Strona domowa / Biznes / Case study: Jak fundusz private equity uratował Transsystem

Case study: Jak fundusz private equity uratował Transsystem

Pod koniec 2019 roku do sprzedaży trafi długo oczekiwany, pierwszy elektryczny samochód sportowy Porsche Mission E. Do realizacji prestiżowego dla koncernu ze Stuttgartu projektu supernowoczesnego auta została zaangażowana polska spółka Transsystem, która odpowiadała za projekt, wykonanie oraz montaż instalacji do testów Mission E w fabryce Porsche, w Zuffenhausen.

Jeszcze 7 lat temu nic nie wskazywało na to, że rodzinna firma Transsystem przetrwa i zostanie globalnym dostawcą systemów transportu technologicznego na kluczowych rynkach dla przemysłu motoryzacyjnego.

Trannsystem na zakręcie

W 2012 roku Sąd Rejonowy w Rzeszowie ogłosił upadłość likwidacyjną Transsystemu. Powodem jego kłopotów był m.in. kryzys gospodarczy w Europie, w szczególności w branży automotive. Spółka obsługiwała wiele kontraktów dla firm z tego sektora, takich jak Audi, BMW, General Motors, Jaguar, Hyundai KIA, Fiat, DHL czy Michelin. Kryzys zmienił nastawienie banków, zwłaszcza w sprawie udzielania kredytów. Nastąpiło to w momencie, kiedy w firmie wzrosło zapotrzebowanie na kapitał w związku z realizacją historycznie największych, zaawansowanych technologicznie kontraktów i koniecznością poniesienia nakładów inwestycyjnych na zwiększenie mocy produkcyjnych. Zmiany w warunkach finansowania przez banki były przyczyną utraty przez spółkę płynności.

Transsystem postanowił uratować fundusz private equity Tar Heel Capital, który od syndyka masy upadłościowej nabył majątek przedsiębiorstwa, technologię oraz prawa do marki. W 2014 roku THC za 26 mln zł przejął kontrolę nad spółką. Wraz z ówczesnym zarządem spółki ustalił nową strategię rozwoju oraz program restrukturyzacji.

Chcemy odbudować pozycję firmy, co ułatwia fakt, że Transsystem cały czas, nawet będąc w stanie upadłości, prowadził działalność i realizował zlecenia. To ostatecznie przekonało nas do zainwestowania — mówił na łamach Pulsu Biznesu w 2014 roku, Andrzej Różycki, partner w Tar Heel Capital. Udało się.

Odzyskane zaufanie klientów i dostawców

W Transsystemie udało się naprawić błędy i usprawnić procesy, które doprowadziły do jej upadku. Zostały wdrożone narzędzia monitorujące koszty, płynność finansową i rentowność projektów, a w spółce zostali zatrudnieni nowi członkowie kluczowej kadry zarządzającej. Z kolei wdrożony autorski system zarządzania, w oparciu o strategię Quick Response Manufacturing, znacząco zredukował czas realizacji projektów i poprawił komunikację wewnątrz firmy.

W ciągu 5 lat od inwestycji spółka odzyskała zaufanie klientów i dostawców. Transsystem w oparciu o własny know-how dostarcza swoje rozwiązania renomowanym fabrykom Goodyear, Continental, Bridgestone, Michelin, VW, Audi, Porsche, Skoda, BMW, Daimler Volvo na całym świecie. Transsystem jest przy tym jedyną firmą na rynku, która dostarcza całe rozwiązania tzw. z jednej ręki, czyli od koncepcji przez wykonanie, montaż po uruchomienie i serwis.

Zapotrzebowanie na produkty spółki w segmencie automotive w dużym stopniu jest stymulowane dzięki rosnącej popularności elektromobilności. Rozwój przemysłu samochodowego, w szczególności rozwiązań w zakresie emobility, to jeden z makrotrendów wspierających dynamiczny wzrost skali działalności spółki. Do końca 2017 roku na całym świecie sprzedano ponad 3 mln samochodów elektrycznych. Według danych rynkowych koncerny motoryzacyjne w kolejnych latach będą produkowały coraz więcej modeli elektrycznych i hybrydowych.

Transssytem jest również dostawcą rozwiązań w segmencie kolei linowych. Wspólnie ze szwajcarską firmą Bartholet wytwarza elementy kolei gondolowych oraz krzesełkowych, które dostarcza do Austrii, Francji, Polsce, Szwajcarii, Chinach i Korei.

Transsystem z poziomu ok. 30 mln zł przychodów w 2014 r. urósł do ok 120 mln zł w 2018 roku. Eksport odpowiada za 80 proc. sprzedaży. W siedzibie Transsystemu, w podkarpackiej Woli Dalszej zatrudnionych jest 450 pracowników, w tym 60 inżynierów i konstruktorów.

 

Autor: Jakub Wronkowski, Head of Marketing & PR, Tar Heel Capital
jakub.wronkowski@tarheelcap.com

O Magazyn Family Business

Magazyn Family Business
Family Business. Zarządzanie firmą rodzinną to pierwszy w Polsce kwartalnik poświęcony profesjonalizacji zarządzania w firmach rodzinnych. Opisujemy case studies, pokazujemy historie firm rodzinnych, piszą u nas czołowi eksperci z całego świata!

Zobacz również

Następca tronu czy sukcesor biznesu. Czy kolejność narodzin wpływa predyspozycje do roli sukcesora w firmie rodzinnej?

Przed firmami rodzinnymi stoją trzy najważniejsze wyzwania: sukcesja, sukcesja i sukcesja… W badaniu Kody Wartości …

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.