Strona domowa / Bez kategorii / Świetlana przyszłość biznesu rodzinnego po zmianie pokoleniowej?

Świetlana przyszłość biznesu rodzinnego po zmianie pokoleniowej?

Problem współpracy i zmiany pokoleniowej jest głównym wyróżnikiem wyznaczającym specyfikę biznesu rodzinnego w dłuższej perspektywie. W korporacji dobiera się osoby do stanowisk i wymienia je w zależności od potrzeb. W biznesie rodzinnym struktura i zarządzanie są zwykle dostosowywane do aktualnych możliwości członków rodziny. Jakie wyzwania stoją przed biznesami rodzinnymi? Czego można się spodziewać będąc sukcesorem w tak dynamicznie zmieniającym się otoczeniu makroekonomicznym? O zagadnieniach związanych z przyszłością biznesu rodzinnego rozmawiali podczas Forum Inteligentnego Rozwoju nasi eksperci Szymon Trzebiatowski oraz Katarzyna Barcińska wraz z panelistami: Grzegorzem Wróblem – Dyrektorem Zarządzającym w firmie rodzinnej Blachotrapez, Pawłem Jareckim – Dyrektorem Zarządzającym ds. Relacji z Konsumentami w firmie rodzinnej KROSS, Prezesem Eurokreator – Rafałem Kunaszykiem oraz Rektorem Wyższej Szkoły Humanitas – prof. ucz. dr hab. Michałem Kaczmarczykiem.

Forum Inteligentnego Rozwoju to unikalny kongres przyszłości. Jego 7 edycja to miejsce spotkań różnorodnych polskich środowisk: naukowo-badawczego i biznesu. Patrząc na polski biznes, polskie innowacje i polskich przedsiębiorców w kontekście przyszłości należy zauważyć dwa istotne fakty. Pierwszym jest znaczenie biznesu rodzinnego w Polsce: z badań przeprowadzonych przez Instytut Biznesu Rodzinnego oraz Główny Urząd Statystyczny wynika, że firmy rodzinne tworzą 18% polskiego PKB, czyli co piąta wypracowana w naszym kraju złotówka jest wynikiem właśnie ich pracy. Drugim faktem jest wyzwanie, przed którym stoi biznes rodzinny. W najbliższych latach ok. 57% polskich firm rodzinnych będzie przechodziło sukcesję, jednak zaledwie 8% sukcesorów chce przejąć w przyszłości rodzinny biznes.

Zatem sukces zmiany pokoleniowej w firmach rodzinnych staje się wyznacznikiem ich przyszłości i trwania na pokolenia. Biznes, rodzina i trwanie – jaki jest przepis na udaną sukcesję? Jaką rolę w tym niezwykłym wyzwaniu może pełnić dobry menadżer zewnętrzny, jakość wykształcenia i decyzje właścicieli? Wokół tych tematów skoncentrowała się dyskusja panelowa pt. „Przyszłość biznesu rodzinnego po zmianie pokoleniowej”.

Grzegorz Wróbel podzielił się swoją niezwykłą historią współpracy z tym wiodącym na rynku polskim producentem pokryć dachowych i elewacyjnych. Po raz pierwszy w funkcji dyrektora zarządzającego pracował z założycielem firmy, a po kilku latach został ponownie zaproszony do współpracy przez sukcesorkę i nowego prezesa. Zmiana, która się dokonała w firmie skłania Grzegorza Wróbla
do stwierdzenia, że „za pierwszym razem firma miała męską twarz, podczas gdy obecnie nosi twarz kobiety” i nie tylko dlatego, że kobieta przejęła stery. Obecni na panelu słuchacze dowiedzieli się również, w czym tkwią podstawowe różnice między firmą nierodzinną a rodzinną. Mowa tu o sprawności i szybkości decyzyjnej, innym rozumieniu odpowiedzialności oraz obecnych i odczuwalnych na co dzień wartościach właścicieli.

Paweł Jarecki z KROSS przyznał, że o rowerach musiał się sporo nauczyć. Jest świetnym specjalistą
od rynku konsumenckiego i ta kompetencja połączyła go z producentem najbardziej rozpoznawalnej polskiej marki rowerów z Przasnysza. Podkreślał bardzo wyraźnie, że nie czuje się menadżerem wynajętym, lecz zaproszonym do współpracy z rodziną biznesową, w skład której wchodzą wszyscy pracownicy, dostawcy i klienci. Z ogromnym zaangażowaniem zwrócił się do wszystkich menadżerów zastanawiających się, czy połączyć swoje losy z firmami rodzinnymi, aby dokonywali właśnie takich wyborów. Argumenty były takie same, co u przedmówcy: decyzyjność, odpowiedzialność i wartości rodziny biznesowej.

Kolejny panelista Michał Kaczmarczyk zapytany został o to, czy jego zdaniem firmy rodzinne potrzebują specjalnego typu menadżerów. Rektor Wyższej Szkoły Humanitas w Sosnowcu, nawiązując do wybrzmiałych wcześniej różnic między firmami nierodzinnymi a rodzinnymi, zdecydowanie potwierdził, że inny sposób zarządzania oparty o zaufanie i wartości wymaga innego profilu menadżerów. Profilu, którego nie można się nauczyć w oparciu o teorię ekonomii czy zarządzania. Jako idealna forma kształcenia jawi się praktyczna edukacja na studiach MBA, których pionierską edycję dedykowaną dla biznesu rodzinnego – Wyższa Szkoła Humanitas uruchamia w tym roku.

Katarzyna Barcińska podkreślała inność pierwiastka rodzinnego na przykładzie niepublicznej uczelni – Uniwersytetu SWPS w Poznaniu, w której pełni funkcje menadżerskie. Założyciel pełniąc rolę porównywalną do roli rady nadzorczej w spółce handlowej, angażuje się w kreowanie strategii i nie stroni od kontaktu z operacyjnymi menadżerami. Katarzyna Barcińska ponadto wymieniła czynniki powodzenia w trudnym procesie sukcesji. Przytoczyła wyniki badań Instytutu, określające długość trwania zakończonego sukcesem procesu sukcesyjnego na czas 7-10 lat. Dodatkowo podkreśliła, że badania szwajcarskiego Uniwersytetu w St. Gallen wskazują, iż zmiany pokoleniowe dokonywane
przy zachowaniu harmonii rodzinnej o 30% zwiększają szansę na pozytywną kontynuację biznesu.

Ostatni gość dyskusji – Rafał Kunaszyk, prezes firmy rodzinnej Eurokreator – działającej w obszarze edukacji i innowacji, odniósł się do wpływu rodziców-właścicieli na przyszłe decyzje dzieci. Podkreślił rolę wolnej woli potomków w kontekście biznesowej sukcesji lub wyboru innych dróg rozwoju zawodowego. Z drugiej strony na niektóre przyszłe wybory można mieć wpływ, wprowadzając młodych ludzi do firmy rodzinnej, przekazując im stopniowo coraz to ambitniejsze zadania i ucząc ich tym samym odpowiedzialności. Kompetencje i doświadczenie u młodych, szukających swojej tożsamości sukcesorów, można też rozwijać wypuszczając dzieci z gniazda. Mocno wybrzmiała rola świadomości nestora w kreowaniu przyszłości dzieci w oparciu o swobodę wyboru, ale też przywiązanie
do rodzinnych wartości.

Szymon Trzebiatowski podsumował tę ciekawą merytorycznie debatę podkreślając, jak ważną rolę
dla dużej części polskiej przedsiębiorczości odgrywają oparte na wzajemnym szacunku, zdrowe i dojrzałe relacje rodzinne między nestorami a sukcesorami. Z drugiej strony, nawet w przypadku udanej sukcesji wewnętrznej w obrębie rodziny rosnący biznes wymaga w dzisiejszych czasach większej liczby osób chcących i potrafiących przejąć odpowiedzialność oraz skutecznie realizować założone cele, angażując do tego swoich pracowników. Menadżer zewnętrzny powinien widzieć szanse swojego rozwoju zawodowego także, albo wręcz właśnie w biznesie rodzinnym. Natomiast do edukacji nowoczesnych liderów z zewnątrz i wewnątrz organizacji rodzinnych, należy korzystać z dedykowanych i szytych na miarę narzędzi.

Galeria zdjęć:

Forum Inteligentnego Rozwoju: https://irforum.pl/
MBA Wyższa Szkoła Humanites: https://www.humanitas.edu.pl/master_of_business_administration

O Szymon Trzebiatowski

Szymon Trzebiatowski
Finansista z wykształcenia, wieloletni praktyk controllingu i manager. Przez prawie 25 lat związany z największym prywatnym pracodawcą w Poznaniu i Wielkopolsce, Firmą Volkswagen Poznań sp. z o.o., w tym przez 8 lat w funkcji członka zarządu ds. finansowych, organizacji i IT (ponad 10 tys. pracowników, 12 mld zł inwestycji od 1993 roku, 18 mld zł obrotu rocznie). Lider wielu innowacyjnych projektów w zakresie przyszłościowych rozwiązań mobilności oraz nowych metod pracy dających satysfakcję pracownikom i wysoce efektywne rozwiązania organizacji. Zwolennik łączenia tradycyjnych rozwiązań organizacyjnych z kreatywnością design thinking, sprawnością metod zwinnych, czy skutecznością scruma poza IT. Mentor talentów, coach dla przyszłych managerów. Mentor finansowy w indywidualnym programie akceleracyjnym dedykowanym polskim startupom technologicznym. Ekspert Instytutu Biznesu Rodzinnego, doradca Biznesu.

Zobacz również

Dobry ład biznesu rodzinnego jako istotny czynnik sukcesu przedsiębiorstw rodzinnych

Aby osiągnąć trwały sukces przedsiębiorstwa rodzinne potrzebują ładu biznesu rodzinnego [governance], tzn. jasnych celów, wartości …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.