Strona domowa / Firmy Rodzinne / Siła wartości, która łączy pokolenia – Ochnik Firma rodzinna

Siła wartości, która łączy pokolenia – Ochnik Firma rodzinna

 

OCHNIK to polska firma rodzinna jedna z największych specjalizujących się w produkcji galanterii i odzieży skórzanej. Marka kryje w sobie nie tylko wysokiej jakości materiały czy innowacyjne pomysły. Jest to przede wszystkim przedsiębiorstwo rodzinne z ciekawą historią i niezwykłym podejściem do pracowników.

POCZĄTKI SKÓRZANEGO BIZNESU

Firma OCHNIK rozpoczęła działalność od marzeń Cezarego i Jacka, braci Ochnik, o własnej skórzanej kurtce. Rok 1988 to schyłek okresu PRL, większość towarów była trudno dostępna, a bracia nie mieli możliwości sprowadzenia okrycia z zagranicy. Właśnie dlatego postawili na swoje zdolności krawieckie. Mieli szczęście, Jacek często kreślił komiksy i karykatury, więc był w stanie zaprojektować wymarzoną kurtkę. Chłopcy długo się nią nie nacieszyli, odsprzedali ją swojemu koledze, odkrywając kurę znoszącą złote jajka, w którą jednak należało włożyć olbrzymie nakłady pracy.

Pierwsza pracownia powstała w domowym zaciszu, zaraz po tym, jak Jacek i Cezary wyeksmitowali swojego młodszego brata Marcina do sypialni rodziców, ponieważ potrzebowali jego pokoju na pracownię krawiecką. Zaledwie rok później firma została zarejestrowana jako OCJ (Ochnik Cezary Jacek). Kurtki cieszyły się ogromną popularnością i zlecenia zaczęły przerastać możliwości założycieli. Do współpracy zaprosili lokalnych krawców, dzięki którym, proces produkcyjny znacznie przyśpieszył. Przez pierwsze trzy lata funkcjonowania przedsiębiorstwa jego siedziba nadal zlokalizowana była w domu rodzinnym Ochników, jednak później, przenieśli się na ulicę Targową, gdzie zakład funkcjonował 21 lat.

Mimo dużego popytu na kurtki w Garwolinie, postanowili podbijać kolejne rynki. Mieszkali zaledwie 60 km od Warszawy, wystarczyło wsiąść w autobus i już mogli sprzedawać własne produkty na bazarze Różyckiego i stadionie Skry. Rynek w tym okresie był nienasycony, popyt wciąż rósł, a na zamówienia trzeba było czekać nawet do czterech tygodni! Oferta nie była bogata, w danym czasie koncentrowali się tylko na jednym modelu kurtki, wytwarzanym maksymalnie w dwóch kolorach.

SZYBKI ROZWÓJ I KOLEJNE SUKCESY
Anita Ochnik Międzynarodowy Kongres Firm Rodzinnych
fot. Błażej Pszczółkowski

Po tak nieoczekiwanym sukcesie na rynku, bracia nie mogli spocząć na laurach i nie zwolnili tempa. Postanowili trzymać poziom, a nawet, wciąż rozwijać się i przeć naprzód. Nawiązali współpracę z włoskimi producentami, co poskutkowało wprowadzeniem na polski rynek nowego rodzaju skóry. Był to prekursorski materiał o charakterystycznej startej wierzchniej części lica.

W 2000 roku Jacek i Cezary poprosili Marcina o zajęcie się marketingiem i handlem. To właśnie dzięki niemu nastąpił tak znaczny rozwój sieci sprzedaży. W 2004 roku otworzono pierwszy Salon Firmowy OCHNIK w Galerii Łódzkiej. Prezes przeprowadził również pierwszą w Polsce kampanię wizerunkową, której twarzą została Anna Przybylska. Firma rodzinna świadcząca swoim nazwiskiem za jakość, to przekładało się na zyski. W tym okresie znacznie poszerzyli swój asortyment. Na początek były to portfele, później dołączono skórzane teczki. W 2009 roku firma świętowała swoje 20-lecie oraz otwarcie pięćdziesiątego Salonu Firmowego. W 2012 roku pierwszy sklep zagraniczny pojawił się w Koblenz, w Niemczech. W 2013 po raz kolejny znacznie zwiększyli swoją ofertę. Dodano obuwie oraz produkty dzianinowe. W kolejnych latach uzupełnili ją nylonowymi torebkami, portfelami, bagażami, walizkami, tekstylnymi kurtkami, płaszczami oraz „puchówkami”.

Wiosną 2014 roku nastąpiła uroczysta inauguracja nowego znaku firmy. Postawiono na symbol wilgi, czyli popularnego w garwolińskim powiecie ptaka, od którego wzięła nazwę również rzeka płynąca przez rodzime miasto braci. Znak firmowy, nawiązujący do początków przedsiębiorstwa, spotkał się z entuzjastycznym odbiorem klientów. Rok 2016 to pasmo kolejnych sukcesów. OCHNIK uzyskał nagrodę w kategorii „Torebki popularne” podczas gali wręczenia statuetek Doskonałości Mody, organizowanej przez „Twój Styl”. Firma wprowadziła również zupełnie nową kolekcję odzieży tekstylnej.

Firma Rodzinna

Obecnie firma rodzinna OCHNIK posiada ok. 80 salonów sprzedaży, jest to w przybliżeniu, 15% polskiego rynku odzieży skórzanej i galanterii. Szacuje się, że firma generuje 100 mln złotych przychodów i posiada rozpoznawalność na poziomie 20%. Aktualnie ambasadorką marki jest Małgorzata Kożuchowska, jednak przedsiębiorstwo ma na koncie współpracę z takimi gwiazdami jak duet Paprocki&Brzozowski, Viola Śpiechowicz czy Claudia Adaszewska. Dla OCHNIKA szyją firmy znajdujące się w Turcji, Pakistanie, Indiach i Chinach, w tym dwie, praktycznie na wyłączność. Wciąż jednak utrzymują własny Dział Produkcyjny, który w każdym sezonie szyje kolejne zlecenia, wykonuje usługi poprawkowe oraz reklamacyjne.

Każdy z braci zajmuje się inną częścią firmy. Marcin jest Prezesem, Czarek zarządza przedsiębiorstwem z branży deweloperskiej, a Jacek obiektem biurowym w Warszawie. Wspominają również, że dotychczas zarządzali spółką w trójkę, obecnie w biznes rodzinny zaangażowane jest około 15 osób.

Marcin ochnik Międzynarodowy Kongres Firm Rodzinnych (firmy rodzinne)
fot. Flash Group Błażej Pszczółkowski
GREAT PLACE TO WORK

Każdego roku Instytut Great Place To Work ogłasza prestiżową Listę Najlepszych Miejsc Pracy w Polsce. W 2015 roku na podium uplasowała się firma OCHNIK, jako pierwsze polskie przedsiębiorstwo, które zdobyło tak wysokie miejsce. Nagrody przyznawane są na podstawie opinii i satysfakcji osób pracujących w danej spółce. Marcin Ochnik docenił wszystkich swoich podwładnych słowami: „Nagroda, którą zdobyliśmy, jest zasługą wszystkich pracowników OCHNIKA. To oni tworzą wyjątkową atmosferę naszego miejsca pracy i są wielkim wsparciem dla siebie nawzajem. Jestem dumny, że pracuję z najlepszymi.”

Czytaj również – Budujemy biznes na wartościach – LUG S.A.

Firma rodzinna przyprowadza warsztaty dla pracowników o nazwie „Wartość i kultura organizacyjna jako element sprawnie funkcjonującej organizacji„. Rozpoczęły się one w 2011 roku i mają za zadanie wskazać i uzmysłowić wszystkim zatrudnionym, główne wartości firmy, którymi są uczciwość, szacunek, oszczędność, otwartość i dbałość o ludzi. Są to atrybuty, które powinny towarzyszyć ludziom nie tylko podczas pracy, ale podczas całego życia. Codzienne zmaganie się z życiowymi trudnościami może być łatwiejsze poprzez ukształtowanie własnej, pozytywnie nastawionej postawy oraz odwołanie do wyżej wspomnianych wartości. Co więcej, podczas szkoleń, pracownicy określali swoje cele, wypisywali pozytywne i negatywne wyzwania towarzyszące ich codziennej pracy oraz wskazywali różnice między swoim wyobrażeniem o idealnym miejscu pracy a pracą w OCHNIKU.

Firma stosuje taktykę awansów wewnętrznych. Obecnie wysokie stanowiska zajmują osoby z bardzo długim stażem pracy, które zaczynały od znacznie niższych posad. Osoba znająca procesy zachodzące w firmie, relacje między pracownikami, sprawująca kilka funkcji w przedsiębiorstwie jest znacznie lepszym kandydatem na wyższe stanowisko niż pracownik z zewnątrz. Każda rola, którą pełnił, czegoś nauczyła i zwiększyła doświadczenie. Przykładem awansu pracowniczego może być Dyrektor Zakupów Importowych, który rozpoczynał pracę jako Pracownik Magazynu Produkcyjnego.

 Wywiad z Marcinem i Anitą Ochnik

Autor: Aleksandra Gabszewicz

O Magazyn Family Business

Magazyn Family Business
Family Business. Zarządzanie firmą rodzinną to pierwszy w Polsce kwartalnik poświęcony profesjonalizacji zarządzania w firmach rodzinnych. Opisujemy case studies, pokazujemy historie firm rodzinnych, piszą u nas czołowi eksperci z całego świata!

Zobacz również

LPP – firma rodzinna „made in Poland”

– Z zazdrością patrzę na Volkswagena, Porsche, Liebherra, czy Dr. Oetkera. To są firmy rozwijane …

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.