Strona domowa / Firmy Rodzinne / HiPP europejskim liderem na rynku żywności dla dzieci – historia przedsiębiorczej rodziny

HiPP europejskim liderem na rynku żywności dla dzieci – historia przedsiębiorczej rodziny

Historia firmy HiPP zaczęła się ponad 80 lat temu. Dzisiaj jest to europejski lider na rynku żywności dla dzieci a marka HiPP cieszy się ogromnym zaufaniem wśród klientów.

Potrzeba matką wynalazku
Wszystko zaczęło się od problemu młodych rodziców. Problemu, który wymagał natychmiastowego rozwiązania. Joseph i Maria Hipp mieli problemy z karmieniem swoich niedawno narodzonych bliźniąt. Wtedy Joseph, niemiecki piekarz, postanowił wykorzystać swoje umiejętności kulinarne, aby stworzyć naturalne, pożywne posiłki na bazie płatków śniadaniowych, które mogłyby pomóc wypełnić lukę pomiędzy karmieniem mlekiem matki a „prawdziwym jedzeniem”. Na stworzonej przez niego mieszance wyrosły zarówno bliźniaki, jak i kolejne pięcioro dzieci Marii i Josepha.

To było na długo przed tym, jak Joseph Hipp uruchomił produkcję wykraczającą poza potrzeby rodziny, a jego syn Georg rozpoczął sprzedaż w formie tak zwanej sprzedaży obwoźnej czyli „od drzwi do drzwi”. W roku 1932 liczba klientów i zainteresowanych ofertą była na tyle duża, że Georg Hipp zdecydował się otworzyć firmę w rodzinnym mieście Pfaffenhofen.

Innowacje i współpraca
Pod nadzorem Georga firma HiPP kontynuowała rozwój. Eksperymentowano z nowymi recepturami oraz innowacyjnymi metodami produkcji oraz pakowania. Nawiązano również współpracę ze szwajcarskim innowatorem i zwolennikiem rolnictwa ekologicznego, doktorem Hansem Müllerem. Współpraca ta zmieniła podejście do produkcji żywności na dobre i wyznaczyła kierunek rozwoju firmy HiPP w kierunku pro-ekologicznym i pro-zdrowotnym. Georg zgodził się całkowicie z teorią Müllera, że rolnictwo bez nawozów chemicznych i pestycydów jest zdrowsze zarówno dla niemowląt, jak i dla środowiska. W 1956 roku Georg wdrożył na rodzinnej farmie rolnictwo ekologiczne – od tamtego czasu produkty firmy HiPP miały być wyłącznie organiczne.

HiPP jest pierwszym dużym europejskim producentem żywności, który wprowadził system zarządzania środowiskowego opartego na EMAS – system został wdrożony w 1995 roku. Od tego czasu firmie udało się zmniejszyć zużycie wody o dwie trzecie, a zużycie energii o ponad połowę. 97% wszystkich odpadów jest obecnie poddawane recyklingowi, a emisja dwutlenku węgla w sklepach HiPP w Niemczech, Austrii i na Węgrzech jest na poziomie neutralnym.

Rodzinny biznes
W kolejnych dziesięcioleciach do firmy dołączyli synowie Georga: Claus, Georg i Paulus. Rodzinny charakter HiPP podkreślali już w pierwszych reklamach, co wiązało się nawet z obecnością członków rodziny na etykietach! Po śmierci ojca w 1967 roku kierownictwo przejął Claus.

W latach sześćdziesiątych XX wieku, kiedy na popularności zyskiwać zaczęły przemysłowe metody produkcji żywności, Claus postanowił, że nie zmieni zobowiązania poczynionego przez jego ojca co do przestrzegania zasad rolnictwa ekologicznego. Ekologia stała się jego pasją. Często podróżował, aby rozmawiać z rolnikami i przekonywać ich o korzyściach płynących z uprawy ekologicznej.

Jako pionier w produkcji organicznej żywności dla dzieci HiPP bardzo poważnie traktuje swoją misję. Dlatego też wszystkie metody upraw spełniają, a w wielu przypadkach przekraczają wymagania dotyczące rolnictwa ekologicznego. Oznacza to, że wszystkie nasiona i sadzonki pochodzą z ekologicznych szkółek. Gleba jest nawożona organicznie, aby wspierać naturalny balans pomiędzy roślinami a ziemią. W produkcji nie używa się chemicznie syntetyzowanych pestycydów, lecz jedynie naturalne czynniki takie jak np. działalność ptaków, owadów itp. promując tym samym różnorodność biologiczną. Filozofia ta dotyczy każdego szczegółu działalności HiPP. Poszanowanie natury jest również widoczne w tym, że trawa na farmie w Pfaffenhofen koszona jest wcześnie rano lub po południu – wszystko to aby chronić miejscową populację pszczół, które najbardziej aktywne są w południe. Na terenie farmy mieszka również sokół wędrowny, który jest naturalnym środkiem odstraszającym gołębie, które mogłyby narobić szkód.

Od lat sześćdziesiątych HiPP zbudował sieć partnerską 8000 rolników ekologicznych, którzy wierzą w rolnictwo ekologiczne tak samo jak HiPP. Dla przykładu banany używane w produkcji firmy HiPP od ponad 20 lat pochodzą od tego samego dostawcy z Kostaryki. Banany uprawiane są przy użyciu naturalnych metod, które zapewniają również siedlisko egzotycznym roślinom, zwierzętom i owadom. Same banany nie mają sobie równych: o intensywnym smaku z odpowiednią zawartością naturalnego cukru stanowią składnik wielu potraw, nawet tych dla niemowląt. Z biegiem lat starannie dobierano specjalne odmiany owoców, które mają bardzo niski poziom kwasowości, aby potrawy były odpowiednie nawet dla najmłodszych dzieci. Używany do produkcji szpinak musi mieć jak najniższy poziom azotanów, które w dużych dawkach mogą być szkodliwe dla niemowląt.

„Najwyższą jakość od gospodarstwa do półki – gwarantujemy osobiście”

W procesie produkcyjnym dbałość o uprawiane składniki to nie wszystko. Bardzo ważne są również przepisy i receptury, które ulegają zmianom i modyfikacjom średnio co pięć lat. Przepisy muszą zostać zatwierdzone, przetestowane i ponownie zatwierdzone. Zanim umieszczona na nich zostanie etykieta z logiem HiPP, przechodzą ponad 260 kontroli jakości w nowoczesnych laboratoriach.

Foto: Claus i Stefan Hipp

Obecnie wspólnie z Clausem firmę prowadzi jego syn Stefan. Zarówno Claus, jak i Stefan, chcą, aby HiPP pozostało niezależną firmą rodzinną, której filozofia opiera się na przekonaniu, że dzieci zasługują na żywność najwyższej jakości, wolnej od szkodliwych pestycydów i dodatków. Obaj są pewni, że ich produkty są właśnie takie dlatego też gwarantują ich jakość osobiście np. poprzez uczestniczenie w kampanii reklamowej HiPP. Na stronach internetowych firmy możemy przeczytać słowa Clausa Hippa: „Now in our fourth generation, we have a special responsibility for the future. We want our children and grandchildren to inherit a world worth living in, and worth loving – a goal that has inspired us for over five decades”. (Będąc w czwartym pokoleniu czujemy szczególną odpowiedzialność za przyszłość. Chcemy, aby nasze dzieci i wnuki odziedziczyły świat warty tego, aby w nim żyć i go kochać – to cel, który inspiruje nas od ponad pięćdziesięciu lat.)

HiPP dzisiaj
Żywność dla dzieci firmy HiPP jest znana na całym świecie. Misją firmy jest wytwarzanie produktów najwyższej jakości zgodnie z naturą. W firmie pracuje ponad dwa tysiące osób, a składniki dostarcza ponad sześć tysięcy gospodarstw rolnictwa ekologicznego. Produkty HiPP wytwarzane są w Niemczech, Chorwacji, Austrii, Rosji, Szwajcarii, na Ukrainie oraz na Węgrzech. Najważniejszymi rynkami zbytu są: Niemcy, Francja, Wielka Brytania, Włochy, Chorwacja, Austria, Polska, Rosja, Szwajcaria, Skandynawia, Słowacja, Słowenia, Hiszpania, Czechy, Turcja, Ukraina, Węgry i inne kraje wschodnioeuropejskie.

O dr Alicja Hadryś - Nowak

dr Alicja Hadryś - Nowak
Absolwentka Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu na specjalności Biznes Międzynarodowy. Od dawna zajmuje się tematyką firm rodzinnych, a jej zainteresowania naukowe zaowocowały rozprawą doktorską. Członek międzynarodowej organizacji IFERA (International Family Enterprise Research Academy) zrzeszającej badaczy i przedsiębiorstwa rodzinne z całego świata. Prywatnie pasjonatka jeździectwa.

Zobacz również

Oliwienie trybów relacji w biznesie

Uzasadnienie działalności biznesowej wyrażone jest w misji. Ta zaś znajduje odzwierciedlenie w strategii marki. Marka …

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.