Strona domowa / Wideo / Relacje z wydarzeń / Wiedza, władza, własność – to odpowiednia kolejność skutecznej sukcesji.

Wiedza, władza, własność – to odpowiednia kolejność skutecznej sukcesji.


Z bratem i z siostrą, jak Milena i Grzegorz Inglot (INGLOT), Adrian i Artur Majsterek (A&A) czy Jan i Grzegorz Burzyńscy (Arhelan). Czasami z mężem czy z żoną, jak Joanna i Tomasz Kasztelewicz (Gospodarstwo Pasieczne Sądecki Bartnik). Sukcesorzy wiodących przedsiębiorstw rodzinnych z całej Polski spotkali się w Poznaniu na dwudniowym III Ogólnopolskim Kongresie Next Generation „Kompas sukcesora” organizowanym przez Instytut Biznesu Rodzinnego, aby dzielić się swoimi pomysłami, uczyć od ekspertów i wymieniać doświadczenia. Okazję stworzyły ciekawe prelekcje, panele dyskusyjne oraz kreatywne warsztaty. Kongres przygotowuje młode pokolenie firm rodzinnych do trudnej roli prezesów w przyszłości. 

dr Adrianna Lewandowska, MBA Prezes Instytutu Biznesu Rodzinnego

– Od najmłodszych lat młody następca obserwuje pracę rodziców, ich emocje wobec firmy. Jeśli będą one dobre, to będzie to pierwszy krok pobudzający chęć zdobywania wiedzy. Kolejnym są często studia, zagraniczne stypendia, staże i etaty w międzynarodowych korporacjach, wreszcie praca w firmie rodzinnej, od najniższych stanowisk. Cieszę się, że taką platformą zdobywania i wymiany merytoryki i wiedzy od kilku lat jest Kongres Next Generation – mówi dr Adrianna Lewandowska, Prezes Instytutu Biznesu Rodzinnego i inicjator Kongresu. – Wyzwanie, przed jakim stoją uczestnicy Kongresu jest bardzo trudne, bo oprócz zmian sukcesyjnych, do których w większości się wciąż przygotowują, równolegle trzeba często zmieniać strategię biznesową, wprowadzać nowe technologie, czy wychodzić na zagraniczne rynki. I tu trzeba znaleźć międzypokoleniowy konsensus– dodaje.

Maciej Brzeziński, z firmy Marcopol (drugi od lewej)

–  Od starszego pokolenia czerpię z ich ogromnego doświadczenia, ucząc się na ich sukcesach i porażkach. Od siebie staram się wdrażać świeże spojrzenie i otwartość na nowe rozwiązania i standardy rynkowe […] Chcę ulepszać firmę przez ewolucję, a nie rewolucję– mówił Maciej Brzeziński, (Marcopol) – jeden z prelegentów. Znaczenie ewolucji podkreślali też Filip Nowakowski oraz Paweł Olewiński – oni są już po sukcesji, ponad 2 lata temu przejęli zarządzanie firmą NOVOL. Podczas Kongresu opowiadali, jak zbudowali autorytet wśród pracowników i partnerów i jak dziś rozwijają przedsiębiorstwo. Maciej Duda (Duda Holding) także jest już po sukcesji – mówił o tym, jak układały się jego relacje z ojcem, gdy zaczął pracować w firmie i gdy w końcu został jej prezesem. A piękny przykład współpracy dwóch pokoleń dali Katarzyna i Wiktor Staszewscy (Browar GZUB) – mama z synem.

Bartosz Nowicki – Pozbruk

Swój przepis na udaną sukcesję podał Bartosz Nowicki (POZBRUK): postaw na komunikację z rodzicami, nie bój się pytać, ucz się, słuchaj mądrzejszych od siebie! O szukaniu swojej roli w firmie, swojej tożsamości, wspomniał Adrian Prymas (Agrecol), dając sygnał uczestniczącym w Kongresie sukcesorom, aby własnoręcznie znaleźli „swoją północ” w kompasie sukcesora. 

Sukcesorzy, wypełniają audyty kompetencyjne

– Podstawą skutecznej sukcesji jest wdrożenie modelu 4W. Sukcesorzy zaczynający myśleć o sukcesji, powinni skupić się na zdobywaniu po kolei: wiedzy, władzy i własności opierając się przy tym na wyznawanych przez swoją rodzinę wartościach. Im więcej wymienionych myśli i doświadczeń, im więcej wyzwań i trudnych projektów, tym łatwiej będzie przyszłym prezesom w przyszłości. Nie do przecenienia są też zdobywane podczas Kongresu relacje – fundament współpracy biznesowej– podsumowuje dr Adrianna Lewandowska. 

O Anna Włodarczyk

Avatar

Zobacz również

Strategie biznesu i rodziny, czyli metodyka „kropki i kreski” w strategiach właścicielskich

Dla firm rodzinnych strategia właścicielska ma dwa konteksty – planuje się strategię biznesu oraz strategię …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.