Strona domowa / Family Business Week / RELACJA Z FAMILY BUSINESS WEEK ONLINE 2021

RELACJA Z FAMILY BUSINESS WEEK ONLINE 2021

Już po raz drugi rodziny biznesowe z Polski i zza granicy spotkały się online – w dniach 24 – 28 maja. Tematem przewodnim tegorocznego spotkania było hasło Global Business _Local Family – zrównoważony rozwój w nieoczywistych, trudnych czasach. Każdy z dni Family Business Week był związany z jednym z pięciu kluczowych obszarów: wiedzy, władzy, własności, wartości i wizji, o które powinna dbać każda rodzina biznesowa, której zależy na długowieczności.

#WIEDZA

Wiedza. Pierwsze „W” modelu transformacji firmy rodzinnej, szlifowanej wg Modelu Diamentu Sukcesyjnego©. Wiedza, Władza, Własność, Wartości i Wizja.Tylko czym jest wiedza niestosowana? Jest jak pomidor, o którym wiemy tyle, że jest warzywem. Ale dopiero to, że nie dodajemy go do sałatki owocowej sprawia, że wiedza ta staje się mądrością. I o tej nieoczywistej i niekonwencjonalnej WIEDZY mówił gość otwierający Family Business Week Guillermo Salazar, Exaudi Family Business Consulting. Istotą zrozumienia wyzwania, jakim jest przekazywanie wiedzy, staje się przyjęcie postawy pokory wobec (1) złożoności, (2) autorytetu, (3) wiedzy, (4) zasad rodzinnych – o tym opowiadał Guillermo, wskazując na konkretne przykłady wdrażania m.in. protokołu rodzinnego.

Urzekła nas absolutnie historia Marka Aubry, właściciela firmy RHM, LT Co z Colorado, która specjalizuje się w medycynie regeneracyjnej. Mark opowiadał o tym, jak buduje rutyny, narrację i opowieść rodzinno – firmową dla swoich dzieci i wnuków. Robi to po to, by uczyli się nie tylko wiedzy, ale też emocji, które towarzyszyły poszczególnym podejmowanym przez niego decyzjom. Niektóre wysyła, niektóre chowa, przekazuje w odpowiednim czasie. Wszystko to, by przyszłe pokolenia poznały go takim, jakim był – raz z sukcesami, raz z porażkami. Tym właśnie jest życie, jak mówił, i wybielanie obrazu przeszłości i poprzednich pokoleń nie buduje poczucia wartości kolejnych. Ważne, by tych dobrych i trudnych historii było tyle, aby powstawał zrównoważony, prawdziwy obraz życia.

Jak wprowadzać dzieci do biznesu opowiadał z doświadczenia własnego, a także w dialogu z wieloletnim doradcą biznesowym ich rodziny, panem Tomaszem A. Fediukiem z Fediuk Botero, LCC. Pięknie było słuchać, jak szczera i profesjonalna relacja łączy tych dwoje zaprzyjaźnionych ze sobą gości.

Dla uczestników, którzy myślą o wzroście na skalę globalną, z pewnością niezwykle intersujący był czas spędzony w temacie kompetencji liderskich w firmie rodzinnej, a przybliżony przez Darka Chełmińskiego oraz Katarzynę Marszalik z firmy będącej partnerem dnia – House of Skills. W wystąpieniu o oddawaniu i braniu odpowiedzialności w każdej organizacji oraz o specyfice zmiany w firmie rodzinnej, mówili między innymi o wyzwaniach kadry managerskiej, o tym, co dziś oznacza dobre przywództwo oraz o wpływie liderów na rozwój pracowników i organizacji. Jak podkreślali, większość problemów spotykanych w firmach rodzinnych to często problemy uniwersalne, niezależnie od rodzaju firmy – profesjonalny rozwój kadry managerskiej staje się wyzwaniem współczesnego biznesu.

„Chcę zostać prezesem, ale chciałbym, tato, żebyś Ty był ze mną” – tak Michał Wypychewicz odpowiedział, kiedy rozmawiał o sukcesji ze swoim ojcem. Nie zawsze tak było – początkowo zakładał, że będzie „konkurował” z ojcem – ojciec, wykształcony technicznie i Michał, wykształcony managersko. Jako „młody niepokorny” chciał szybko być samodzielny, z czasem jednak docenił doświadczenie ojca – osoby, która zna firmę od podszewki, zna i rozumie relacje, procesy.

Michał, dziś już Prezes Zarządu ZPUE, o swoich sukcesyjnych doświadczeniach opowiedział Szymonowi Trzebiatowskiemu, Ekspertowi Instytutu Biznesu Rodzinnego. Niezwykle inspirujący wywiad, jeszcze bardziej – samo życie, które pokazało, jak z trudności wypracować siłę.

Więcej o tym przykładzie sukcesyjnym możecie przeczytać tu: https://zpue.pl/pliki/zpue_info/smart-numer-6-2021.pdf. W procesie zmian pokoleniowych włączona była Adrianna Lewandowska.

Pełna publikacja dostępna tutaj: https://www.ibrpolska.pl/family-business-week/

O Magazyn Family Business

Magazyn Family Business
Family Business. Zarządzanie firmą rodzinną to pierwszy w Polsce kwartalnik poświęcony profesjonalizacji zarządzania w firmach rodzinnych. Opisujemy case studies, pokazujemy historie firm rodzinnych, piszą u nas czołowi eksperci z całego świata!

Zobacz również

Historia, która brzmi jak bajka – najstarsza firma rodzinna świata na Family Business Week (24-28 maja 2021)!

W Japonii krąży opowieść o tym, jak wielki buddyjski nauczyciel – Taicho Daishi – wspiął …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.