Strona domowa / Firmy Rodzinne / Wyrzeczenia i radość z nagrody (długowieczności)

Wyrzeczenia i radość z nagrody (długowieczności)

Wyrzeczenie jest silnie związane z celem, dla którego je podejmujemy. To refleksja związana również z rodziną. Wyrzeczenie i cel są nierozerwalne. Świadomie rezygnując z czegoś zakładamy, że cel, jaki chcemy osiągnąć przewyższa krótkoterminowe korzyści. Zarządzając firmą rodzinną na przełomie pokoleń trzeba umieć wyrzec się egocentrycznego podejścia skoncentrowanego na sobie na rzecz większej nagrody – dla długowieczności.

Silny wizjoner i manager potrafi zawczasu stworzyć warunki do przejęcia przez sukcesorów odpowiedzialności z jej wszystkimi konsekwencjami za dalszy rozwój firmy. Wiąże się to z tematem tegorocznego Międzynarodowego Kongresu Firm Rodzinnych. „Silna rodzina, silna firma”.

Firma rodzinna jako marka
Być zamiast mieć otwierać oczy na samego siebie i najbliższe otoczenie. Długowieczne firmy rodzinne korzystają z oparcia w silnej rodzinie. Na jej wartościach opiera się tożsamość marki. Wszystkie szczęśliwe rodziny są do siebie podobne, każda nieszczęśliwa rodzina jest nieszczęśliwa na swój sposób – taką myśl kiedyś sformułował Lew Tołstoj. Wzór na szczęście wyprowadzony jest między innymi z szacunku, miłości i wzajemnego wspierania się. Wartości te przetworzone przez rodzinę, dają niepowtarzalny archetyp, czyli wspólny wszystkim członkom rodziny, dziedziczny wzorzec reagowania i postrzegania świata. W ten sposób tworzy się niepowtarzalną, a wyrazistą markę, choć wyprowadzoną z podobnych wartości. Temat przewodni Międzynarodowego Kongresu Firm Rodzinnych: „silna rodzina, silna firma” jest postulatem strategicznym dla rodzin biznesowych.

Sztafetowy bieg rodziny biznesowej
Julian Tuwim sformułował swojego czasu przewrotną myśl: „Życie to czas, którego jedną połowę zatruwają nam rodzice, a drugą dzieci”. Ta pesymistyczna myśl, nie jest moją ulubioną, w ogóle nie myślę w ten sposób. Cytuję to zdanie, ponieważ ukazuje ono cykl życia rodziny i to, że w rodzinie wszystko jest jednocześnie początkiem i końcem. Że każde pokolenie ma dwie role do spełnienia, a niekiedy tak bardzo brakuje im empatii, wynikającej choćby z własnego doświadczenia. Rodzina nie jest jak w fantastycznych komiksach antymaterią, próżnią z której wychodzisz i wracasz po śmierci. To byłby paradoks komiksowy – im dalej się od niej oddalasz, tym głębiej cię wciąga. Rodzina jest jak żywy organizm, który się odnawia w kolejnych pokoleniach. To odnawianie się umacnia rodzinę i biznes. Wielopokoleniowe wizje rozwoju opierają się na tym samym kodzie wartości, a jedynie wizja biznesu dostosowywana jest do nowych warunków rynkowych. Międzypokoleniowa wizja rozwoju firmy rodzinnej powstaje w wyniku ścierania się różnych poglądów. Dla firm rodzinnych strategia właścicielska ma więc dwa główne konteksty: opracowania strategii biznesu oraz strategii rodziny. Nazwałam to modelem „kropki i kreski”, aby zilustrować punkt, do którego zmierza biznes, gwiazdę, która świeci wysoko na niebie wyznaczając kierunek podróży i linię czasu, na której odkładają się zmiany w rodzinie.

… krótko wnioskując

Umieć wyrzec się czegoś dla większej nagrody w przyszłości, a więc dbać o zrównoważony rozwój firmy rodzinnej, a przede wszystkim umacniać wzajemny szacunek i miłość jako największe dobro i dar jest drogą do długowieczności firmy rodzinnej. Głębię i sens tych wartości dostrzegają najwięksi wizjonerzy. Zakończony Międzynarodowy Kongres Firm Rodzinnych był platformą wymiany takich myśli. Twarde, konkretne wypowiedzi odnoszące się do ładu biznesu mieszały się z miękkimi, wyważonymi tezami ładu rodzinnego. Mam poczucie głębokiego sensu takiego połączenia obydwu ładów i wysiłku włożonego w organizację tego wydarzenia po raz szósty odbywającego się w Poznaniu z inicjatywy powołanego przeze mnie Instytutu Biznesu Rodzinnego. Tym bardziej mam nadzieję na spotkanie za rok w tym samym, skądinąd refleksyjnym czasie.

 

 

 

O Adrianna Lewandowska

Adrianna Lewandowska
Prezes Instytutu Biznesu Rodzinnego, Partner Zarządzający w Lewandowska i Partnerzy. Specjalizuje się w budowaniu strategii dla firm rodzinnych opartych na wartościach, opracowywaniu konstytucji dla rodzin biznesowych oraz moderacji procesu sukcesji.

Zobacz również

Następca tronu czy sukcesor biznesu. Czy kolejność narodzin wpływa predyspozycje do roli sukcesora w firmie rodzinnej?

Przed firmami rodzinnymi stoją trzy najważniejsze wyzwania: sukcesja, sukcesja i sukcesja… W badaniu Kody Wartości …

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.