Strona domowa / Akademia Sukcesora / Dlaczego biznes rodzinny potrzebuje millenialsów?

Dlaczego biznes rodzinny potrzebuje millenialsów?

Na wielu prelekcjach słyszałam zdanie:  “Firmę rodzinną pożyczamy od naszych dzieci”. Myśl ta zmusza do refleksji. Kim są te dzieci, jakim są pokoleniem? A jakim pokoleniem są obecni założyciele lub właściciele firm rodzinnych?

Jedno jest pewne musimy uczyć kolejne pokolenia, ale także uczyć się od nich. Millenialsi są przyszłością biznesu w Polsce. Z danych przeprowadzonych przez Odyseja Public Relations, we współpracy z Mobile Institute i Mexad wynika, że polscy millenialsi to ponad 11 milionów konsumentów, którzy stanowią ogromny potencjał biznesowy, z czego 5 mln to osoby, które zaliczamy w Polsce już do generacji Y.

Deloitte Global Millennial Survey z 2020 roku oraz badanie Guidant Financial i LendingClub z 2019 wykazują, że millenialsi wykazują szczególną determinację i kreślą własną wizję budowania lepszej przyszłości. To pokolenie jest  zdeterminowane i  bardziej optymistycznie nastawione w kierunku  zmian, innowacji i przedsiębiorczości.  Są także częstymi użytkownikami nowości w oprogramowaniu, aplikacjach technicznych, pracy w chmurze, które coraz częściej są używane do zarządzania firmą rodzinną. Obecni liderzy muszą dostrzec te cechy i wspierać ich rozwój oparty o świadome przywództwo.

Umiejętność dobrej komunikacji i budowania zaufania  jest prawdopodobnie jedną z najważniejszych trudności podczas zmiany przywództwa. Nestorzy w firmach rodzinnych stają w obliczu budowania zaufania i pokładania wiary w możliwości swojego następcy. Przyglądają się oni, czy kolejne pokolenie rozumie biznes, jego liczne niuanse, a także czy  rzeczywiście pragnie w przyszłości przejąć firmę i wziąć odpowiedzialność za zatrudnionych tam ludzi. Ocenie podlega także kwestia czy kolejne pokolenie potrzebuje dalszego rozwoju i czy może rozwinąć się samo?

Z badań Instytut Biznesu Rodzinnego wynika, że jedynie 8% dzieci deklaruje swoje zainteresowanie sukcesją, tylko 30% firm rodzinnych przetrwa sukcesję, ale 21% właścicieli nigdy nie poruszyło tego tematu. Ponadto w programie managerskim Akademia Sukcesora skierowanym do NextG wzięło udział dotychczas 80 sukcesorów, z których 90% nadal jest związanych z firmą rodzinną.  Wyniki te pokazują, że młodych można profesjonalnie przygotować do przejęcia biznesu, a ich rodziców oswoić z tą myślą.

Podsumowując, biznes rodzinny potrzebuje millenialsów – pokolenie to może wnieść sporo dobrego w biznes, a wspólnie tworzona międzygeneracyjna wiedza będzie już tylko wisienką na torcie. Ale, zanim to nastąpi… wszyscy muszą zaufać liderowi nowej generacji i dostosować się do nowego stylu przywództwa i zarządzania. Obecny właściciel musi nauczyć się “odpuszczać” i przekazywać wartości, wiedzę, władzę a później własność następcy.

 

Źródła:

  1. https://www.ibrpolska.pl/kategorie-baza-wiedzy/raporty/
  2. https://akademiasukcesora.pl/
  3. https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/human-capital/articles/raport-millenialsi-2020.html
  4. https://brief.pl/milenials_cechy_pokolenia_y/
  5. https://www.guidantfinancial.com/learning-center/infographics/2019-millennials-in-business-trends/

 

Nadchodzące wydarzenia:

Webinar: Od sukcesora do lidera, czyli profesjonalizacja rodzinnego biznesu – Drzwi otwarte Akademii Sukcesora

Wtorek, 29 Listopada 2022

Godz: 18:00

Rejestracja:  tutaj

O Dagmara Krakowka

Dagmara Krakowka
Posiada wieloletnie doświadczenie zarówno w obszarze marketingowym, dziennikarskim jak i komunikacyjnym. Pracowała m.in. dla międzynarodowej korporacji oraz polskich przedsiębiorców. W zespole Instytutu Biznesu Rodzinnego prowadzi bieżącą komunikację na stronach projektowych, eventowych, na profilach social media, opiekuje się projektami wizerunkowymi i prowadzi biuro prasowe.

Zobacz również

5W, czyli niezbędne aspekty dobrej sukcesji

Sukcesja jest obecnie jednym z największych wyzwań przed jakimi stoją firmy rodzinne w Polsce, gdyż …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.