Strona domowa / Biznes / Heineken udowadnia, że siła tkwi w rodzinie!

Heineken udowadnia, że siła tkwi w rodzinie!

Rodzina Heineken kontroluje jedną z najważniejszych grup branży browarniczej na świecie.
Heineken został utworzony w 1864 roku przez Gerarda Adriaana Heinekena, który kupił browar w Amsterdamie. Od samego początku założycielem firmy kierowały dwie siły: wzrost i internacjonalizacja oraz jakość i innowacja. W roku 1873 Heineken przejął browary Orangeboon i wybudował nowoczesną fabrykę w Rotterdamie – najważniejszym wówczas porcie i centrum światowego handlu. Dwa lata później, po otrzymaniu złotego medalu na międzynarodowej wystawie w Paryżu, Heineken rozpoczął ekspansję na rynku francuskim. W roku 1880 Heineken był już największym eksporterem piwa do Francji.

Browar – miejsce pracy całej rodziny i wyjście na nowe rynki
Należy tutaj wspomnieć, że w tamtym czasie zaangażowanie rodziny w powodzenie przedsiębiorstwa było bardzo duże. Zajmowali oni większość kierowniczych stanowisk w firmie. Drugie pokolenie rozpoczęło bardzo intensywny proces ekspansji do Azji i Stanów Zjednoczonych.

Na rynku europejskim Heineken zaistniał dzięki przejęciu takich browarów jak Sofibra (Francja i Szwajcaria), Cobra (Szwajcaria, Niemcy, Belgia) oraz Interbra (Belgia). W latach 30-tych eksport Heinekena wzrósł bardzo znacząco dzięki zawiązaniu większościowego joint venture z Fraser&Neave, tworząc Asia Pacific Breweries na potrzeby obsługi rynku chińskiego, południowo-wschodniej Azji i Nowej Zelandii. W latach 60-tych eksport nadal wzrastał, a Heineken dotarł nawet do Afryki. W tamtym czasie Heineken miał już 4 browary w Holandii i 24 za granicą, w tym między innymi 2 w Europie, 3 w Afryce i 1 w Ameryce Południowej. Swoje przedstawicielstwa miał też w Singapurze, Rwandzie, Burundi, Kongo, Nigerii, Martynice oraz w Grecji i Belgii.

Celem umocnienia swojej pozycji w Europie Heineken przejął największe browary we Włoszech, Francji oraz Hiszpanii. Następnie zakupił browary w Irlandii oraz w Szwajcarii. Po zburzeniu muru berlińskiego, Heineken rozpoczął ekspansję na rynki Europy Wschodniej. Nabył browary na Słowacji, w Macedonii oraz Bułgarii oraz posiada udziały w wielu lokalnych browarach. Z kolei w Polsce nabył udziały w Żywcu. Przejęcia i zakupy nowych browarów trwają po dzień dzisiejszy.

Manager, ale kontrola w rękach rodziny
Pomimo tego, że od 1952 roku Heineken jest zarządzany przez profesjonalnych managerów przedsiębiorstwo kultywuje kulturę wprowadzoną i odziedziczoną po członkach rodziny, którzy nim kierowali przez lata. Rodzina Heineken utworzyła Heineken Holding N.V, który służy maksymalizacji zasobów finansowych przedsiębiorstwa bez utraty kontroli nad firmą przez rodzinę. Główną misją Heineken Holding N.V jest wspieranie ciągłości, niezależności oraz stabilności grupy Heineken, tym samym umożliwiając jej, w sposób kontrolowany i stabilny rozwój w perspektywie długoterminowej.

Dzisiaj Heineken to nazwisko, biznes i marka. Wzrost przedsiębiorstwa na tak dużą skalę był możliwy dzięki trzem przedsiębiorczym pokoleniom kierowanym przez trzech charyzmatycznych liderów. Ekspansja zagraniczna zaczęła się już od momentu powstania firmy. Rodzina Heinekenów zaszczepiła w organizacji wartości i wizję firmy, tworząc tym samym bardzo silną kulturę organizacyjną.

Kluczowe czynniki sukcesu
Heineken był pierwszym prawdziwie globalnym browarem na świecie, którego marki piwa można dziś kupić w 178 krajach. Produkcja odbywa się w 70 krajach, co oznacza, że browar ten ma zasięg większy niż jakikolwiek inny. Zespół Heinekena to ponad 85 tysięcy dynamicznych, zaangażowanych oraz przedsiębiorczych pracowników z całego świata. Pasja rodziny Heineken przetrwała po dziś dzień i jest obecna w kulturze organizacyjnej przedsiębiorstwa.
Heineken jest numerem jeden wśród browarów w Europie i numerem trzy pod względem ilości sprzedaży na świecie. Niedawno przejęte zostały browary w Afryce, Indiach, Azji i Ameryce Łacińskiej co zwiększa obecność marki na rynkach wschodzących, które to mają przyczynić się do ciągłego rozwoju.

Priorytety biznesowe i Kodeks Postępowania grupy Heineken

Heineken skupia się na wybranych priorytetach biznesowych, które mają pomóc w utrzymaniu zrównoważonego rozwoju na wszystkich rynkach. Priorytety te mają się również przyczynić do tworzenia wartości dla dziedzictwa rodziny Heineken w skali globalnej. Zasady uczciwości i rzetelności są tak samo ważne, jak wzajemny szacunek oraz radość i pasja w codziennym życiu. Kodeks Postępowania ma wymiar globalny i jest dostępny w ponad 30 językach. Ma to gwarantować, że każdy pracownik, na każdym szczeblu, wie, czego się od niego oczekuje, kiedy podejmuje działania reprezentując Heineken Group.

Priorytety biznesowe oraz Kodeks Postępowania można opisać za pomocą jednego słowa: uczciwość. Zarówno osobista, zawodowa jak i całej firmy.

Uczciwość osobista – indywidualna
Zgodnie z Kodeksem Postępowania wszystko, co robi Heineken jako firma, a także jego pracownicy, jest odbiciem tego, kim są pracownicy, co robią oraz dokąd dążą. Dlatego każdy związany z firmą Heineken musi wykazywać się uczciwością osobistą, jako człowiek. Daje to szansę, że firma zachowa reputację oraz zaufanie wszystkich interesariuszy.

Uczciwość zawodowa
Wszędzie tam, gdzie działa Heineken, priorytetem ma być szacunek dla ludzi i społeczeństwa. Dążąc do ciągłego rozwoju oraz relacji biznesowych, firmie zależy na zachowaniu doskonałej reputacji. Dlatego też podejmując działania należy przestrzegać wszelkich przepisów oraz zasad, zarówno tych ustawowych jak i wykonawczych.

Uczciwość firmowa, korporacyjna
Obowiązkiem funkcjonowania całej organizacji jest wykorzystywanie zasobów, ale także ich profesjonalne używanie, zgodnie z ich wartością jak i przeznaczeniem. Ponadto należy pamiętać o ochronie wszelkich zasobów firmy, jak i zasobów pochodzących z zewnątrz.

Wartości firmy rodzinnej Heineken – zadowolenie, szacunek i pasja

Główne wartości, które wyznaczają priorytety biznesowe oraz Kodeks Postępowania zostały wprowadzone do kultury organizacyjnej firmy już przez założyciela Gerarda Adriana Heinekena na początku działalności.

Zadowolenie – wnosimy radość do życia
Filozofią funkcjonowania firmy Heineken jest dawanie radości konsumentom. Jednak, z racji specyfiki produktu, jakim jest piwo, firma stara się prowadzić odpowiedzialną promocję np. poprzez sponsoring wydarzeń ważnych dla klientów. Atmosfera wewnątrz przedsiębiorstwa również odzwierciedla tą wartość. Ludzie pracujący w Heinekenie lubią swoją pracę, pracę dla przedsiębiorstwa z takim dziedzictwem, posiadającym w swoim portfelu światowej klasy marki.

Szacunek dla osób, społeczeństwa i planety
Heineken jest głęboko zakorzeniony w lokalnych społecznościach, w których działa. Oznacza to, że ludzie i miejsca są traktowani z największą możliwą troską. Firma Heineken kieruje się poszanowaniem dla godności człowieka, która jest zapisana w Deklaracji Praw Człowieka. Obok poszanowania przepisów prawa ważne poszanowanie dla różnic kulturowych, które mogą być również źródłem przewag konkurencyjnych.

Pasja dla jakości
Od samego początku w firmie Heineken przypisywano ogromne znaczenie jakości. Pasja dla jakości kształtuje wszystkie działania podejmowane w firmie, od rozwoju portfolio marek poprzez dostarczanie satysfakcji klientom aż po innowacje. Dlatego też Heineken ciągle inwestuje w nowe technologie oraz ciągłe doskonalenie organizacji oraz wszelkich podejmowanych operacji.

Struktura własności
Heineken N.V zostało utworzone po to, aby zapewnić wzrost oraz niezależność firmy. Heineken N.V należy w 50,005% do rodziny, która dzięki takiemu zaangażowaniu realizuje wizję rozwoju. Drugim co do liczby udziałów udziałowcem w Heineken N.V jest FEMSA (Fomento Económico Mexicano, S.A.B. de C.V. – meksykański międzynarodowy koncern browarniczy z siedzibą w Monterrey w Meksyku, który jest właścicielem m.in. Coca-Coli), który posiada 12,532% udziałów. Pozostałe 37,463% jest w posiadaniu akcjonariuszy publicznych i obejmuje również akcje własne.

Z kolei Heineken Holding N.V należy w 51,709% do L’Arche Green N.V (spółka inwestycyjna rodziny założycielskiej Heineken N.V). L’Arche Gree N.V należy w 88,67% do rodziny Heineken i w 11,33% do rodziny Hoyer. Do rodziny Hoyer należy międzynarodowa firma logistyczna HOYER Group, która jest jednym ze światowych liderów na rynku w transporcie płynów z wykorzystaniem transportu drogowego, kolejowego i morskiego. W Heineken Holding N.V firma FEMSA posiada 14,935% udziałów. W połączeniu z jej udziałami w Heineken N.V. stanowi to 20% udziałów w całej Heineken Group. Pozostałe 33,356% udziałów Heineken Holding N.V należy do akcjonariuszy publicznych.

Pomimo że Heineken Group jest wielkim międzynarodowym koncernem, analiza struktury właścicielskiej wskazuje, że większościowym właścicielem jest nadal rodzina założycieli browaru i, co więcej, mają oni realny wpływ na strategię przedsiębiorstwa.

Schemat struktury właścicielskiej Heineken Group.

 

O dr Alicja Hadryś - Nowak

dr Alicja Hadryś - Nowak
Absolwentka Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu na specjalności Biznes Międzynarodowy. Od dawna zajmuje się tematyką firm rodzinnych, a jej zainteresowania naukowe zaowocowały rozprawą doktorską. Członek międzynarodowej organizacji IFERA (International Family Enterprise Research Academy) zrzeszającej badaczy i przedsiębiorstwa rodzinne z całego świata. Prywatnie pasjonatka jeździectwa.

Zobacz również

Największa polska firma bukmacherska – Wywiad do magazynu Family Business

Od początku w STS otrzymał dużą lekcję pokory i zarządzania biznesem, co procentuje każdego dnia. …

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.