Strona domowa / Bez kategorii / 4 GENERATIONS – INSPIRACJE DLA RODZIN BIZNESOWYCH 2024/2025

4 GENERATIONS – INSPIRACJE DLA RODZIN BIZNESOWYCH 2024/2025

Bibliografia

4 Generations – Inspiracje dla rodzin biznesowych 2024/2025

Rozdział 1.

  1. Lewandowska A., May P., Stawka większa niż biznes. Droga rozwoju firmy rodzinnej i rodziny biznesowej, Warszawa 2019.
  2. Lewandowska A., Diament Sukcesyjny, Poznań 2020.
  3. Leach P., Firmy Rodzinne. Wszystko co istotne. Warszawa 2017.

Rozdział 2.

  1. Baus K. (2016), Die Familienstrategie – Wie Familien ihr Unternehmen über Generationen sichern, Springer Gabler Verlag. Heidelberg
  2. Berrone P., Cruz C., Gómez-Mejia L.R. (2012), Socio-Emotional Wealth in Family Firms: Theoretical Dimensions, Assessment Approaches, and Agenda for Future Research, „Family Business Review”, 25.
  3. Blanchard K. (2019) Przywództwo wyższego stopnia. Blanchard o przywództwie i tworzeniu efektywnych organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  4. Carlock R.S., Ward J.L. (2010), When Family Business Are Best: The Parallel Planning Process for Family Harmony and Business Success, Palgrave MacMillan, New York.
  5. Czakon W. (2017), Tworzenie teorii w naukach o zarządzaniu, w: A. Sopińska, P. Wachowiak (red.), Wyzwania współczesnego zarządzania strategicznego, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
  6. Gómez-Mejía L.R., Makri M., Kintana, M.L. (2010), Diversification Decisions in Family – Controlled Firms, „Journal of Management Studies”, 47.
  7. Jeżak J. (red.) (2014), Przedsiębiorstwa rodzinne w Polsce. Znaczenie ekonomiczne oraz strategiczne problemy rozwoju, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  8. Klimek J. (2017), Strategia MSP. Przedsiębiorczość – konkurencyjność – rozwój, Wydawnictwo Ementon, Warszawa.
  9. Lewandowska A., Andrzejczak P., Stradomski M. (2017), Narodziny firmy rodzinnej. Jak mądrze zaplanować sukcesję i przekazać biznes następcom, Wydawnictwo Instytut Biznesu Rodzinnego, Poznań.
  10. Lewandowska A., Lipiec J. (2015), Konstytucje firm rodzinnych. W kierunku długowieczności, Wolters Kluwer, Warszawa.
  11. May P. (2012), Erfolgsmodell Familienunternehmen. Das Strategie-Buch, Murmann, Hamburg
  12. May P., Lewandowska A. (2014), Stawka większa niż biznes. Strategie rozwoju firm rodzinnych, Wolters Kluwer, Warszawa.
  13. Safin K., Pluta J., Pabjan B. (2014), Strategie sukcesyjne polskich przedsiębiorstw rodzinnych, Difin, Warszawa.
  14. Ward L. (2008), Introduction, w: J. Tàpies, J.L. Ward (red.) (2008), Family values and value creation. The fostering of enduring values within family-owned businesses, Palgrave Macmillan, Hampshire.
  15. Ward J.L., Aronoff C.E. (2011), Family business governance: Maximizing family and business potential, New York, Palgrave MacMillan.

Rozdział 4

  1. Bill Gates, Jak ocalić świat od katastrofy klimatycznej, Wydawnictwo Agora, 2021
  2. Nabil Ahmed, Alex Maitland, Max Lawson, and Anjela Taneja Rebecca Riddell, Inequality Inc. How corporate power divides our world and the need for a new era
    of public action. Oxford: Oxfam International, 2024.
  3. UN News, World wasting 20% of food while 783 million people experience hunger, 03/2024. Dostęp: https://news.un.org/en/story/2024/03/1148036.
  4. Nauka o klimacie, Światowa Organizacja Meteorologiczna: 2023 najcieplejszym rokiem w historii pomiarów, 01/2024. Dostęp: https://naukaoklimacie.pl/aktualnosci/swiatowa-organizacja-meteorologiczna-2023-najcieplejszym-rokiem-w-historii-pomiarow.
  5. Gazeta Wyborcza Kraków, Takim syfem nie oddychaliśmy już dawno. Kraków drugim najbardziej zanieczyszczonym miastem świata, 12/2023. Dostęp: https://krakow.wyborcza.pl/krakow/7,44425,30476494,takim-syfem-nie-oddychalismy-juz-dawno-krakow-drugim-najbardziej.html.
  6. Stockholm International Peace Research Institute (SIPRI), Global Military Expenditure Reaches New High of $2.44 Trillion in 2023, 04/2024. Dostęp: https://www.sipri.org/media/press-release/2024/global-military-spending-surges-amid-war-rising-tensions-and-insecurity.
  7. Bolesław Rok, RES. Centre for Reimagining Sustainability in Management and Finance, co-Director Wykład na temat zrównoważonego rozwoju: Zrównoważona Firma. Czym jest? Kim jest? Wykład został wygłoszony podczas Dni Otwartych
    ze Zrównoważonym Rozwojem Werner Kenkel, 25.04.2024, Krzycko Wielkie.
  8. Climate Change Widespread, Rapid, and Intensifying – IPCC,” Intergovernmental Panel on Climate Change, press release, 2021. Dostęp: https://www.ipcc.ch/2021/08/09/ar6-wg1-2021-press-release/.
  9. Chi Xu, Future of the human climate niche, Proceedings of the National Academy of Sciences, 2020. Dostęp: https://www.pnas.org/content/117/21/11350.
  10. Wim Thiery i in., Intergenerational Inequities in Exposure to Climate Extremes, Science, 2021. Dostęp: https://www.science.org/doi/10.1126/science.abi7339.
  11. Klaus Schwab, Why we need the Davos Manifesto for a better kind
    of capitalism, World Economic Forum, 2 grudnia 2019. Dostęp: https://www.weforum.org/agenda/2019/12/why-we-need-the-davos-manifesto-for-better-kind-of-capitalism/.
  12. Klaus Schwab, Davos Manifesto 2020: The Universal Purpose of a Company
    in the Fourth Industrial Revolution, World Economic Forum, 1 grudnia 2019. Dostęp: https://www.weforum.org/agenda/2019/12/davos-manifesto-2020-the-universal-purpose-of-a-company-in-the-fourth-industrial-revolution/.
  13. Gunnar Friede, Timo Busch, Alexander Bassen, ESG and Financial Performance: Aggregated Evidence from More than 2000 Empirical Studies, Journal of Sustainable Finance & Investment, Volume 5, Issue 4, p. 210-233, 2015, DOI: 10.1080/20430795.2015.1118917, 2015. Dostęp: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2699610
  14. Douglas Beal, Robert Eccles, Gerry Hansell, Rich Lesser, Shalini Unnikrishnan, Wendy Woods, and David Young, Total Societal Impact: A New Lens for Strategy, Boston Consulting Group, 2017. Dostęp: https://www.bcg.com/publications/2017/total-societal-impact-new-lens-strategy.
  15. BCG Bright House: Business and Organizational Purpose. Dostęp: https://www.bcg.com/capabilities/business-organizational-purpose/overview
  16. Bolesław Rok, RES. Centre for Reimagining Sustainability in Management and Finance, co-Director. Wykład na temat zrównoważonego rozwoju: Zrównoważona Firma. Czym jest? Kim jest? Wykład został wygłoszony podczas Dni Otwartych
    ze Zrównoważonym Rozwojem Werner Kenkel, 25.04.2024, Krzycko Wielkie.
  17. UN News: The world is in a period of great transition, United Nations News,
    17 stycznia 2013. Dostęp: https://news.un.org/en/story/2013/01/430122.

Rozdział 5

  1. Duran P., Kammerlander N., van Essen M., Zellweger T. Doing More with Less: Innovation Input and Output in Family Firms. Academy of Management Journal, 2016, 59 (4), 1224-1264 p. hal-02276703).
  2. OECD, Eurostat. (2018). Oslo Manual 2018: Guidelines for Collecting, Reporting and Using Data on Innovation. Paris—Luxembourg: OECD Publishing—Eurostat
  3. F. Drucker, Innowacja i przedsiębiorczość: praktyka i zasady, PWE, Warszawa 1992, s. 29.
  4. Reeves M., Fuller J., Maszyna Kreatywności. Jak dzięki wyobraźni tworzyć nowe idee i rozwijać firmę, MT BIZNES, Warszawa 2023.

Rozdział 6

  1. Bain & Company (2020). „Gen Z: How to Engage the Next Generation of Consumers.” Bain & Company. https://www.bain.com/insights/gen-z-how-to-engage-the-next-generation-of-consumers/
  2. Business Insider (2021). „The Generation Gap in the Workplace: How to Bridge the Divide.” Business Insider. https://www.businessinsider.com/generation-gap-in-the-workplace-2021-2
  3. Deloitte (2019). „Global Millennial Survey 2019.” Deloitte. https://www2.deloitte.com/global/en/pages/about-deloitte/articles/millennialsurvey.html
  4. Ernst & Young (2018). „How Generational Differences Impact Organizations.” EY. https://www.ey.com/en_gl/people/how-generational-differences-impact-organizations
  5. Family Business Review (2015). „Succession in Family Business: Exploring the Effects of Demographic Factors on Offspring Intentions to Join and Take Over the Business.” Family Business Review, 28(1), 56-67. DOI: 10.1177/0894486513490798
  6. Harvard Business Review (2020). „What Do Gen Z Employees Want?” Harvard Business Review. Dostępne na: https://hbr.org/2020/02/what-do-gen-z-employees-want
  7. KPMG (2018). „Family Business: Generation to Generation.” KPMG. https://home.kpmg/xx/en/home/insights/2018/01/family-business-generation-to-generation.html
  8. Lewandowska, A., Hadryś-Nowak, A. (2012). Wybrane aspekty psychologiczne w procesie sukcesji polskich przedsiębiorstw rodzinnych, Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 13 (7), 43-57.
  9. Lewandowska, A., Lipiec, J. (2015). Konstytucje firm rodzinnych: w kierunku długo-wieczności. Warszawa: Oficyna a Wolters Kluwer business.
  10. McKinsey & Company (2016). „The Power of Parity: Advancing Women’s Equality in the United States.” McKinsey Global Institute. https://www.mckinsey.com/featured-insights/gender-equality/the-power-of-parity-advancing-womens-equality-in-the-united-states
  11. Pew Research Center (2020). „Millennials, Gen Z and the Future of Work.” Pew Research Center. https://www.pewresearch.org/fact-tank/2020/05/27/millennials-gen-z-and-the-future-of-work/
  12. PwC (2017). „The Family Business Agenda.” https://www.pwc.com/gx/en/services/family-business.html
  13. Safin, K. (2007). Przedsiębiorstwa rodzinne, istota i zachowania strategiczne. Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej.
  14. Safin, K. (2010). Pojęcie przedsiębiorstwo rodzinne – teoretyczne dylematy i praktyczne konsekwencje, Problemy zarządzania. Warszawa: Wydawnictwo Wydziału Zarządzania UW, 8 (4), 29-41.
  15. Sułkowski, Ł., Marjański, A. (2009). Firmy rodzinne. Warszawa: Poltext.
  16. (Sułkowski, Marjański 2009; Safin 2007; 2010; Surdej, Wach 2010, Więcek-Janka, 2010; 2012; 2013a; 2013b; 2017; 2018; 2019; Lewandowska, Hadryś-Nowak 2012; Lewandowska, Lipiec, 2015)
  17. Surdej, A., Wach, K. (2010). Przedsiębiorstwo rodzinne wobec wyzwań sukcesji. Warzszawa: Wydawnictwo Difin.
  18. Więcek-Janka, E. (2010). Mikroprzedsiębiorstwa rodzinne w Wielkopolsce (2008-2010), Problemy Zarządzania, 8(4) /30, 107-130.
  19. Więcek-Janka, E. (2012). Interferencja obszarów firmy i rodziny w mikroprzedsiębiorstwach rodzinnych (analiza przypadków). Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 13 (7), 57-75.
  20. Więcek-Janka, E. (2013a). Wiodące wartości w zarządzaniu przedsiębiorstwami rodzinnymi. Poznań: Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej.
  21. Więcek-Janka, E. (2013b). Conflicts and crises in a family enterprise – a model approach, Development of small and medium-sized enterprises – an international perspective, Studia and Monographs, Łódź-Sinaloa, 161-175.
  22. Więcek-Janka, E. (2017). Wykorzystanie Cluster of Grey Incidence w opracowaniu modelu celów sukcesorów polskich przedsiębiorstw rodzinnych. A. Szypulak, W. Michalczyk (eds.), PN 499 Nauki ekonomiczne w XXI wieku – wyzwania, dylematy, perspektywy. Ekonomia, finanse, nauki o zarządzaniu, 321-329.
  23. Więcek-Janka, E. (2018). Dlaczego w Polsce tak rzadko sukcesje w firmach rodzinnych przebiegają pomyślnie. Rzecz o pokoleniach BB, X, Y, Z. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 19 (7/1), 23-41.
  24. Więcek-Janka, E. (2019). Zarządzanie konfliktami w przedsiębiorstwach rodzinnych. Pojęcia modele, narzędzia. Poznań: Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej.

 

O Agata Szymczak

Project Manager z kilkuletnim doświadczeniem dziennikarskim, redaktorskim i wydawniczym. Ukończyła studia dziennikarskie na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu. Autorka artykułów i wywiadów, redaktor wydań magazynów specjalistycznych.

Zobacz również

2024_07_31_4 GENERATIONS_Kongres_LinkedIn

Nie tylko sukcesja wyzwaniem polskich rodzin biznesowych – Kongres 4 GENERATIONS

– Mówi się, że firmy rodzinne mają trzy największe wyzwania: to sukcesja, sukcesja i… sukcesja. …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.