Bibliografia
4 Generations – Inspiracje dla rodzin biznesowych 2024/2025
Rozdział 1.
- Lewandowska A., May P., Stawka większa niż biznes. Droga rozwoju firmy rodzinnej i rodziny biznesowej, Warszawa 2019.
- Lewandowska A., Diament Sukcesyjny, Poznań 2020.
- Leach P., Firmy Rodzinne. Wszystko co istotne. Warszawa 2017.
Rozdział 2.
- Baus K. (2016), Die Familienstrategie – Wie Familien ihr Unternehmen über Generationen sichern, Springer Gabler Verlag. Heidelberg
- Berrone P., Cruz C., Gómez-Mejia L.R. (2012), Socio-Emotional Wealth in Family Firms: Theoretical Dimensions, Assessment Approaches, and Agenda for Future Research, „Family Business Review”, 25.
- Blanchard K. (2019) Przywództwo wyższego stopnia. Blanchard o przywództwie i tworzeniu efektywnych organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- Carlock R.S., Ward J.L. (2010), When Family Business Are Best: The Parallel Planning Process for Family Harmony and Business Success, Palgrave MacMillan, New York.
- Czakon W. (2017), Tworzenie teorii w naukach o zarządzaniu, w: A. Sopińska, P. Wachowiak (red.), Wyzwania współczesnego zarządzania strategicznego, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
- Gómez-Mejía L.R., Makri M., Kintana, M.L. (2010), Diversification Decisions in Family – Controlled Firms, „Journal of Management Studies”, 47.
- Jeżak J. (red.) (2014), Przedsiębiorstwa rodzinne w Polsce. Znaczenie ekonomiczne oraz strategiczne problemy rozwoju, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
- Klimek J. (2017), Strategia MSP. Przedsiębiorczość – konkurencyjność – rozwój, Wydawnictwo Ementon, Warszawa.
- Lewandowska A., Andrzejczak P., Stradomski M. (2017), Narodziny firmy rodzinnej. Jak mądrze zaplanować sukcesję i przekazać biznes następcom, Wydawnictwo Instytut Biznesu Rodzinnego, Poznań.
- Lewandowska A., Lipiec J. (2015), Konstytucje firm rodzinnych. W kierunku długowieczności, Wolters Kluwer, Warszawa.
- May P. (2012), Erfolgsmodell Familienunternehmen. Das Strategie-Buch, Murmann, Hamburg
- May P., Lewandowska A. (2014), Stawka większa niż biznes. Strategie rozwoju firm rodzinnych, Wolters Kluwer, Warszawa.
- Safin K., Pluta J., Pabjan B. (2014), Strategie sukcesyjne polskich przedsiębiorstw rodzinnych, Difin, Warszawa.
- Ward L. (2008), Introduction, w: J. Tàpies, J.L. Ward (red.) (2008), Family values and value creation. The fostering of enduring values within family-owned businesses, Palgrave Macmillan, Hampshire.
- Ward J.L., Aronoff C.E. (2011), Family business governance: Maximizing family and business potential, New York, Palgrave MacMillan.
Rozdział 4
- Bill Gates, Jak ocalić świat od katastrofy klimatycznej, Wydawnictwo Agora, 2021
- Nabil Ahmed, Alex Maitland, Max Lawson, and Anjela Taneja Rebecca Riddell, Inequality Inc. How corporate power divides our world and the need for a new era
of public action. Oxford: Oxfam International, 2024. - UN News, World wasting 20% of food while 783 million people experience hunger, 03/2024. Dostęp: https://news.un.org/en/story/2024/03/1148036.
- Nauka o klimacie, Światowa Organizacja Meteorologiczna: 2023 najcieplejszym rokiem w historii pomiarów, 01/2024. Dostęp: https://naukaoklimacie.pl/aktualnosci/swiatowa-organizacja-meteorologiczna-2023-najcieplejszym-rokiem-w-historii-pomiarow.
- Gazeta Wyborcza Kraków, Takim syfem nie oddychaliśmy już dawno. Kraków drugim najbardziej zanieczyszczonym miastem świata, 12/2023. Dostęp: https://krakow.wyborcza.pl/krakow/7,44425,30476494,takim-syfem-nie-oddychalismy-juz-dawno-krakow-drugim-najbardziej.html.
- Stockholm International Peace Research Institute (SIPRI), Global Military Expenditure Reaches New High of $2.44 Trillion in 2023, 04/2024. Dostęp: https://www.sipri.org/media/press-release/2024/global-military-spending-surges-amid-war-rising-tensions-and-insecurity.
- Bolesław Rok, RES. Centre for Reimagining Sustainability in Management and Finance, co-Director Wykład na temat zrównoważonego rozwoju: Zrównoważona Firma. Czym jest? Kim jest? Wykład został wygłoszony podczas Dni Otwartych
ze Zrównoważonym Rozwojem Werner Kenkel, 25.04.2024, Krzycko Wielkie. - Climate Change Widespread, Rapid, and Intensifying – IPCC,” Intergovernmental Panel on Climate Change, press release, 2021. Dostęp: https://www.ipcc.ch/2021/08/09/ar6-wg1-2021-press-release/.
- Chi Xu, Future of the human climate niche, Proceedings of the National Academy of Sciences, 2020. Dostęp: https://www.pnas.org/content/117/21/11350.
- Wim Thiery i in., Intergenerational Inequities in Exposure to Climate Extremes, Science, 2021. Dostęp: https://www.science.org/doi/10.1126/science.abi7339.
- Klaus Schwab, Why we need the Davos Manifesto for a better kind
of capitalism, World Economic Forum, 2 grudnia 2019. Dostęp: https://www.weforum.org/agenda/2019/12/why-we-need-the-davos-manifesto-for-better-kind-of-capitalism/. - Klaus Schwab, Davos Manifesto 2020: The Universal Purpose of a Company
in the Fourth Industrial Revolution, World Economic Forum, 1 grudnia 2019. Dostęp: https://www.weforum.org/agenda/2019/12/davos-manifesto-2020-the-universal-purpose-of-a-company-in-the-fourth-industrial-revolution/. - Gunnar Friede, Timo Busch, Alexander Bassen, ESG and Financial Performance: Aggregated Evidence from More than 2000 Empirical Studies, Journal of Sustainable Finance & Investment, Volume 5, Issue 4, p. 210-233, 2015, DOI: 10.1080/20430795.2015.1118917, 2015. Dostęp: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2699610
- Douglas Beal, Robert Eccles, Gerry Hansell, Rich Lesser, Shalini Unnikrishnan, Wendy Woods, and David Young, Total Societal Impact: A New Lens for Strategy, Boston Consulting Group, 2017. Dostęp: https://www.bcg.com/publications/2017/total-societal-impact-new-lens-strategy.
- BCG Bright House: Business and Organizational Purpose. Dostęp: https://www.bcg.com/capabilities/business-organizational-purpose/overview
- Bolesław Rok, RES. Centre for Reimagining Sustainability in Management and Finance, co-Director. Wykład na temat zrównoważonego rozwoju: Zrównoważona Firma. Czym jest? Kim jest? Wykład został wygłoszony podczas Dni Otwartych
ze Zrównoważonym Rozwojem Werner Kenkel, 25.04.2024, Krzycko Wielkie. - UN News: The world is in a period of great transition, United Nations News,
17 stycznia 2013. Dostęp: https://news.un.org/en/story/2013/01/430122.
Rozdział 5
- Duran P., Kammerlander N., van Essen M., Zellweger T. Doing More with Less: Innovation Input and Output in Family Firms. Academy of Management Journal, 2016, 59 (4), 1224-1264 p. hal-02276703).
- OECD, Eurostat. (2018). Oslo Manual 2018: Guidelines for Collecting, Reporting and Using Data on Innovation. Paris—Luxembourg: OECD Publishing—Eurostat
- F. Drucker, Innowacja i przedsiębiorczość: praktyka i zasady, PWE, Warszawa 1992, s. 29.
- Reeves M., Fuller J., Maszyna Kreatywności. Jak dzięki wyobraźni tworzyć nowe idee i rozwijać firmę, MT BIZNES, Warszawa 2023.
Rozdział 6
- Bain & Company (2020). „Gen Z: How to Engage the Next Generation of Consumers.” Bain & Company. https://www.bain.com/insights/gen-z-how-to-engage-the-next-generation-of-consumers/
- Business Insider (2021). „The Generation Gap in the Workplace: How to Bridge the Divide.” Business Insider. https://www.businessinsider.com/generation-gap-in-the-workplace-2021-2
- Deloitte (2019). „Global Millennial Survey 2019.” Deloitte. https://www2.deloitte.com/global/en/pages/about-deloitte/articles/millennialsurvey.html
- Ernst & Young (2018). „How Generational Differences Impact Organizations.” EY. https://www.ey.com/en_gl/people/how-generational-differences-impact-organizations
- Family Business Review (2015). „Succession in Family Business: Exploring the Effects of Demographic Factors on Offspring Intentions to Join and Take Over the Business.” Family Business Review, 28(1), 56-67. DOI: 10.1177/0894486513490798
- Harvard Business Review (2020). „What Do Gen Z Employees Want?” Harvard Business Review. Dostępne na: https://hbr.org/2020/02/what-do-gen-z-employees-want
- KPMG (2018). „Family Business: Generation to Generation.” KPMG. https://home.kpmg/xx/en/home/insights/2018/01/family-business-generation-to-generation.html
- Lewandowska, A., Hadryś-Nowak, A. (2012). Wybrane aspekty psychologiczne w procesie sukcesji polskich przedsiębiorstw rodzinnych, Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 13 (7), 43-57.
- Lewandowska, A., Lipiec, J. (2015). Konstytucje firm rodzinnych: w kierunku długo-wieczności. Warszawa: Oficyna a Wolters Kluwer business.
- McKinsey & Company (2016). „The Power of Parity: Advancing Women’s Equality in the United States.” McKinsey Global Institute. https://www.mckinsey.com/featured-insights/gender-equality/the-power-of-parity-advancing-womens-equality-in-the-united-states
- Pew Research Center (2020). „Millennials, Gen Z and the Future of Work.” Pew Research Center. https://www.pewresearch.org/fact-tank/2020/05/27/millennials-gen-z-and-the-future-of-work/
- PwC (2017). „The Family Business Agenda.” https://www.pwc.com/gx/en/services/family-business.html
- Safin, K. (2007). Przedsiębiorstwa rodzinne, istota i zachowania strategiczne. Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej.
- Safin, K. (2010). Pojęcie przedsiębiorstwo rodzinne – teoretyczne dylematy i praktyczne konsekwencje, Problemy zarządzania. Warszawa: Wydawnictwo Wydziału Zarządzania UW, 8 (4), 29-41.
- Sułkowski, Ł., Marjański, A. (2009). Firmy rodzinne. Warszawa: Poltext.
- (Sułkowski, Marjański 2009; Safin 2007; 2010; Surdej, Wach 2010, Więcek-Janka, 2010; 2012; 2013a; 2013b; 2017; 2018; 2019; Lewandowska, Hadryś-Nowak 2012; Lewandowska, Lipiec, 2015)
- Surdej, A., Wach, K. (2010). Przedsiębiorstwo rodzinne wobec wyzwań sukcesji. Warzszawa: Wydawnictwo Difin.
- Więcek-Janka, E. (2010). Mikroprzedsiębiorstwa rodzinne w Wielkopolsce (2008-2010), Problemy Zarządzania, 8(4) /30, 107-130.
- Więcek-Janka, E. (2012). Interferencja obszarów firmy i rodziny w mikroprzedsiębiorstwach rodzinnych (analiza przypadków). Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 13 (7), 57-75.
- Więcek-Janka, E. (2013a). Wiodące wartości w zarządzaniu przedsiębiorstwami rodzinnymi. Poznań: Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej.
- Więcek-Janka, E. (2013b). Conflicts and crises in a family enterprise – a model approach, Development of small and medium-sized enterprises – an international perspective, Studia and Monographs, Łódź-Sinaloa, 161-175.
- Więcek-Janka, E. (2017). Wykorzystanie Cluster of Grey Incidence w opracowaniu modelu celów sukcesorów polskich przedsiębiorstw rodzinnych. A. Szypulak, W. Michalczyk (eds.), PN 499 Nauki ekonomiczne w XXI wieku – wyzwania, dylematy, perspektywy. Ekonomia, finanse, nauki o zarządzaniu, 321-329.
- Więcek-Janka, E. (2018). Dlaczego w Polsce tak rzadko sukcesje w firmach rodzinnych przebiegają pomyślnie. Rzecz o pokoleniach BB, X, Y, Z. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 19 (7/1), 23-41.
- Więcek-Janka, E. (2019). Zarządzanie konfliktami w przedsiębiorstwach rodzinnych. Pojęcia modele, narzędzia. Poznań: Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej.