Strona domowa / Biznes / Zarządzanie / Trzy wyzwania stojące przed młodym pokoleniem właścicieli firm rodzinnych

Trzy wyzwania stojące przed młodym pokoleniem właścicieli firm rodzinnych

Jednym z najtrudniejszych wyzwań, przed którymi stoją obecnie firmy rodzinne, jest przekazanie pałeczki i władzy następnemu pokoleniu. Co ciekawe, pomimo tego, że jest to problem od lat związany z działalnością wszystkich firm rodzinnych na całym świecie, właściciele firm rodzinnych mówią, że wyzwanie to kosztuje ich dziś znacznie więcej niż kiedykolwiek wcześniej.

Chociaż z pewnością można mówić o wielkich emocjach i oczekiwaniu, najnowsze badanie PwC „Wielkie oczekiwania: Kolejne pokolenie liderów biznesu rodzinnego” wykazało, że młode pokolenie aktywnie planuje przyszłość swoich firm, uwzględniając także plany rozwoju, strategię cyfrową oraz nowe produkty i usługi.

Wysoki poziom pewności siebie i gotowość do przywództwa firmy rodzinnej

Po dwóch latach od badania przeprowadzonego w 2014 roku, możemy zauważyć, że poziom pewności siebie młodego pokolenia w USA zdecydowanie wzrósł, a ich przygotowanie i gotowość do objęcia zarządczych pozycji jest większa, niż wcześniej. Może to wynikać z tendencji – 70% – do podejmowania przez młode pokolenie pracy poza rodzinnym przedsiębiorstwem i samodzielne zdobywanie przydatnego doświadczenia zawodowego. W rezultacie młodzi utalentowani sukcesorzy są wymagający podczas wyboru swojej przyszłej pozycji w przedsiębiorstwie rodzinnym, bo wiedzą już, że pragną pracy, która odpowiada ich talentom i zapewnia rozwój.

Innowacje z sentymentem do przeszłości 

Młode pokolenie sukcesorów często bada nowe pomysły, nowe rynki, nowe lokalizacje, a nawet podejmuje się wprowadzania nowych modeli biznesowych. Chociaż ich pewność siebie ciągle rośnie, sukcesorzy często czują także sentyment i pociąg do tego, co było w przeszłości. Pomimo tego, że czują nieodpartą chęć innowacji, 40% z nich przyznaje, że czuje także pewien poziom frustracji przy wdrażaniu i realizacji nowych pomysłów. Natomiast ponad połowa z nich jest zaniepokojona tym, ile czasu będą musieli w przyszłości spędzić na zarządzaniu rodziną właścicielską.

Istnieje wiele różnic pomiędzy pokoleniami – jednak to właśnie obszar cyfrowego świata jest największą luką pomiędzy nimi. Wielu młodych sukcesorów walczy z rodzicami i próbuje ich przekonać, jak ważna jest cyfryzacja firmy. Tylko 41% sukcesorów oceniło strategię firmy na przystosowaną do cyfrowego świata. Obecnie zauważyć można zmianę w podejściu do innowacji wśród pokolenia obecnych właścicieli firm rodzinnych. Nawet jeśli ciągle mają pewne zastrzeżenia do tego, jak i gdzie inwestować w cyfrowe rozwiązania, to i tak są już świadomi tego, że jest to niezbędny krok w kierunku nowej przyszłości. Krok, który może nie przyniesie zwrotu z inwestycji od razu, jednak z pewnością warto na to poczekać.

Ustalenie konkretnego planu sukcesji 

Proces sukcesji zawsze będzie emocjonalny, dlatego też, aby przejść przez niego efektywnie, niezbędne jest określenie solidnego planu oraz odpowiednich reguł i zasad. Motywujące jest obserwowanie firm rodzinnych przygotowujących się do procesu sukcesji i zarządzające nim znacznie bardziej efektywnie i sprawnie, niż wcześniej.

Oczywistym jest jednak, że proces sukcesji nadal jest jednym z głównych zmartwień młodego pokolenia liderów z firm rodzinnych w USA. Najczęściej sukcesorzy przejmują się, jak seniorzy przyjmą zmiany i wyzwania przyszłości. Okazuje się też, że aż 61% młodych liderów uważa, że dla obecnych właścicieli firm rodzinnych oddanie całkowitej władzy będzie bardzo trudne. Dlatego też to ogromnie ważne, aby pokolenie nestorów uświadomiło sobie, że przekazanie działalności młodemu pokoleniu będzie wyglądało inaczej, niż kiedy to oni przejmowali firmę po swoich przodkach. Firma jest dziś bowiem często znacznie większa, a jej działalność bardziej skomplikowana, ze względu na powiększenie się rodziny, większą ilość potencjalnych sukcesorów, udziałowców i osób zaangażowanych w procesy decyzyjne przedsiębiorstwa. Dlatego też wszystkie wyzwania związane z procesem sukcesji trzeba starannie zaplanować i odpowiednio nimi zarządzać.

Tegoroczna edycja Badania NextGen przyniosła wiele dobrych wiadomości. Respondenci są pewni siebie, bardziej doświadczeni i podekscytowani nadchodzącą przyszłością. Niestety, wiele z fundamentalnych wyzwań i zmartwień, stoi ciągle przed sukcesorami. W 2014 roku w Badaniu Firm Rodzinnych PwC zidentyfikowaliśmy umiejętności, proces sukcesji oraz skalę działania firmy jako trzy najważniejsze i największe wyzwania firm rodzinnych. Teraz te trzy czynniki są jeszcze bardziej istotne niż kiedykolwiek wcześniej.

Autor: Jonathan Flack, PwC US, Co-Leader Usług dla Firm Rodzinnych  


Więcej inspirujących wywiadów i wiedzy eksperckiej z zakresu przedsiębiorczości rodzinnej znajdziesz w

 “FAMILY BUSINESS. Zarządzanie firmą rodzinną”.

Zamów prenumeratę
Kup Magazyn

Dla czytelników portalu family business przygotowaliśmy

5% rabat na hasło: portal

Podaj je w formularzu zakupu na www.ksiegarnia.ibrpolska.pl

 

O Magazyn Family Business

Magazyn Family Business
Family Business. Zarządzanie firmą rodzinną to pierwszy w Polsce kwartalnik poświęcony profesjonalizacji zarządzania w firmach rodzinnych. Opisujemy case studies, pokazujemy historie firm rodzinnych, piszą u nas czołowi eksperci z całego świata!

Zobacz również

Czym jest firma rodzinna?

36% właścicieli firm uważa swoje firmy za rodzinne. Patrzymy tutaj przez pryzmat identyfikacji swojej firmy …

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.