Na wielu prelekcjach słyszałam zdanie: „Firmę rodzinną pożyczamy od naszych dzieci”. Myśl ta zmusza do refleksji. Kim są te dzieci, jakim są pokoleniem? A jakim pokoleniem są obecni założyciele lub właściciele firm rodzinnych? Jedno jest pewne musimy uczyć kolejne pokolenia, ale także uczyć się od nich. Millenialsi są przyszłością biznesu …
Czytaj więcej »Pasjonaci – Wojownicy Izabelli Wałkowskiej Jak sukcesorka firmy Plastwil zbudowała zespół na miarę współczesnych wyzwań
Gdy przejmowała stery w rodzinnym biznesie, jej firma była lokalnym graczem w regionie CEE. Dziś, po kilku latach działalności, podjęcia rynkowej rękawicy, pomimo ofert kupna firmy oraz położenia akcentu na silny, zgrany i dynamiczny zespół, zarządzany przez nią Plastwil jest globalnym graczem, który swoimi produktami konkuruje ze światowymi potentatami. Nie …
Czytaj więcej »Profesjonalne przywództwo w firmie rodzinnej zaczyna się od edukacji. Rusza kolejna edycja Akademii Sukcesora.
Najważniejszym wyzwaniem stojącym przed firmami, które często mają ponad 30-letnią działalność, jest przekazanie odpowiedzialności za zarządzanie firmą kolejnej generacji.
Czytaj więcej »Sukcesja w praktyce, czyli jak jabłko przejmuje biznes od jabłoni
Założyłeś firmę rodzinną. Prowadzisz ją od lat. Z sukcesem wchodzisz na nowe rynki, budujesz sieć klientów, wprowadzasz marki i produkty na rynek. Jesteś przekonany, że twoja firma przetrwa, a twoje nazwisko stanie się marką samą w sobie i legendą w rodzimej gospodarce. Nic takiego jednak się nie dzieje, więc zastanawiasz …
Czytaj więcej »Siedem pułapek w procesie sukcesji – okiem praktyka
Mimo że o sukcesji mówimy już ponad 10 lat, to obecnie procesy te są nie tylko w fazie rozmów, lecz zdecydowanie przełożyły się już na praktyczne procesy wewnątrz firm.
Czytaj więcej »Sukcesorka międzynarodowego biznesu rodzinnego wybiera „bycie na swoim”
Julia Kostrzewska – Magdańska ponad 10 lat rozwijała rodzinny biznes ceramiki architektonicznej. Nadszedł jednak czas, kiedy postanowiła otworzyć własny biznes: wspólnie z rodziną przeprowadziła się pod Warszawę i znalazła sposób na biznes, który jest jednocześnie jej pasją. W Warszawie przy ulicy Mokotowskiej 54 otworzyła pierwszy butik marki Pretty Ballerinas w …
Czytaj więcej »Następca tronu czy sukcesor biznesu. Czy kolejność narodzin wpływa predyspozycje do roli sukcesora w firmie rodzinnej?
Przed firmami rodzinnymi stoją trzy najważniejsze wyzwania: sukcesja, sukcesja i sukcesja… W badaniu Kody Wartości ponad 80% właścicieli firm rodzinnych deklarowało chęć oddania rodzinnego biznesu w ręce dzieci. Badanie GUESSS z kolei pokazało, że znacząca większość rodziców prowadzących firmy rodzinne w Polsce posiada więcej niż jedno dziecko. Jeżeli myślimy o …
Czytaj więcej »Inteligencja emocjonalna – harmonia w relacjach i autorytet sukcesora
Wspólne rodzinne przedsięwzięcia, wspólne wakacje, święta i uroczystości – to doskonałe okazje, aby sprawdzić i kształtować w praktyce umiejętności związane z inteligencją emocjonalną i społeczną. Wszystkie te wydarzenia mogą być czasem radości, wzajemnego zrozumienia i porozumienia oraz czasem współdziałania wszystkich członków rodziny. Nabywanie umiejętności emocjonalnych zaczyna się w domu, we …
Czytaj więcej »KOMPAS SUKCESORA – KOMPETENCJE LIDERA
Czy kiedykolwiek zadałeś sobie pytanie, co chciałbyś w życiu robić, gdyby nic Cię nie ograniczało? Gdybyś nie miał zobowiązań, gdybyś nie przejmował się zdaniem innych, gdybyś… nie szukał wymówek? Co powinieneś robić w swoim życiu zawodowym, by być dumnym i szczęśliwym? Jesteś pokoleniem NextG, kolejnym pokoleniem firm rodzinnych, które MA …
Czytaj więcej »Sukcesorzy nie rodzą się liderami – muszą nauczyć się przywództwa
Jak powiedział John F. Kennedy: „Przywództwo i uczenie się są sobie niezbędne”. Nie wystarczy więc urodzić się w rodzinie przedsiębiorców, by wiedzieć, jak poprowadzić przekazaną przez rodziców firmę. Aby móc odważnie wyznaczać strategię po zakończeniu procesu sukcesji, ciesząc się przy tym akceptacją oraz zaufaniem zespołów budujących przedsiębiorstwo, trzeba wcześniej zdobyć …
Czytaj więcej »