelli). W latach 50-tych firma Swarovski zdobyła jeszcze większy rozgłos, sławę, uznanie i podziw. W 1956 roku Christian Dior poprosił o stworzenie dla jego domu mody nowej formy kryształu. Wnuk Daniela Swarovskiego – Manfred’a sprostał oczekiwaniom projektanta i opracował technikę umieszczania od spodu kryształu specjalnej powłoki, która sprawiła, że zaczynał mienić się w kolorach zorzy polarnej. Nazwano je więc Aurora Borealis. W roku 1977 rodzina Swarovskich po raz kolejny wstrząsnęła rynkiem jubilerskim – wprowadzili na rynek sztuczną cyrkonię – Cubic Zirconia. Była to rewelacyjna imitacja diamentów, ale oczywiście jak to sztuczna biżuteria: w o wiele bardziej przystępnej cenie. Od tej pory już każdy mógł sobie pozwolić na zakup doskonałych odpowiedników szlachetnego kamienia.

Firma Swarovski aż do dnia dzisiejszego pozostała pod dowództwem rodziny, która liczy ponad 150 osób. Samych jej członków nazywa się potocznie kryształowymi królami. Przedsiębiorstwo jest obecnie w świetnej kondycji finansowej i wciąż przynosi ogromne zyski, dzięki czemu Swarovscy mogą pozwolić sobie na wystawne życie. Młodsi członkowie rodziny pojawiają się w różnego rodzaju czasopismach modowych w ramach promocji marki, a także często goszczą na imprezach tematycznych, aby godnie reprezentować zbudowaną przez pradziadka firmę.




Jaki jest zatem sekret sukcesu Swarovskich? Czy wystarczy tylko rozruszać maszynę i napędzić ją do działania, aby dalej sama tworzyła kolejne dzieła? Jak mówi dr Adrianna Lewandowska w swojej książce Stawka większa niż biznes. Strategie rozwoju firm rodzinnych: „Siła firmy jest pochodną siły właściciela. Dla każdej firmy, a zwłaszcza firmy rodzinnej największe znaczenie mają osoby zarządzające przedsiębiorstwem. Ich wartości, cele życiowe, doświadczenie, ale też cechy osobowościowe, które wpływają na sposób zarządzania firmą, jej kulturę organizacyjną i pozycję konkurencyjną. Innowacyjność, pomysłowość, wytrwałość, czasem upór w działaniu, zdrowy sceptycyzm czy wrodzona solidność wpływają na to, jak w danej chwili wygląda pozycja strategiczna firmy. Należy do tego dodać jeszcze cechy osobowe, skromność i pokorę, umiejętność budowania relacji z kontrahentami i słuchanie potrzeb klientów…„

Firma Swarovski powstała przy udziale ogromnego i wręcz niepowtarzalnego zaangażowania jej założyciela: Daniela Swarovskiego. Jej kolejni właściciele; synowie i wnukowie Daniela, wkładali w stworzenie idealnego i szalenie precyzyjnie dopracowanego kryształu nie tylko całe swoje siły ale przede wszystkim serce. Ich ciężka praca, zamiłowanie do piękna i doskonałej formy, wytrwałość, walka o pozycję na rynku oraz wysoki poziom innowacyjności zastosowany przy wytwarzaniu wyrobów z kryształów, doprowadziły rodzinę Swarovski na sam szczyt jubilerskiego i kryształowego środowiska. Marka Swarovski jest zatem nie tylko symbolem piękna, kunsztu, dokładności i tradycji, ale także wielkiej pasji przekazywanej z pokolenia na pokolenie. A to właśnie jest jednym z najważniejszych czynników dających podstawę do wielopokoleniowego trwania przedsiębiorstwa.

O Michał Wojewoda

Michał Wojewoda
Dyrektor Operacyjny Instytutu Biznesu Rodzinnego. Interesuję się tym co czyni firmy rodzinne najbardziej unikatowymi jednostkami biznesowymi na świecie - połączeniem Rodzinny i Biznesu :)

Zobacz również

Colian. Gdy rodzina wspiera Cię w biznesie, nie ma rzeczy niemożliwych.

Na każdym etapie działalności jego firma kieruje się mottem- „Wszystko co robimy, robimy z myślą …

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.