Strona domowa / Bez kategorii / Franczyza w biznesie rodzinnym

Franczyza w biznesie rodzinnym

Podczas Świątecznej przerwy wpadła mi w ręce książka pod tytułem „Pożegnanie z Afryką” autorstwa Karen Blixen. To historia kobiety, która postanowiła spełniać swoje marzenia prowadząc plantację kawy w Kenii. Duńska pisarka stała się inspiracją dla stworzenia firmy pod tą samą nazwą, którą w roku 1992 postanowili założyć Zofia i Krzysztof Drohomireccy. Obecnie biznes ten prowadzony jest przez syna właścicieli oraz jego żonę.

Początki

Gdy powstawała książka oraz ekranizacja przedstawiająca losy Karen, małżeństwo uznało iż nazwa „Pożegnanie z Afryką” doskonale wpisuje się w profil działalności ich firmy. Powstały w Krakowie sklep z kawą był pierwszym polskim przedsięwzięciem, którego celem było stworzenie profesjonalnego centrum kawowego, upowszechniającego informacje dotyczące rodzajów kaw oraz sposobów jej przyrządzania.
Firma zajęła się również sprzedażą akcesoriów służących do przygotowywania aromatycznego naparu oraz uzupełniła swą ofertę o przedmioty z zakresu sztuki użytkowej. Między innymi tematycznie związane z kawą biżuterię czy grafiki. Założyciele firmy zadbali także o to, by klienci mogli delektować się smakiem ich asortymentu. Dzięki możliwości próbowania odmian wszystkich kaw znajdujących się w ofercie pijalni kawy, klienci mogą zdecydować, który rodzaj najbardziej im odpowiada.

kawa

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kawa to nie wszystko.

„Pożegnanie z Afryką” dysponuje oferuje także wiele odmian herbat. Miłośnicy tego napoju w ofercie sklepu znajdą napary białe, ziołowe, z drzewa cytrynowego, genmaicha czy też herbaty tureckie. Asortyment obejmuje około 100 gatunków sprowadzanych z Indii, Japonii, Chin, Nepalu, Kenii oraz Tanzanii. Z biegiem lat w firmie pojawiły się także likiery i czekolady. Tak szeroki wybór artykułów spowodował, że firma zaczęła rozwijać się na wielu rynkach nie tylko w Krakowie, ale także w Kołobrzegu, Warszawie, czy Jeleniej Górze. Właściciele zajęli się także organizowaniem przerw kawowych na konferencjach, wernisażach, koncertach, prowadzą liczne degustacje oraz kawiarnie na stoiskach targowych.

Własna palarnia

„Pożegnanie z Afryką” w roku 1996 postanowiło uruchomić także własną palarnię kawy, która wymogła rozpoczęcie importu kawy surowej. W ten sposób firma oferuje swym klientom odpowiednio dobrane do właściwości ziaren poszczególne stopnie upalenia. Rozpoczynając od kaw jasnych, polecanych do metod przelewowych, aż po ciemne, stosowane w ekspresach ciśnieniowych. Dostęp do tak wielu rodzajów kawy jest efektem utrzymywania przez właścicieli wieloletnich kontaktów z dostawcami na całym świecie.

kawa
 

Franchising- nowy pomysł na biznes

Wejście na rynek nie było jednak dla Państwa Drohomireckich łatwym zadaniem. Znalezienie partnerów do sprzedaży kawy przysporzyło wielu trudności. Okazało się, że nikt nie chciał się tym zajmować. Pomimo tego małżeństwo nie poddało się. Szukając możliwości na lepszy rozwój firmy, postanowili zająć się franchisingiem.

To jedna z metod prowadzenia działalności gospodarczej, polegająca na prowadzeniu przedsiębiorstwa pod szyldem znanej marki. To długoterminowa umowa pomiędzy franczyzodawcą (właścicielem marki), a franczyzobiorcą (korzystającym), w której franczyzodawca zgadza się na używanie przez korzystającego znaku towarowego oraz marki firmy. Umożliwia to korzystającemu prowadzenie własnej działalności w zamian za bezpośrednią lub pośrednią rekompensatę pieniężną. Franczyzodawca w tym układzie zarabia na opłatach licencyjnych, kwotach procentowych od wielkości obrotu lub stałych opłatach miesięcznych. Podstawową zasadą franchisingu jest samodzielność przedsiębiorcy w prowadzeniu działalności gospodarczej. Robi to we własnym imieniu oraz na własny rachunek jednak w oparciu o pomysł franczyzodawcy. Decydując się na taką formę współpracy, korzystający otrzymuje od franczyzodawcy dostęp do:

  • know-how
  • bazy handlowej
  • technologii
  • produkcji
  • ujednoliconych elementów promocyjnych czy wyposażenia wnętrz

Franchising rozwija się w Polsce już od ostatniej dekady XX wieku. Za kolebkę jego nowoczesnej formy uznaje się Stany Zjednoczone. Prekursorami tej działalności są Izaak Singer, który był producentem maszyn do szycia oraz John S. Pemberton wynalazca słynnego napoju – Coca-Coli.

Przemiany gospodarcze i polityczne kształtowały franchising w Polsce od początku lat 90-tych. Przełamanie monopolu państwa na prowadzenie działalności gospodarczej miało miejsce po otwarciu rynku dla nowych z kraju i zza granicy. W Polsce inicjatorami franchisingu byli m.in. właściciele restauracji Mr Hamburger oraz cukierni A. Blikle.
W roku 2008 liczba sieci franchisingowych przekroczyła 500, co umożliwiło polskim firmom rozwój także poza granicami kraju, przodowały przede wszystkim sieci odzieżowe i obuwnicze.

Przykładowymi firmami rodzinnymi w Polsce, które zajmują się franczyzą są:

  • YES
  • Piotr i Paweł
  • Salony kosmetyczne dr Irena Eris
  • Zakłady Piekarskie Oskroba
  • Meble VOX
Franczyza według Drohomireckich

„Pożegnanie z Afryką” miało z założenia stać się firmą macierzystą kontrolującą przestrzeganie narzuconych zasad oraz utrzymywanie określonych standardów jakościowych, której podlegały także sprawozdania finansowe franczyzobiorcy. Dzięki korzystaniu z takiej formy współpracy rodzinna firma szybciej rozpoczęła swoją działalność ograniczając w ten sposób początkowe koszty, związane z marketingiem, bieżącym finansowaniem działalności, czy inwestycjami. Współpracujący z „Pożegnaniem” przedsiębiorcy zobowiązani zostali do przestrzegania standardów zawartych w Umowie i Podręczniku Operacyjnym.

Aktualnie, dzięki wyborze takiej formy rozwoju, w Polsce działa już 15 jednostek sieci. Właścicielom najbardziej zależy na tym, aby pozyskać dla swej sieci osoby, które nie będą nastawione tylko na osiąganie zysków. Poszukują prawdziwych entuzjastów, którzy zaangażują się w promowanie wiedzy o kawie, rozwiną działalność i wpłyną na kulturalny rozwój miejsc, w których funkcjonują.

Dzięki przewidywalności zysków, korzyściom marketingowym, a także wzrostowi znaczenia pojedynczej marki w gospodarce ogólnoświatowej, franchising zyskuje coraz większe znaczenie na obecnym rynku. Firmy korzystające z takiej możliwości mogą w efektywny sposób rozwijać swoją działalność licząc przy tym duże zyski. To właśnie w taki sposób „Pożegnanie z Afryką” odniosło znaczny sukces, dając możliwość szybkiego rozwoju i pozyskania szerokiej rzeszy klientów.

Autor: Oliwia Kossowska

O Magazyn Family Business

Magazyn Family Business
Family Business. Zarządzanie firmą rodzinną to pierwszy w Polsce kwartalnik poświęcony profesjonalizacji zarządzania w firmach rodzinnych. Opisujemy case studies, pokazujemy historie firm rodzinnych, piszą u nas czołowi eksperci z całego świata!

Zobacz również

Sukcesorzy nie rodzą się liderami – muszą nauczyć się przywództwa

Jak powiedział John F. Kennedy: „Przywództwo i uczenie się są sobie niezbędne”. Nie wystarczy więc …

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.