Strona domowa / Biznes / Zarządzanie / Dlaczego firmy rodzinne są… inne?

Dlaczego firmy rodzinne są… inne?

Foto pixabay.com

Bardzo wiele mówi się o wyjątkowości firm rodzinnych, o tym, jak bardzo różnią się od swoich nierodzinnych konkurentów, i to nie tylko ze względu na swoją strukturę zarządu. Pomimo wielu podobieństw do korporacji zarządzanych przez zewnętrznych managerów, takiej samej pracowitości, umiejętności czy kompetencji do działania w danej branży, firmy rodzinne ciągle wyróżniają się na ich tle. Jednak czy jest jasne… dlaczego?

Firma rodzinna – funkcjonowanie w rodzinie
Bardzo ważnym jest zdefiniowanie, czym tak naprawdę jest firma rodzinna. Jakie ma cechy charakterystyczne, które także z punktu widzenia jej istnienia i funkcjonowania odróżniają ją of przedsiębiorstwa nierodzinnego. Jak określili to sami właściciele firm rodzinnych, firma rodzinna to taka, która spełnia następujące kryteria: przedsiębiorstwo należy do rodziny, jej członkowie są też, przynajmniej częściowo, jego pracownikami,
przedsiębiorstwo jest głównym źródłem utrzymania rodziny,
przedsiębiorstwo jest przekazywane z pokolenia na pokolenie, a członkowie rodziny są silnie zaangażowani w pracę na rzecz wspólnego dobra, są wspólnie odpowiedzialni za lody firmy, wspierają ją materialnie i moralnie. To bardzo ważne kwestie, które określają podstawowe aspekty firm rodzinnych, oraz które pozwolą później w dużej mierze zrozumieć fenomen przedsiębiorstw rodzinnych, ich działalności, rozwoju, wielopokoleniowości i sukcesu.

Lojalność, pracowitość, cel przedsiębiorstwa – jak to działa w przedsiębiorstwie rodzinnym?
Jedną z bardzo ważnych cech firm rodzinnych, która nie tyle pozwala wyróżnić się jej na tle konkurencji, co przede wszystkim wpływa na jej wewnętrze funkcjonowanie i poprawność działań jest… lojalność. Lojalność pracowników, członków rodziny założycielskiej. Ogólnie rozumiana i powszechnie wykorzystywana: lojalność. To niezwykłe, jak wiele decyzji w przedsiębiorstwach rodzinnych podejmowanych jest w oparciu o wzajemne zaufanie. Lojalność jest w tym momencie niezbędnym czynnikiem, który pozwala usprawnić komunikację, poprawia atmosferę w pracy i wyraźnie wpływa na motywację do działania poszczególnych osób oraz firmy, jako całości. Także pracowitość członków rodziny zaangażowanej w firmę rodzinną jest wyróżniająca i godna naśladowania. Wielokrotnie zdarza się bowiem, ze właściciele czy młodzi sukcesorzy, albo i inni członkowie rodziny zatrudnieni w przedsiębiorstwie, zostają po godzinach i pracują, bo chcą wypracować jeszcze lepsze rozwiązanie! Ich motywacją nie jest tylko dobro firmy, ale w tym przypadku, także rodziny. Cel powstanie przedsiębiorstwa także jest z definicji inny. Firmy rodzinne z góry nastawione są na stworzenie wielopokoleniowego biznesu, który przekazywany z pokolenia na pokolenie będzie miał szansę na rozwój przy jednoczesnym finansowaniu i wspieraniu całej rodziny.
Wartości – kluczowym czynnikiem inności i… sukcesu?
Natomiast najważniejszym czynnikiem, który wpływa na „inność” firm rodzinnych są ich… wartości. Wartości założyciela, wartości obecnego właściciela, wartości potencjalnego sukcesora. To wspólne wartości pozwalają firmom rodzinnym tworzyć trwałe i wielopokoleniowe przedsiębiorstwa, których historia, tradycja i działalność łączy się w jednym punkcie. Jednak nie zawsze jest to oczywisty i prosty proces. Wypracowanie i uwspólnienie wartości pomiędzy kolejnymi pokoleniami w przedsiębiorstwie rodzinnym wymaga wiele czasu, pracy, szczerości i zaufania do siebie nawzajem. Jak mówi dr Adrianna Lewandowska, prezes Instytutu Biznesu Rodzinnego w Polsce: „Optyka pomiędzy dwoma generacjami działającymi w przedsiębiorstwie rodzinnym jest różna. Aby je pogodzić, nie wystarczy tylko porozmawiać, czy poinformować o swoim spojrzeniu na sytuację. Wspólne wartości pozwalają na akceptację różnic w poglądach, przy zachowaniu swoistej spójności w działaniu. Na polskim rynku działa już wiele przedsiębiorstw, które z powodzeniem przekazują swoje wartości dalej. Dobrym przykładem jest przedsiębiorstwo W.KRUK, w którym dzieci przyjęły wartości rodziców i powtórzyły sukces w swoim własnym polu zawodowym, a przedsiębiorstwo, choć w innej formie, zostało zachowane wraz z towarzyszącymi mu wartościami.” Zatem wartości pozwalają nie tylko na kontynuację biznesu rodzinnego w duchu myśli założyciela, ale także na budowanie więzi międzygeneracyjnych, które są doskonałą podstawą każdej firmy rodzinnej.

Inność firm rodzinnych – one mają to w genach!
Przedsiębiorstwa rodzinne z założenia są… rodzinne. To także oznacza, że swoje wartości, nastawienie do pracy, do przełożonych i podwładnych jest bardzo uwarunkowane wychowaniem, atmosferą i wartościami panującymi w rodzinie. Członkowie rodziny zarządzającej w firmie, często angażują się bardziej, a ich stosunek do pracy, pracowników i motywacja do działania jest znacznie przekraczająca standardowe zachowania pracownicze w przedsiębiorstwach nierodzinnych. Dlaczego tak się dzieje? Ponieważ praca w firmie rodzinnej nie jest tylko pracą na rzecz firmy– staje się też pracą na rzecz całej rodziny, co wprowadza niepowtarzalną atmosferę serdeczności, ciepła, zaangażowania, zaufania, wspólnych celów i wartości, a także motywacji do zbudowania wielopokoleniowego przedsiębiorstwa. I te wszystkie czynniki i aspekty wyróżniają firmy rodzinne na tle pozostałych działających w tych samych branżach nierodzinnych konkurentów.

O Michał Wojewoda

Michał Wojewoda
Dyrektor Operacyjny Instytutu Biznesu Rodzinnego. Interesuję się tym co czyni firmy rodzinne najbardziej unikatowymi jednostkami biznesowymi na świecie - połączeniem Rodzinny i Biznesu :)

Zobacz również

Debata magazynu FAMILY BUSINESS

Employer branding, przyszłość rynku pracy i budowanie zespołów z perspektywy nowego pokolenia sukcesorów w firmach …

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.